Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Reodor57 » Tir 08 Aug 2017 21:32

Takk for det :-). Liker den bedre og bedre selv også. :-D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2432
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Torbo2 » Ons 09 Aug 2017 18:14

Reodor57 skrev:Bekrefeter vel bare det jeg alltid har opplevd når jeg har tatt opp motorer jeg har kjørt på blyfri 95 oktan. De er helt rene innvendige. Jeg hadde også opp min Fiat Spider fra 1978, som jeg vet er kjørt på blyfri bensin uten tilsetning da den har katalysator. Den har gått 80000 miles og var helt rein på ventilene.
Så vi er nok samstemte på nødvendigheten av blytilsetning. Den er overhodet ikke nødvendig.
Det er forøvrig utrolig mye som selges for å kompensere for manglende bly i bensinen og også for å kompensere for tilsatt etanol som er den store stygge ulven...
Leste et innlegg på NVKs forum hvor de listet opp diverse styggedom som etanolen gjorde. Over halvparten av rapportene som var lagt frem som bevis var fra firmaer som solgte ett eller annet produkt, de andre var feilmonterte motorer eller dårlig vedlikehold skrevet av folk som ikke hadde ekspertise selv. Og sånnt lager en storm av... Helt utrolig hvordan noen biter på uten motforestillinger!
Det eneste som er negativt med etanolen som brukes i moderne bensin er at gummislanger varer litt kortere om en ikke kjøper etanolresistente slanger som koster litt mer enn de billigste på biltema. Moderne etanol er forresten mindre aggresiv enn tidligere tiders etanol.


Det virker som folk har forstått dette nå, men svenskene er trege på dette området! Så jeg slenger inn noen kommentarer der av og til. Og de mest ihuga nervøse eierne bruker all verdens motargumenter som ikke henger på en greip? Trenger vel ikke si mer her, da dette er godt belyst.
Men jeg kan gjenta at bly ble tilsatt for å heve oktantallet i utgangspunktet! Det med smøring er det ukyndige eller "smarte" selgere som har hauset opp!
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Reodor57 » Tir 28 Nov 2017 14:23

Nå som bilen er kjørt på låven er det tid for planlegging av neste sesong. Hva vil man forbedre og hva er bra nok.
Største problemet med Duetten nå er vel at den er litt tung på rattet når en kjører i svinger, men det har nok med bla. hjulvinkler å gjøre.
Neste er bremser. Det er ikke til å stikke under en stol at den har lett for å trekke til en eller annen side når det er vått ute. Ser av servicebulletiner at det kan ha vært et problem også i og med at en kunne få kjøpt en gummileppe til å legge på bremsedekselet.
Så hva gjør man med det? Er jo litt fristende å få stoppet bilen også.
Dekk er også en greie. De ser fine ut, er helt greie på tørt føre, men er ubrukelige på vått føre. 175x15 vokser imidlertid ikke på trær til en fornuftig penge.
Det vil da si at jeg har to problemer på vått føre. Ett av dem må da fikses og planlegges gjort noe med. Glatte dekk er til å leve med da det er forutsigbart, men bremser er noe annet.
Jeg har byttet alt foran i og med at jeg har bygget om fra selvjusterende til duoservo. Bak er det de gamle selvjusterende som virker å fungere bra inkl. håndbrekket.
Slik jeg ser det er da alternativet skivebremser. Men, skal en da gjøre det må en gjøre det 100% og ikke lage noe "hikkemikk" selv.
Vinteren går derfor med til å forberede dette, slik at det blir skivebremser på alle hjul med servoforsterker. 1.krets blir det fortsatt.
Jeg har sett at det er forskjell på masterpumpe på biler med og uten skivebremser, men vet noen om det er mulig å få kjøpt ny innmat til masterpumpe uten den bakre pakningen?

P.S. Konverteringen kommer til å havne i PVMagazinet litt utpå våren tenker jeg, før den blir publisert her i sin helhet etter litt innkjøring og erfaringer, men råd tar jeg gjerne imot underveis. Blir litt prøvemontering på PV da den er hjemme i garasjen i vinter.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2432
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Torbo2 » Tir 28 Nov 2017 16:18

Du kan putte inn en tokrets bremsepumpe fra en VW. Leste om det et sted, men husker ikke delenummer eller hvor jeg leste det. På den annen side er det mye som går om hverandre, og utviklingen har ikke gått så for ang. bremser.
Du kunne tatt med din til Cristoffersen & Bekken og snakket med han som har greie på ting bakover i tid, så plutselig ligge det en på diske som passer.
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Reodor57 » Tir 28 Nov 2017 18:06

Har også lest det med tokrets, men der gikk de tilbake til originalen fordi volumet på pumpa var for liten i forhold til stemplene på calipperne. Eksisterer C&B. Mente de hadde lagt ned og solgt maskinene sine...
Har bestilt alle delene til oppsettet, men kom på at masterpumpe er annerledes.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2432
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Torbo2 » Tir 28 Nov 2017 20:49

Reodor57 skrev:Har også lest det med tokrets, men der gikk de tilbake til originalen fordi volumet på pumpa var for liten i forhold til stemplene på calipperne. Eksisterer C&B. Mente de hadde lagt ned og solgt maskinene sine...
Har bestilt alle delene til oppsettet, men kom på at masterpumpe er annerledes.


De har gått inn i Mekonomen - verkstedeavdelingen i Smalvollveien. Har ikke vært der på en stund, men han jeg snakket med sist er der trolig fortsatt?
Med slivebremser er det så liten bevegelse på stemplene, så dette burde går bra med god pedal.
Torbo2
 
Innlegg: 4504
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Forrige

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester