"Blåmann skal ha ny lakk"

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Tir 08 Aug 2017 22:04

Ingen grunn til å dvele ved hver arbeidsoperasjon, når alt er klart. Har en en plan på tingenes rekkefølge i monteringen, glemmer en færre ting og sånn sett går det relativt raskt fremover selv om formen ikke har vært helt på topp i dag. Gjelder å ikke jobbe alle steder samtidig også. Det tar mye tid. Men nå er det køya for denne karen...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Ons 09 Aug 2017 12:27

Denne sommeren har ihvertfall lært meg at stagene til gassoverføringen på disse gamle bilene (PVn har et stag som er festet i motoren) har en svakhet i overføringen mellom det staget som går fra pedalen til det som går på tvers bak motoren. På PVn var dette nesten tvers av og det var ikke mulig å se før jeg demonterte det.
Ellers er clutchoverføringsarmene et problemområde. Her er det små anleggsflater slik at stag og armer sliter seg ned i hverandre. Ble mye sveising av disse overføringene i sommer, så ikke glem å smøre. På B18 er det noen forbedringer med plastforinger, men disse kan ryke da de blir gamle og sprø. På den ene bilen jeg reparerte i sommer ble det oppdaget at det bare var fragmenter igjen av begge foringene. De kunne ha falt ut når som helst, og da ville det ikke vært mulig å clutche ut..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Tor 10 Aug 2017 10:05

Første kjøretur i dag til jobb. Alt virket som det skulle foruten litt lav tomgang, smålugging og det faktum at speedometerdrevet på wiren har tatt kvelden.
Jeg satte nemlig inn Duett girkassen da den var mye mindre slitt enn den i PVn. Det jeg ikke tenkte på var at drevet til speedometeret i duettkassa hadde en annen utveksling enn den i PV kassa. Drivlinjen har samme utveksling, men hjuldiameteren på Duetten er vesentlig større enn på PVn. Eller at girkassen kommer fra en annen Duett med annen utveksling i girkassen. Problemet er at disse drevene nå ikke er å få tak i lenger. Jeg byttet nå drevet i kassa tilbake til PV drevet som er litt grovere i tanningen, og som det gamle drevet har gått mot, men det viser seg at det har vært for skadet til å fungere. Tror det jeg hadde hadde 17 eller 18 tenner. (Brunt drev). M30 og 40 kassene har motsatt skjæring av tennene så det fungerer ikke.
Ingen som har et H1-6, M4 drev til speedometerwiren på lager?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg 445 » Fre 11 Aug 2017 06:44

Reodor57 skrev:Alt virket som det skulle foruten litt lav tomgang

Du liker jo lav tomgang! Synes du ofte ligger på ca 600, og jeg liker meg best på 8-900 8)

Reodor57 skrev:Ingen som har et H1-6, M4 drev til speedometerwiren på lager?

Kanskje du kan legge ut et bilde av det aktuelle drevet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5462
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Fre 11 Aug 2017 07:22

Drevet ble funnet på vestlandet :-). De fleste forhandlerne av Volvo deler verden over gikk tomme for dette drevet i 2013-2014... Skal ta bilde av det når det kommer. Det gamle er ikke veldig presentabel...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg 445 » Fre 11 Aug 2017 07:34

Reodor57 skrev:De fleste forhandlerne av Volvo deler verden over gikk tomme for dette drevet i 2013-2014... Skal ta bilde av det når det kommer. Det gamle er ikke veldig presentabel...


Da ønsker jeg at drevet skal dokumenteres grundig.
Den Svenske Volvo PV Klubben er flinke på å få satt utgåtte deler i produksjon igjen.
Vi kan oppfordre dem til å gjøre det med dette drevet også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5462
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Fre 11 Aug 2017 07:41

Tenkte på det samme. Trenger jo bare plastdelen egentlig da det lar seg presse av akselen. Akselen har vridde splines utvendig som skjærer seg inn i plasten. Kan lage nye i det man kalte for nylon. I dag heter vel det polyuretan, eller kort "poly" som i polyforinger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg 445 » Lør 26 Aug 2017 22:17

Har du fått drevet? Du snakket om noen bilder.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5462
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Tir 29 Aug 2017 18:30

Drevet mottatt, men ikke fått montert det ennå. En del på reise i jobb om dagen og har ferdigstillt en annen bil som jeg har brukt sommeren på ånsamle deler. Ikke hver dag det kommer inn en 544 med 2,2liters motor, automat og skivebremser. Ikke lett å få tak i spesialdeler, så den har okupert løftebukker en tid... Men, nå er det straks tid for bilder og montering..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Forrige

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron