Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Har hatt interesse for forgassere så lenge jeg kan huske. Blir sett på som litt "rar' av og til når jeg kan irritere meg på motorsager og gressklippere langt unna som ikke er riktig justert hehe. Er sikker at jeg har gehør for de frekvensene. Men det fører til at jeg liker best forgassere som er 100% riktige, og jeg aner ikke hvor mye tid jeg har brukt på enkelte biler for å få de til å gå pent og riktig. På min egen Duett dreier det seg om dager og uker om jeg legger sammen tiden jeg har brukt for å få det til å fungere optimalt. Tror jeg nærmer meg. Ultralydvaskeren har unektelig hjulpet med å få de fleste forgasserne tilbake i riktig stand. Det som kan se ut som en utfordring fremover er deler. Selv Zenith i England begynner å mangle enkelte deler.Heldigvis har vi samlet oss noen " vrakforgassere" som vi finner noen av delene på.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Da ble andre felgen endelig ferdig. Sånn er det når en roter med mange ting samtidig. Blåsekabinettet ble også endelig ferdig slik at jeg kan få glassblåst småting. Egentlig en ryddehelg hvor jeg har fått fikset noen småting som har hengt i lufta en stund. Da er ihvertfall sporvidden justert det jeg kan.
Felg ferdig
Felg ferdig
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Har hatt interesse for forgassere så lenge jeg kan huske. Blir sett på som litt "rar' av og til når jeg kan irritere meg på motorsager og gressklippere langt unna som ikke er riktig justert hehe. Er sikker at jeg har gehør for de frekvensene. Men det fører til at jeg liker best forgassere som er 100% riktige, og jeg aner ikke hvor mye tid jeg har brukt på enkelte biler for å få de til å gå pent og riktig. På min egen Duett dreier det seg om dager og uker om jeg legger sammen tiden jeg har brukt for å få det til å fungere optimalt. Tror jeg nærmer meg. Ultralydvaskeren har unektelig hjulpet med å få de fleste forgasserne tilbake i riktig stand. Det som kan se ut som en utfordring fremover er deler. Selv Zenith i England begynner å mangle enkelte deler.Heldigvis har vi samlet oss noen " vrakforgassere" som vi finner noen av delene på.
Se side 23 og 24 her. her står det noen tips ang. justering go feil.
http://rrtechnical.info/sy/tsd2476/22.pdf
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Er vel ikke helt RR og Bentley vi holder på med, men hver forgasser har sin fasinasjon. Det at små endringer kan være alfa og omega for hvor god en bil er å kjøre er litt artig å finne ut av. Bilene er jo ofte stilt inn for de markedene de skal operere i, men tilhørende dysesetting som en har vært innom diverse steder her på forumet også. RR ser ut til å være innstilt på å kunne operere i alle markeder uten ombygging da de i nevnte skrift opererer med en CO på mellom 5,5 og 6! Men så er vel ikke bensinforbruk noe de som har råd til å kjøpe en slik bil bekymerer seg med..
For vår del blir det å justere til maks effekt, som ofte faller sammen med en CO på rundt 3,5. For de med to forgassere blir det å få de så samstemte som overhodet mulig. Det kan være en tålmodighetsøvelse selv om en gjør det etter boka. Det er lettere når en har overhalt forgasserne på forhånd, for da samstemmer men dem først. Av en eller annen grunn er ofte "klokkene" på SU forgasserne byttet om iløpet av levetiden slik at de åpner portene forskjellig, ikke bare bladspjeldet. Så har bensinen forandret seg siden bilen ble laget også.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

I kveld ble det litt pusling i hobbyrommet. Litt smårydding, forgasservask osv. Oppdagwt at duetten hadde en vertikalslakk i kingbolten. Har vel hatt litt mistanke, men har slått meg til ro med at forstillingen skulle ha blitt overhalt noen år før jeg kjøpte bilen, og ikke blitt kjørt etter det. Siden den nå har blitt kjørt med bredere felger og kraftigere stabilisatorstag har det jo blitt litt mer belastning, så nå var slakken merkbar. Demonterte kingbolten og slo den ifra hverandre. Den viste seg å være feilmontert med shims over og under lageret og bare en shims på oversiden. Manualen sier bare lager nede og alle shims oppe for at de ikke skal slites så fort. Ingen belastnibg oppe. Uansett hadde lageret,aatt seg og foringene var montert feil vei. Nye foringer ble montert og honet, og alt montert sammen igjen og satt på bilen. Grei økt på en kveld, så da er det vel bare bakhjulslegerne som er igjen av mekanisk arbeid denne vinteren. :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Er vel ikke helt RR og Bentley vi holder på med, men hver forgasser har sin fasinasjon. Det at små endringer kan være alfa og omega for hvor god en bil er å kjøre er litt artig å finne ut av. Bilene er jo ofte stilt inn for de markedene de skal operere i, men tilhørende dysesetting som en har vært innom diverse steder her på forumet også. RR ser ut til å være innstilt på å kunne operere i alle markeder uten ombygging da de i nevnte skrift opererer med en CO på mellom 5,5 og 6! Men så er vel ikke bensinforbruk noe de som har råd til å kjøpe en slik bil bekymerer seg med..
For vår del blir det å justere til maks effekt, som ofte faller sammen med en CO på rundt 3,5. For de med to forgassere blir det å få de så samstemte som overhodet mulig. Det kan være en tålmodighetsøvelse selv om en gjør det etter boka. Det er lettere når en har overhalt forgasserne på forhånd, for da samstemmer men dem først. Av en eller annen grunn er ofte "klokkene" på SU forgasserne byttet om iløpet av levetiden slik at de åpner portene forskjellig, ikke bare bladspjeldet. Så har bensinen forandret seg siden bilen ble laget også.

Nå er det slik at CO-en ikke er lik på høyere tyrtall og belastning. Selv en Rollls har en lambda på rundt 1 ved normal kjøring. Ingenting skulle tilsi at disse skulle være fetere justert.
SU-ene på Amazon kunne gjerne ligge på 6 %, uten at bilen brukte all verdens med bensin, da dette er kun for tomgang!
Selv om CO-en er f.eks. 5, er det normalt at CO under drift er rundt 0,5 - 1,5, avhengig av trinnene på nålene.
Og om en PV har 3,5 kan CO ved vanlig kjøring også ligge rundt 0,5 til 1. Mer på nåler tilpasset større effekt/trim.
Forgasserprinsippene er like her, og feilfinning lengre nede i saken er også noe å forske på om man vil.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Hei Torbo2. Min interesse for forgassere er nok ganske smal er jeg redd. Den gjelder bare de forgasserne jeg til enhver tid jobber med. Setter meg grundig inn i en forgassertype først når jeg har en i bilen eller for hånden. Spesiellt dersom den ikke fungerer optimalt. RR blir da en kuriositet i likhet med veldig mange andre rare utgaver og de er det mange av!!!. For tiden blir det da de forgasserne vi har i våre biler i klubben, og den jeg har i Fiaten. Hærlig enkle men med sine klare utfordringer og gjentagende feil. Zenith VN 34 og 36 kan 445 og jeg nå nesten sette aammen i blinde. SU er litt mer utfordrene, men det kommer seg. Stromberg er en hærlig forgasser å jobbe med da den er ultrastabil i forhold til de andre. Akulle gjerne hatt en slik på B16 :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Stromberg er vel mer stabil enn SU, men den har sine svakheter den også. Belger som ryker, ustabil tomgang og en temperaturkorrigering som ikke er optimal.
Men det var et godt forsøk på å nærme seg en god forgasser.
Tror det selskapet måtte gi opp i konkurrasen med Weber og Solex?
Men så kom innsprøytning og reddet alt sammen.

Men et par RR-forgassere hadde nok vært interesante å prøvd på Duetten? De suger nok godt?
Men ellers har jeg ikke greie på Rolls-saker, så jeg kan ikke si så mye mer
.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Skulle gjerne forsøkt en SUHS eller stromberg om det var å oppdrive en manifold til B16, men da må en kanskje inn på båtsaker. Vet B16 også ble brukt som båtmotorer, men vet ikke hvilke forgassere den da ble levert med.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

I dag fikk jeg nytt leketøy fra Kina. Skal hjelpe til med å få deler helt rene sies det. Verd et forsøk.
Første fylling med kattesand og deler
Første fylling med kattesand og deler
Vibrator poleringsmaskin
Vibrator poleringsmaskin
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6099
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Dette blir spennende!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by G.Larson »

En slik en bruker jeg også. Til reingjøring og polering av eira og møkkete rifle og pistolhylser. Da fylt med knuste nøtteskal og en dæsj polish. :mrgreen:
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Hvor får en tak i nøtteskall?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6099
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Hvor får en tak i nøtteskall?
Du er "nøtt" til å knekke noen nøtter!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Vi får se, men så mange nøtter har jeg ikke. Det brukes valnøtter ser jeg, men nå har jeg kjøpt sandblåsesand til neste forsøk da kattesand i den kvaliteten jeg kjøpte er ubrukelig.
Mener dyrebutikken skal ha. Brukes visst nok til fugler.. Fortsettelse følger. Spennende dette :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply