G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Artig at flere av pv-folket steller med stasjonærmotorer :D :D Ja, det er artige motorer og er veldig populære på forskjellige tilstelninger.
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

G.Larson wrote: Valgte 445 sin løsning og fester kun løva.
Da er løva på plass. Syntes den store røde bakplata ble for dominerende på en ribbegrill.

Image
Ståle B.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 »

Den så bra ut!
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Her er bildene jeg lovet.

Toppen:
Image

Ventiler, fjærer og div smådeler:
Image

Bensintilførsel og forgasser. Enkle saker :mrgreen: Etter en uke i diesel så løsnet alt og ventilene ser ut til å kunne brukes. :D
Image

Innsugsrøret med spjeldregulering må lages nytt.
Image

Etter at stempelet har stått i diesel og jeg fikk rengjort det så ser jeg at stempelringene har knekt. Så dette må jeg se om går ann å få tak i på
en eller annen måte.
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Dette er spennende!
Hvor store skal stempelringene være?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Må ta noen mål av stempelet og sylinderen så får vi se.
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Sylindermål får vente til jeg har honet sylinderen og har noe å måle innvendig med.
Ca. mål på stempel, målt med skyvelær:
Image

Ringsporet i stempelet har små tapper for at ikke ringene skal rotere og åpningen i ringene ikke skal havne på linje.
Image

Gammel ring. De 2 småbitene datt bare ut. Resten av ringen har små sprekker.
Image

Det var en kar som mente jeg kunne dreie nye ringer selv. Men hva slags matriale skal jeg bruke tro?
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Hmmmm, fant denne siden http://vikingmotoren.blogspot.no/2015/0 ... inger.html Tror kanskje dette blir løsningen.
Om ikke jeg finner noe annet.
Ståle B.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Torbo2 »

Du kan også sjekke maskinisten.net
Der har noen enklere løsninger, som kan fungere, men ikke like profft?

Gamle bremseskiver er nok bra, om de er små nok. Og de bør helst være fra eldre biler, eller amerikanere, som bruker støpejern.
Mange av dagens bremseskiver er laget av tredjeklasses stål som omtrent ikke kan kalles stål, da det er resirkulert xx ganger...
?
Er ikke bombesikker på dette, men jeg ville ikke tatt sjansen på hva som helst?
- Men jeg må jo si at det var rart at Bremseskivene på min Amazon var like bra etter ca 300 000 km, og det var knapt nok rust på dem selv om bilen stod lenge?
På nyere biler jeg har og har hatt ruster dem bare du ser hardt på dem i fuktig vær.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Da har jeg sendt forespørsel til to norske og en amerikansk leverandør av ringer. Så får vi se hva svaret blir.

http://www.cylmo.no/ Som jeg vet overhaler en lik motor for Oppdal Gammelteknisk Forening.

http://www.lettmetall.no/stempelringer.htm

og

http://www.ringspacers.com/rangcast.htm
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Gjort litt småtteri. Kjølevannstanken er sandblåst innvendig. Festeboltene til tanken var rustet fast og kappet av noen en gang i tiden. Blind vold og mye varme så kom de ut, Og pusset rein pakningsflata på tanken.
Image

Nytt innsugsrør til toppen måtte lages. Etter en del om og men så gjenget jeg for 1" BSP 11tpi og det stemte godt. Røret entret gjengene i toppen så fint som bare det. :D
Image

Ny luftreguleringsspjeld/hylse har nye mekanikerkærlingen fått i oppdrag å lage. Den skal i enden på innsuget og skal bli nogenlunde lik denne.
Image
Image
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Hvordan går det med stasjonærmotorprosjektet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Heihei
En stund siden sist nå. Skjer desverre ikke så mye. Har fått løsnet en del fastrustede bolter, renset kjølevannskappa for rust og alle mulige ting som har falt
nedi der opp igjennom årenes løp. Det var ikke småtteri av skruer,spiker,bolter, ukjente metalldeler og småstein. :shock:

Ellers er PV'en satt på bukker og pakket inn for vinteren med en liten lufting og en bitteliten varmeovn inni.

På denne tiden av året så går mesteparten av fritid med til jakt. :D
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Hvordan taes baksetene og armlenepanela ut? Jeg finner ikke noen skruer/beslag for å løsne de.
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

Baksete sittepute skyves bakover og løftes opp i fremkant. Deretter gir resten seg selv.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply