G.Larson's '54 PV 444H
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Artig at flere av pv-folket steller med stasjonærmotorer Ja, det er artige motorer og er veldig populære på forskjellige tilstelninger.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Da er løva på plass. Syntes den store røde bakplata ble for dominerende på en ribbegrill.G.Larson wrote: Valgte 445 sin løsning og fester kun løva.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Den så bra ut!
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Her er bildene jeg lovet.
Toppen:
Ventiler, fjærer og div smådeler:
Bensintilførsel og forgasser. Enkle saker Etter en uke i diesel så løsnet alt og ventilene ser ut til å kunne brukes.
Innsugsrøret med spjeldregulering må lages nytt.
Etter at stempelet har stått i diesel og jeg fikk rengjort det så ser jeg at stempelringene har knekt. Så dette må jeg se om går ann å få tak i på
en eller annen måte.
Toppen:
Ventiler, fjærer og div smådeler:
Bensintilførsel og forgasser. Enkle saker Etter en uke i diesel så løsnet alt og ventilene ser ut til å kunne brukes.
Innsugsrøret med spjeldregulering må lages nytt.
Etter at stempelet har stått i diesel og jeg fikk rengjort det så ser jeg at stempelringene har knekt. Så dette må jeg se om går ann å få tak i på
en eller annen måte.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Dette er spennende!
Hvor store skal stempelringene være?
Hvor store skal stempelringene være?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Sylindermål får vente til jeg har honet sylinderen og har noe å måle innvendig med.
Ca. mål på stempel, målt med skyvelær:
Ringsporet i stempelet har små tapper for at ikke ringene skal rotere og åpningen i ringene ikke skal havne på linje.
Gammel ring. De 2 småbitene datt bare ut. Resten av ringen har små sprekker.
Det var en kar som mente jeg kunne dreie nye ringer selv. Men hva slags matriale skal jeg bruke tro?
Ca. mål på stempel, målt med skyvelær:
Ringsporet i stempelet har små tapper for at ikke ringene skal rotere og åpningen i ringene ikke skal havne på linje.
Gammel ring. De 2 småbitene datt bare ut. Resten av ringen har små sprekker.
Det var en kar som mente jeg kunne dreie nye ringer selv. Men hva slags matriale skal jeg bruke tro?
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Hmmmm, fant denne siden http://vikingmotoren.blogspot.no/2015/0 ... inger.html Tror kanskje dette blir løsningen.
Om ikke jeg finner noe annet.
Om ikke jeg finner noe annet.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Du kan også sjekke maskinisten.net
Der har noen enklere løsninger, som kan fungere, men ikke like profft?
Gamle bremseskiver er nok bra, om de er små nok. Og de bør helst være fra eldre biler, eller amerikanere, som bruker støpejern.
Mange av dagens bremseskiver er laget av tredjeklasses stål som omtrent ikke kan kalles stål, da det er resirkulert xx ganger...
?
Er ikke bombesikker på dette, men jeg ville ikke tatt sjansen på hva som helst?
- Men jeg må jo si at det var rart at Bremseskivene på min Amazon var like bra etter ca 300 000 km, og det var knapt nok rust på dem selv om bilen stod lenge?
På nyere biler jeg har og har hatt ruster dem bare du ser hardt på dem i fuktig vær.
Der har noen enklere løsninger, som kan fungere, men ikke like profft?
Gamle bremseskiver er nok bra, om de er små nok. Og de bør helst være fra eldre biler, eller amerikanere, som bruker støpejern.
Mange av dagens bremseskiver er laget av tredjeklasses stål som omtrent ikke kan kalles stål, da det er resirkulert xx ganger...
?
Er ikke bombesikker på dette, men jeg ville ikke tatt sjansen på hva som helst?
- Men jeg må jo si at det var rart at Bremseskivene på min Amazon var like bra etter ca 300 000 km, og det var knapt nok rust på dem selv om bilen stod lenge?
På nyere biler jeg har og har hatt ruster dem bare du ser hardt på dem i fuktig vær.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Da har jeg sendt forespørsel til to norske og en amerikansk leverandør av ringer. Så får vi se hva svaret blir.
http://www.cylmo.no/ Som jeg vet overhaler en lik motor for Oppdal Gammelteknisk Forening.
http://www.lettmetall.no/stempelringer.htm
og
http://www.ringspacers.com/rangcast.htm
http://www.cylmo.no/ Som jeg vet overhaler en lik motor for Oppdal Gammelteknisk Forening.
http://www.lettmetall.no/stempelringer.htm
og
http://www.ringspacers.com/rangcast.htm
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Gjort litt småtteri. Kjølevannstanken er sandblåst innvendig. Festeboltene til tanken var rustet fast og kappet av noen en gang i tiden. Blind vold og mye varme så kom de ut, Og pusset rein pakningsflata på tanken.
Nytt innsugsrør til toppen måtte lages. Etter en del om og men så gjenget jeg for 1" BSP 11tpi og det stemte godt. Røret entret gjengene i toppen så fint som bare det.
Ny luftreguleringsspjeld/hylse har nye mekanikerkærlingen fått i oppdrag å lage. Den skal i enden på innsuget og skal bli nogenlunde lik denne.
Nytt innsugsrør til toppen måtte lages. Etter en del om og men så gjenget jeg for 1" BSP 11tpi og det stemte godt. Røret entret gjengene i toppen så fint som bare det.
Ny luftreguleringsspjeld/hylse har nye mekanikerkærlingen fått i oppdrag å lage. Den skal i enden på innsuget og skal bli nogenlunde lik denne.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Hvordan går det med stasjonærmotorprosjektet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Heihei
En stund siden sist nå. Skjer desverre ikke så mye. Har fått løsnet en del fastrustede bolter, renset kjølevannskappa for rust og alle mulige ting som har falt
nedi der opp igjennom årenes løp. Det var ikke småtteri av skruer,spiker,bolter, ukjente metalldeler og småstein.
Ellers er PV'en satt på bukker og pakket inn for vinteren med en liten lufting og en bitteliten varmeovn inni.
På denne tiden av året så går mesteparten av fritid med til jakt.
En stund siden sist nå. Skjer desverre ikke så mye. Har fått løsnet en del fastrustede bolter, renset kjølevannskappa for rust og alle mulige ting som har falt
nedi der opp igjennom årenes løp. Det var ikke småtteri av skruer,spiker,bolter, ukjente metalldeler og småstein.
Ellers er PV'en satt på bukker og pakket inn for vinteren med en liten lufting og en bitteliten varmeovn inni.
På denne tiden av året så går mesteparten av fritid med til jakt.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Hvordan taes baksetene og armlenepanela ut? Jeg finner ikke noen skruer/beslag for å løsne de.
Ståle B.
Re: G.Larson's '54 PV 444H
Baksete sittepute skyves bakover og løftes opp i fremkant. Deretter gir resten seg selv.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").