Reodors Duett 44506-1957
Re: Reodors Duett 44506-1957
Kan si det sånn. Ikke lett å tenke seg heller da det kom røyk og lyd ut av eksosrøret.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Ja, det var funn ut av all verden! Det var det siste leddet som stod igjen..
Bra jobba!
Bra jobba!
Last edited by Torbo2 on Sun 03 Jul 2016 20:24, edited 1 time in total.
Re: Reodors Duett 44506-1957
I dag fant jeg ut at jeg skulle justere ventiler igjen. Kjørt ca 200mil etter montering av topplokk og bare justert etter ca 100mil. Siste 14 dagene har den også kjørt ca 350km i godt tempo. 4 ventiler var ok, 3 for stramme og en for slakk. I tillegg monterte jeg støydemping under panseret. Det ble en del bedre . Går nå over bilen for at den skal gå mest mulig knirkefritt til og fra landstreffet. Nå litt etterjustering av bakhjulslager. Sånn blir det når bilen har vært i biter. En god del etterjustering.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Bakhjulslager justert, og det ble en hørbar forskjell til tross for at jeg bare justerte med 0,6mm. Ulyd ved nullbelastning og motorbremsing forsvant nesten totalt. Det hadde jeg ikke trodd på forhånd da jeg heller mistenkte at det kunne være noe i forbindelse med bladfjærene. Sånn kan man ta feil heldigvis. Har også lagt en 20mm støymatte på bakre del av panseret som har bidratt til mye lavere motorlyd. Da er det bare litt støydemping av torpedoveggen under batteriet igjen så bør dette bli levelig å kjøre med til og fra Lista. Seler skal også inn, selv om jeg fortsatt mangler skruene til B stolpen. Låner selene til PVn så lenge..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Var på en liten tur med duetten i går. Går mye stillere enn før, men har en del during i bilen når den passerer 75km/t. Lurer litt på reguleringskurven til 123 tenningen. Stilling 3 b16a/b lav fungerer dårligere enn stilling 4. 4 gir bedre flyt, men blir for tidlig når en kommer opp i turtall. Stilling høy blir enda værre. Så har en tuning 1 2 og 3, men det står ikke hva som da evt er gjort med motoren. Min er jo litt annerledes med litt høyere komp, standard kam, men to forgassere. Jeg gjorde et forsøk i dag med å sette ned tenningen ved 1500 o/min til 20 grader selv om det ikke stemmer med innstilling 4. Mye av duringen ble borte, men den er også litt slappere i nedre turtallsområde. Hvordan finner en reguleringskurvene for 123 tenning?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Tror det står noe i "manualen" som følger med.Reodor57 wrote:Hvordan finner en reguleringskurvene for 123 tenning?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Reodors Duett 44506-1957
I manualen står det tenningspunkt for tre steder ikke noen kurve. Kan selvsagt lage en kurve dersom den er lineær, men normalt er den ikke det. Finner heller ikke hva som er grunnlaget for tuning 1 2 og 3. En trimming av motoren vil medføre at en trenger lavere fortenning da forbrenningen går raskere, men min er ikke der selv om den er tunet nærmere en b16b. Da må jeg nok langt opp i kompresjon og sette i en trimkam, men det tåler nok ikke veivakslingen med sine tre bærelagere. Skulle nok hatt en 123TUNE fordeler.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
I dag tok jeg det tunge valget. Skulle jeg gi 123 tenningen ytterligere en sjanse og se hva som skjedde eller skulle jeg bytte tilbake til originalfordeleren... Gjorde det første. Stilte den på high dvs 5 og justerte tenningen til 20 grader ved 1500 o/min. Sjekket hvordan den justerte etterpå, og det ser ut til at den allerede ved ca 1300 o/min har 20 grader fortenning for så når en passerer 2500 å gå bratt oppover til 27 som maks. Den ligger rundt 10 grader ved 700 og øker raskt til 20 for så å ligge flatt før den så drar oppover ganske bratt igjen. Altså ingen lineær stigning. Uansett var det verd bryet da den nå går litt penere når jeg kommer opp i fart, samt at den flyter bedre uten gasspådrag. (Har vakuumregulering)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Det høres ut til å være innenfor faresonen. Trolig riktig innstilling.
Justerte du med eller uten vakum?
Justerte du med eller uten vakum?
Re: Reodors Duett 44506-1957
Uten vakuum. Den satte jeg på når jeg var ferdig. Fant ut at bilen får mer "flyt" med den på. Blir mindre motorbrems også så det er en avveining en må gjøre om en vil ha eller ikke. Jeg har forresten turteller som jeg måler med da lite ellers virker på 6 volt. Denne er bla til gressklippere og motorsager. Trådløs om man vil. Måler da på tenningspulsene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Da blir dette "krem"...Reodor57 wrote:Uten vakuum. Den satte jeg på når jeg var ferdig. Fant ut at bilen får mer "flyt" med den på. Blir mindre motorbrems også så det er en avveining en må gjøre om en vil ha eller ikke. Jeg har forresten turteller som jeg måler med da lite ellers virker på 6 volt. Denne er bla til gressklippere og motorsager. Trådløs om man vil. Måler da på tenningspulsene.
Re: Reodors Duett 44506-1957
Det eneste jeg ikke liker er at tenningen er 10 grader før ød allerede ved 700 omdr. Skulle gjerne hatt den der først ved 900 da det er vanskelig å få den til å gå helt silke på tomgang....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
DA må du nok bytte en Zenerdiode inni den forseglede enheten! hehe
På en manuell gammel god, kunne du strammet litt på en av fjærene på sentrifugalregulatoren, den tynneste. Men det er ikke noe man skal gjøre hjemme... ??
Tror dette bør går bra...
På en manuell gammel god, kunne du strammet litt på en av fjærene på sentrifugalregulatoren, den tynneste. Men det er ikke noe man skal gjøre hjemme... ??
Tror dette bør går bra...
Re: Reodors Duett 44506-1957
Jeg har i en tid slitt med at bilen "smånykker" når den kommer over 70, men går greit når jeg gir på fra 90. Til slutt tok jeg å byttet både nåler og dyser på begge SU forgasserne. De gamle så greie ut, men var tydeligvis ujavnt slitt. Går nå nesten uten nykker. Har noe i overgang mellom nesten nullpådrag og litt pådrag, men det kan også være tenningen. Forskning fortsetter...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Rett før gårsdagens kjøretur ble det litt smådramatikk. Startet opp en varm bil etter bare noen minutters stans. Skøyt litt i forgasseren, og så kom det mye grå røyk ut av panseret. Der var det fyr i bakre flottøkammer, som så hadde svidd av folien i lyddempermaterialet under panseret. Fikk blåst ut flammene på forgasseren og dratt av folien. Har nå et brannskadet luftfilter som minner om episoden, men det ble heldigvis med det. Må finne et materiale som demper varmen fra eksosmanifolden ytterligere tror jeg, for den blir temmelig rød under kjøring og ligger rett under flottørkammeret på forgasseren. Noen som vet om noe bedre enn Biltemas eksosbandasje?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").