Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Skal en ha det 100% må en skifte både nål og setet. Setet blir like mye slitt som nåla selv om det ikke er fysisk kontakt, bare væskestrømning forbi. En kan selvsagt justere litt på setet med justeringsskruen, men problemet er at hullet ikke er rundt når det er slitt. Det blir mer og mer ovalt etterhvert. (Skal ikke være lett serru).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

På både SU og Zenith Stromgerg ligger nålene på på den ene setedelen da de blir dratt innover med bensinstrømmen, derfor blir setene skjevslitt. I tillegg vibrerer dem litt under kjøring så det blir nok litt fysisk kontakt, men bensinen lar litt (minimalt) smørende egenskaper. Og som det sies over, skal man helst skifte begge deler etter mye bruk. Men noe kan tålereres. Dessuten er det ikke farlig at motoren går litt fetere enn normalt med dagens bensin.
Er man opptatt av forbruket, og kan ofre et par hk er det best med nye ting....
En tett og fin motor går fint med original innstilling, men en nedsotet motorer trenger litt fetere blanding for å gå pent.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Nå lar jeg den gå seg til litt om dagen. Er litt treg før den blir varm, men har kun kjørt 50 mil etter overhaling, så det er som det skal være. Ikke spesiellt varmt i lufta heller.
Derfor skrur jeg litt Fiat Spider isteden. Der er det MYE leamikk gitt. Masse releer og sikringer, ledninger i hytt og staur, samt masse slanger og selvsagt registerreim!.
I tillegg sitter reimhjulsmutteren som spikra på veiva så jeg pønsker ut en måte å låse det på. Tok av et deksel ved svinghjulet i går, men det er så liten klaring og tynnt gods at jeg ikke tør å kile svinghjulet fast. Tenkte å se om en oljefilteravdrager laget av "balatareimstoff" kunne funke, men er redd den bare glipper. Alternativ 2 er en gjengestang som bøyes som en U og festes til ett firkantrør. Gjengestaget tenker jeg må tres på en slange før det legges i reimhjulet, men har tro på at det kan fungere. Bil i 5gir og håndbrekk på fungerer overhodet ikke, men kan være en ekstra låsestyrke kanskje. Jeg må uansett henge i latmannsarmen med mine drøyt 100kg, og er ikke sikker på om jeg ikke må ta noen raske armhevinger også......
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Trekile burde gå, da det er litt tykkelse på godset i kløtsjhuset. Ellers kan du borre et 8 mm hull i nederst i kløtshuset nederst og holde igjen svinghjulet med på et vis. Det gir mange ganger mer motmoment enn framme på reimhjulet nå du skal trekke av reimhjulsmutteren.
Reimhjulsmutteren har kanskje fått full dose med Locktite?
Er du redd for dette, kan du låse mellomakslingen/girkassa på et vis. En stor (veldig) skiftesnøkkel på et av kryssene, men da må du helst ha en medhjelper til å holde den. 5. gir som du sier, og forlenge latmansarmen. Evt. også skiftesnøkkelen..?
På min VW T4 måtte jeg bruke et rør på over en meter for å få løsnet remskivebolten på veiva. Og jeg dro opp mer enn det dobbelte av mn egen vekt.
Og ved fastskruing skulle den ha 450 Nm!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Det ble en annen løsning uten å belaste resten av drivverket. Fant en plastbelagt 6mm wire som jeg viklet en drøy tørn rundt reimhjulet og deretter bort til festet for stabilt så først av et. Holdt da på å rive motoren av motorfestene. Dro wiren videre over til motsatt feste og tilbake til og rundt det doble reimhjulet motsatt vei. Da strammet det godt til begge veier og jeg fikk løsnet mutterne ved å henge i latmannsarmen. Jeg fikk også en telefon om at jeg kunne bruke startmotoren. Dvs. Legge noe mot rammevangen og så sette på pipe og latmannsarm. Denne vil da slå mot rammevangen. Ikke helt sikker på den løsningen, men det er en metode som blir brukt. Legger ved bilde av min løsning som også fungerte uten annet enn en wire med plastbelegg som låste seg selv ved belastning.
Attachments
Wirelåsing av reimhjul
Wirelåsing av reimhjul
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Da ble det skifting av tannreim og tettinger for utstikkende aksler. Reima ble montert med nytt strammehjul etter alle kunstes regler. Fylte på litt bensin og dro den på starteren. Kom etter et drøyt minutt og gikk helt silke. Sjekket for oljelekkasjer der jeg hadde skiftet pakninger. Ingen :-), selv ikke fra toppdekselpakningene (4 stk!). Men, det måtte jo lekke olje ett sted, og når jeg nå hadde fått ryddet opp i det meste av dem, fant jeg den største av dem. Toppakningen...
Den har jeg ikke på lager, så da ble det å gå videre med bremser og eksosen. Bremsene har ligget på etter hver gang jeg har tråkket på pedalen. Årsaken viste seg å være slangene. Ser fine ut på utsiden, men var morkne og tette inni så slapp ikke bremsevæsken tilbake. Når så denne bilen har fire skivebremser er det mange feilkilder. Bestilte deler fra Tyskland da portoen derfra er lavere enn internt i Norge.... Så da er det bare å gå i gang med resten av det som skal gjøres mens jeg venter på deler.. Duetten har ikke nådd 100 mil ennå etter overhaling, så den har ikke bruk for plassen på noen dager. I tillegg er dette kos og ikke stress!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

I går gjorde jeg en rejustering av SU forgasserne som ser ut til å ha vært fruktbar. Hadde byttet til originale flottørventiler og justert flottørnivået til 11mm. Dvs mellom lokket og underkant gaffel. Opplevelsen var at de var ustabile, og bilen oppførtebseg annerledesbom bilen sto med nesa nedover. De originale flottørventilene hadde allerede rukketbå få grader etter bare 200mil. Nytt sett ble derfor montert. Denne gangen med en variant med gummi på tuppen av nåla, og nivået ble øket 1mm til 10mm istedenfor 11mm. (For de som husker lengre enn forrige setning husker da hvor en måler nivået :-)). Kaldstart går vesentlig bedre og choke er nesten ikke nødvendig når den er kald. Byttet også bensinfilter selv om det gamle ikke var tett. Tenker at den nå har fått ut det meste gromset som måtte være i tanken. Uansett skal det bli spennende å se hvor stabil den blir fremover med nytt oppsett. Det skremte meg litt at de gamle ventilene ble så fort slitt, ikke minst siden det ene flottørkammeret ligger rett over dynamoen og det andre ligger rett over utgående eksosrør... Skal ikke ha lekkasje her!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by PV-Sport »

Hvordan oppførte motoren seg før du justerte flottørnivået?
Hvordan justerer en flottørnivået?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Står vel egentlig i forrige innlegg, men kort fortalt: Veldig morgengretten, og en visste aldri hvilket turtall en endte opp med på tomgang. Justere nivået gjør en ved å bøye yttre del av gaffelen. Altså endre vinkel mellom gaffel og den indre rette delen mot opphenget. Manual finner du på hjemmesiden vår under teknisk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Lenge siden siste oppdatering, men har ikke kjørt så mye siden sist. Observasjoner: Bruker nå minimalt med olje. Skiftet mangfold pakninger og sjekket plansliping på eksosmanifolden. Ble litt bedre, men sliter med for mager blanding i øvre turtallsområde. Teorien er at den på en eller annen måte får inn falsk luft i bensinen. Nivået i glasset på bensinpumpa varierer en del. Har sjekket under hele bilen men ikke noe lukt eller lekkasjer. Uvisst hva årsaken er men har kjøpt nytt bensinrør som jeg håper å få satt på før landstreffet. Litt mer alvorlig var at det begynte å komme lagerlyder fra bakkant av motoren. Blanding av tørt kulelager lyd og tørt glidelager. Lyden ble imidlertid nesten borte når jeg tro inn clutchen. Tok av dekselet under clutchen og sjekket lageret. Det hadde en "intern" sidevandring på 2-3mm. Mellomaksel ut og vekk og girkasse så langt tilbake som det gikk uten å løsne traversen, og da fikk jeg lirket ut lageret. Lyden var umiskjennelig den jeg hadde hørt tidligere. Jørgenrud hadde heldigvis "ferievakt", så da blir det nytt lager i morgen forhåpentligvis :-). Godt det er meldt drittvær!
Synderen er ute :-)
Synderen er ute :-)
.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Lageret kom på plass i en fei onsdag, men prøveturen etterpå ga en ny utfordring. Bilen stoppet for hver 500 meter. Sjekket bensinsystemet fra innløpet på pumpa til ned i forgasser. Kun en litt løst tilskrudd slangeklemme. Hjalp litt men ikke mye. Ut med innmaten i SUene. Ene demperstanga dempet litt mer enn naboen. Ny demperstang var bedre. Så oppdaget jeg at det andre stempelet plutselig kunne henge seg opp rett før det var nede. Fant en reserve forgasser som var OK. Forsket derfor ikke videre på hvorfor. Nåla var rett og sylinderen var slett. Noe for vinterpusling. Neste utfordringen jeg hadde var at forgasserne ga for lite bensin både som kald og varm, mens den gikk OK på tomgang. På måltabellen er nåla temmelig lik øverst mot stempelet de første 4-5mm. Løftet nåla derfor 0,5mm som en test på begge forgasserne. Det ble andre boller! Det er sikkert litt mye, men lar den gå der til jeg får målt CO og finner ut hvorfor jeg har tenningsbank på en sylinder når jeg gir på. Skal gå inn med kamera i sylinderne og se om jeg finner noe som kan forårsake dette. Utfordrende å ha gammelbil, men jeg har heldigvis flere biler om jeg skulle gå lei hehe.
Kortet ned 0,5mm
Kortet ned 0,5mm
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Sjekket sylinderne med kamera i dag. Kunne ikke finne annet enn at det var en ventil som svettet litt olje inn i sylinderen. Siden dette topplokket har fått litt juling de siste åra og ventilsetene bare ble frest på nytt og ventilene rengjort er det nok noe lekkasje i innsugsventilen her. Er nok den lyden jeg hører. Måtte slakke ventilene mye etter innkjøring, så kan nok ha rukket å brenne denne innsugsventilen. Stempeltoppene så helt fine ut med et lysegrått matt belegg på toppen. Antydning til litt sot på kanten av tennpluggen, men ellers var de fine og brune. La oss håpe en tur til Halden i slutten av juli gjør susen. Eller ihvertfall ikke ødelegger noe mer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Ny test i dag med litt last i bilen, og med litt mer finjustering av tomgangen. Definitivt riktig å løfte nålene 0,5mm på mine forgassere. Var med 445 en tur i forrige uke med hans bil med samme oppsett, men uten å ha justert nåler. Den fungerte da som min gjør nå med løftede nåler. Forskjellen på våre biler er utvekslingen på bakakselen og at han har B16B kam. Mulig jeg har noe høyere kompresjon, men det er marginalt.
Hva forteller dette oss/meg? Ingen motor er lik etter så mange år, ei heller SU forgasserne vi får tak i til B16B. Disse må derfor settes opp individuellt til hver motor for at de skal bli optimale.Mine forgassere er en sammenblanding av minst tre forgassere, og et resultat av nitid justering og tilpassing. Det er fra gammelt av sagt at forgasserne er veldig lite pålitelige i drift. Dvs at de må justeres ofte. Jeg akter å la de være som de er når jeg nå finner det rette driftspunktet etter litt kjøring. Skal stort sett være på plass nå, så da er det Halden neste helg som blir testen på om det fungerer. Den er nå ihvertfall sprekere enn PVn virker det som, tross høyere utveksling. Effekten har dog sin pris... Den støyer en del mer enn PVn gitt. Lydmatter kan bli neste post på programmet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

En Duett vil støye mer enn en PV uansett. Mye større resonanskasse.
Hadde en snartur fra sommeroppholdet i Kragerø til Tønsberg her for noen dager siden. Min vanlige "bakvei" i form av gamle E18 mellom Landgangen og Farris var stengt, så jeg brukte den vanlige E18. Der er det jo 110-sone.
Motoren var god og varm, oljen fersk, oljetrykket var bra etc. så jeg dro på for å se om det var noe drag i motoren med de doble gasserne. Det var flott drag opp til 110 og helt klart mer å gå på, men da feiget sjåføren ut. Synes litt synd på motoren som måtte fly så fort rundt. Uansett - de doble SU-ene gir helt klart en kvikkere motor enn den gamle Zenithen. Men, om man trenger det for vår kjøring kan sikkert diskuteres.
Sees i Halden!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Er nok vi som felger ut før motoren gjør det. 110 er ikke mer enn ca 4300 o/min med ditt oppsett, men det høres fryktelig ille ut hehe. B16B har makseffekt på 5500 runder, men det er ikke dermed sagt at det er sundt å kjøre på det turtallet. Ikke er det behagelig for fører heller. Uansett merker jeg også at i forhold til PVn så er det mindre motstand mot høye turtall på Duetten. Den har heller ikke problemer med lave turtall, så det vi vil merke er at den er kvikkere i trafikken da den kan dras litt lengre på girene. Med 4trinns girkasse er det mer nødvendig enn med 3trinns. Blir Halden her når regnet gir seg.. Vasket dessverre bilen i går, så i dag BØTTER det ned her.. Skal visstnok regne frem tom onsdag. Godt Fredriksten ligger høyt :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply