Sveisekurs 29/11-2011

Innlegg om turer og arrangement som har vært

Sveisekurs 29/11-2011

Innlegg Reodor57 » Ons 30 Nov 2011 11:57

Jeg ønsker med denne trådstarten å få litt tilbakemeldinger fra kurset og komme litt med egne synspunkter også.
Jeg har selv hatt lite med opplegget å gjøre da kursholder Asgeir Haug fra Kemppi har lang erfaring med dette. På det grunnlaget var jeg like mye betalende deltager som dere andre. Jeg synes sveising er fasinerende, og det er en egen glede å få det til om en vet hvordan. Det at Asgeir var åpen for at vi både hadde egne apparater og tok med egne (I dette tilfellet to stk forskjellige Biltema apparater) for å sammenlikne disse med Kemppi sine modeller viser noe om hvor åpen han er for å la oss forsøke.
I tillegg til å sveise aluminium for første gang i livet ble jeg også klar over den virkelige forskjellen på "billige" og litt dyrere apparater. Intermitens er vel en ting (Hvor lenge en kan sveise før apparatet kutter strømmen for å kjøle seg ned), en annen er enkle ting som kabel lengder (Hvor irriterende er det ikke å stå oppå sveiseapparatet når en sveiser, da det er konstant i veien).
En tredje ting er stabiliteten til sveisemaskinen. Her skiller det mye.
Det jeg hadde med meg (Sveise-Likeretter) har jeg ikke fått til før i går, og jeg vet nå hvorfor! Kabellengden gjør at jeg må bruke skjøteledning, og da blir apparatet ustabilt om tverrsnittet ikke er godt nok. Jan Gunnar kan sikkert fortelle om sitt apparat, men dette var kun stabilt når en sveiste på full styrke, noe som er lite egnet til tynnplate.
Spenningstoleransene på mitt apparat er fra 220-240 volt, mens Kemppi sin tilsvarende maskin er fra 196-264 volt. Samtidig har maskinen større strømstyrke ved sveisestart som gir bedre start på større pinner og garanterer bedre sveis ved varierende spenning. Prisforskjellen er ikke mer enn ca 1500-2000,- når en først går inn for denne investeringen.
En fjerde ting er reservedeler, om de da trengs noen gang med vår bruk, men maskiner som er ment for proffmarkedet er vesentlig mer holdbare enn amatørprodukter som en da igjen kanskje ikke får reservedeler til når apparatet nærmer seg garantitidens slutt.. Med Kinaprodukter er dette ikke uvanlig dessverre.
Det virket som de fleste hadde nytte og moro av kurset da Asgeir og medhjelper hadde inngående kunnskaper om sveising og sveisemetoder, og de fleste fikk forsøke seg på diverse sveisemetoder.
Jeg spurte til slutt om dekkgassmengder. Svaret var: Bruk så lite som mulig uten at det porer seg. Det betyr i de fleste tilfeller 8-10l/min. CO2 anbefalte han ikke da dette gir mye sveisesprut og lett for porer i sveisen.
Jeg kan kontakte Asgeir vedr kjøp av maskiner (Han ønsket å ha en kontaktperson i klubben) og tenkte å kontakte han i forkant for priser også på tilbehør. Jeg vet f.eks at å bygge om en Mig mag maskin til aluminium koster ca kr 250,- pluss gass og manometer (Husker ikke om Argon og Argon mix har samme tilkoblingsgjenger i farten)
Gi gjerne tilbakemelding på om hvordan dere opplevde kurset dere som var der.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2630
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Sveisekurs 29/11-2011

Innlegg Torbo2 » Ons 30 Nov 2011 12:40

orbo2 » Ons 30 Nov 2011 13:40
Interessant tiltak med sveisekurs! Og det var et givende kurs, hvor man fikk satt ord på ting, øvd på ting, ikke minst sveising av aluminium, som jeg aldri har fått dreisen på. I tillegg fikk vi lært mye om innstillinger.
Siden jeg ikke sveiser så mye kommer jeg til å fortsette med CO2 på stål og småflasker, da det er mer drøyt. Og jeg har ingen problem med ruskete sveis ... Med CO2/Argon går det med mer gass, Men om jeg går over til større påfyllingsflaske vil nok valget bli kombinert gass ...

Det mest spennende var TIG-sveising av aluminium, hvor man bruker vekselstrøm med høy spenning for å bryte ned overflatehinnen før smelting og matetråden legges i fugen. Det var omtrent like enkelt som å sveis stål!
Det jeg opplevde, var at jeg så bedre hva jeg gjorde med en god sveisemaske, og uten "baklys" ovenfra i maska. Når jeg fikk rettet opp i det gikk det virkelig som en lek. Så dette fikk jeg virkelig "teken på"!
Så hvis jeg skulle investert i noe, måtte det vært et TING-apparat! Men vet ikke om jeg kan forsvare prisen – 30 000 kroner?

Jeg la jo også merke til at de MIG/MAG-apparatene de hadde var stabile å jobbe med, bortsett fra det ene nederst som det var noen problemer med, også ifølge kursholder! Det var satt opp for steining av aluminium. Her måtte jeg streve lenge for å finne riktig innstilling og føringshastighet på pistolen.

Litt om trådsveising fikk vi også øvd på, og det fungerte bra, men det egner seg ikke så godt til karosseri, kanskje rammer?

Alt i alt en vellykket kveld, med sveis, vafler og kaffe og hyggelige folk. Og ikke minst god faglig kompetanse!

Flere kurs, ev. andre ting? Hjertelig velkommen!
Torbo2
 
Innlegg: 4565
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Sveisekurs 29/11-2011

Innlegg Reodor57 » Ons 30 Nov 2011 12:58

Hei Torbo2

Det var jeg som satte opp det nederste apparatet for alusveis. Jeg byttet innerleder for tråden da aluminium trenger teflonbehandlet innerleder. Byttet var genialt enkelt, noe jeg ikke kan si om de halvbillige apparatene jeg har gjort dette på før (LUNA). Der var innerlederen ett tynnt plastikkrør som måtte festes i begge ender. På Kemppi sitt var dette ala ytterwire på f.eks gasswiren på den gamle Tempoen hehe. Bare å dytte inn i slangepakka og kappe til riktig lengde utenfor pistolen før en satte på munnstykket igjen.
Det som ble feil tror jeg var at det ble brukt feil "trådmunnstykke", samt at dette hadde vært nedpå arbeidsstykket under sveising flere ganger. Tråden brandt seg da lett fast i munnstykket. Det sveiste som en drøm før det, og gjør at jeg skal kjøpe innerleder for aluminium til mitt apparat. (Har forløperen til det vi brukte) Får da sette Argonflaske høyt på ønskelista til jul hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2630
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Sveisekurs 29/11-2011

Innlegg Torbo2 » Ons 30 Nov 2011 13:06

Greit å vite! Tror kanskje jeg trenger det på mitt eget apparat, da jeg har litt hoppende tråd av og til?
Men uansett så var det mye sprut fra MIG-/MAG-apparatet ved sveising av alu. Så sånn sett var TIG en drøm i forhold....
Torbo2
 
Innlegg: 4565
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Sveisekurs 29/11-2011

Innlegg vognmand » Ons 30 Nov 2011 19:03

Hei alle sammen ! takk for igår , :D

Jeg var kjempe fornøyd med kurset ! Passe stor deltagelse og hyggelig stemning og ikke minst lærerikt !

Ha en fortreffelig kveld ! mvh Vognmand
vognmand
 
Innlegg: 1
Registrert: Lør 15 Okt 2011 20:19

Re: Sveisekurs 29/11-2011

Innlegg 445 » Tor 01 Des 2011 07:08

Takker også for en svært interessant og lærerik kurskveld.
Har veldig lyst til å bytte ut Biltema-apparatet mitt med et slikt flott apparat fra Kemppi.
Det står på ønskelisten til jul. Kanskje jeg skal gi det til kona?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5618
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Sveisekurs 29/11-2011

Innlegg Torbo2 » Tor 01 Des 2011 11:06

Tror ikke det går 445, damer er også økonomiske, har jeg hørt! :) (opplevelsene tør ejg ikke tenke på)...
Kan du ikke heller si at du må ha en TIG-sveiser, fordi du skal redde huset med å få opp alu.stilas og fikse ting, og du må jo stå trygt og sikkert godt sammensveiset stilas? Hun vil vel ikke du skal skade deg med evt. ufrivillig bakkekontakt?
Og som økonom kan du vel sette opp en avskrivningskurve som viser utgifter med apparatet per mnd, slik som mobiltelefonselgerne gjør, for at det skal se rimelig ut?
Og skulle du få god tid en gang kunne du jo tigget sammen er fint toppdeksel til motoren på Duetten? :idea:
- Det har i alle fall jeg tenkt på... - Er sikker på at du har kunstneriske evner!
Jeg kunne jo evt. hjulpet deg med å teste i ny og ne, sånn at det ikke satte seg fast evt.? :lol:
Det er vel som med bilene? At de ikke må stå for lenge utbrukt? :roll:
Torbo2
 
Innlegg: 4565
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Sveisekurs 29/11-2011

Innlegg hlyshaug » Tor 01 Des 2011 18:02

Bilde
Takk til alle som møtte opp! Storveis kurs, selv om jeg ikke la en millimeter sveisesøm. Det ble dog 400 eksponeringer, rått & røti.
Her er familiebildet. Kan deltakerne identifisere seg selv, mon tro?
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no
Brukerens avatar
hlyshaug
 
Innlegg: 676
Registrert: Lør 27 Des 2008 21:43
Bosted: Oslo

Re: Sveisekurs 29/11-2011

Innlegg 445 » Tir 06 Des 2011 09:05

Flott med familiebilde. Har en mistanke om at vi kanskje ser dette igjen i årskavalkaden?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5618
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo


Gå til Turer og arrangementer som har vært

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest