Så fikk jeg meg en tur til Høyjord stavkirke og møte med Horten Veteranvognklubb.
Det var oppmøte på Høyjord og kjøring på fine langdeveier til Horten og Borre, ved den gamle jernbanestasjonen som klubben disponerer.
Det ble først en tur til Stavern og Nevlunghavn i går, og så til Verdens Ende og så Horten i går.
På veien ut mot Tjøme og Verdens ende kom vi over en fin BP-stasjon, som vi har vurdert å besøke da det er folk der.
”BP-stasjon på Stangeby Nøtterøy. Bensinstasjon, smie/lagerbygg og bilverksted er restaurert og drives av Interessegruppen Brødrene Hanssen`s Auto.
Anlegget er i funkisstil og tegningene er signert Asbjørn Langås 16.02.1946.
Bensinstasjonen ble først oppført i 1954.”
Gjenåpnet i 2004 og verksted offisielt ”gjenåpnet” av Riksantikvar Marstein.
med rikitg bil:
Verdens ende:
Og en god start i Andebu med både Volvo lastebil og Duett
Den lastebilen fikk jeg lyst på gitt.... Fargen og fargekombinasjon og ellers strøøøøken...
Og Duetten stod rett bak med fornøyde barn i bilen.
Ved Høyjord kirke ble det en velsingnelse med biler:
Noen PV-er men altfor få... men de som stilte prydet tilværelsen
En Duett til
Standard Oil:
VW har vel ikke så mye her å gjøre, men den stod i veien for mitt objektiv, så den kom med:
ET par PV-er til:
Flere....
Det var en gang en T-Ford og nå også:
Hva betyr dette fugl, høne, eller hva der er, på Ford?
En russer også:
Så til Borre - folk venter på at biler skal komme på løpende bånd:
På rekke:
Denne var ikke verst.... Og så Amazon da gitt, dem kan gå rett inn i dette forumet uten problemer tror jeg?
Denne folkevogna kom viss ikke lengre, da taklasten medførte at forstilingen gikk i bakken...? Eller er de bare frekk senking?
Ikke godkjent i alle fall! Det kan skille mot det originale, men ikke mot det ekstreme, synes jeg...?!
Visste det var noen som manglet, men dette er i nærheten av et nytt ønske...:
Volvo og Renault er fortsatt venner - i alle fall de gamle:
Treff ved Høyjord kirke Andebu
Treff ved Høyjord kirke Andebu
Last edited by Torbo2 on Wed 02 May 2012 11:46, edited 10 times in total.
Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu
Nydelige bilder (og biler). Legg gjerne ut flere!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu
Takk for det!
Ok, noen til, men nå får det holde for i dag...
Det var ellers mye der, Brannbil, Rat-cars og et stort antall merker...
Og du verden for nepon fine lokaler de har der nede!
Må nok melde meg inn....
De har møte hver tirsdag kl 1800, synes jeg de sa!?
Ok, noen til, men nå får det holde for i dag...
Det var ellers mye der, Brannbil, Rat-cars og et stort antall merker...
Og du verden for nepon fine lokaler de har der nede!
Må nok melde meg inn....
De har møte hver tirsdag kl 1800, synes jeg de sa!?
Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu
En god historie fra Borre:
En mekaniker sto ved en chevi-sekser og mimret og fortalte om en gang på 50-tallet de hadde overhalt motoren på en Chevrolet med sekser.
"Du vet de ble litt "trangborra" den gangen, da de ikke ville har oljeforbruk, men det krevde at motoren skulle gå lenge på tomgang før man begynte å belaste den, for at den ikke skulle "skjære seg". Mens mekanikeren satte bilen fra seg i en krok og begynte på en annen jobb, ble klokka fire og alle fortet seg med å gå hjem.
"Neste dag kom jeg tidlig på jobben, fortalte mekanikeren videre, og da hørte jeg en rar suselyd på verkstedet? Kikket meg rundt og det var mye eksos,? Så så jeg bilen som sto og gikk på tomgang! Og det hadde den gjort siden klokka fire dagen før! Og gutta på verkstedet fikk seg en god latter.
Da kunden kom og skulle hente bilen, spurte han hvordan det var med innkjøringen?
"Det kan du ta med glimrende ro, den er ferdig innkjørt", kunne mekanikeren fortelle, men ikke mer enn det ble fortalt til kunden.
Da han kom tilbake til ettertrekking og ventiljustering, hadde han bare lovord å si om motoren!
Den ga bare en suselyd fra seg og ikke en raklelyd..! Og oljerøyk eller forbruk var det heller ikke snakk om så lenge han hadde bilen, ble det sagt videre ...
En mekaniker sto ved en chevi-sekser og mimret og fortalte om en gang på 50-tallet de hadde overhalt motoren på en Chevrolet med sekser.
"Du vet de ble litt "trangborra" den gangen, da de ikke ville har oljeforbruk, men det krevde at motoren skulle gå lenge på tomgang før man begynte å belaste den, for at den ikke skulle "skjære seg". Mens mekanikeren satte bilen fra seg i en krok og begynte på en annen jobb, ble klokka fire og alle fortet seg med å gå hjem.
"Neste dag kom jeg tidlig på jobben, fortalte mekanikeren videre, og da hørte jeg en rar suselyd på verkstedet? Kikket meg rundt og det var mye eksos,? Så så jeg bilen som sto og gikk på tomgang! Og det hadde den gjort siden klokka fire dagen før! Og gutta på verkstedet fikk seg en god latter.
Da kunden kom og skulle hente bilen, spurte han hvordan det var med innkjøringen?
"Det kan du ta med glimrende ro, den er ferdig innkjørt", kunne mekanikeren fortelle, men ikke mer enn det ble fortalt til kunden.
Da han kom tilbake til ettertrekking og ventiljustering, hadde han bare lovord å si om motoren!
Den ga bare en suselyd fra seg og ikke en raklelyd..! Og oljerøyk eller forbruk var det heller ikke snakk om så lenge han hadde bilen, ble det sagt videre ...
Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu
Der kom det flere bilder i det første innlegget.
Kjempefint!
Neste år SKAL jeg være med igjen.
Kjempefint!
Neste år SKAL jeg være med igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu
Det høres bra ut! Og hvis du bestiller samme type vær, blir det garantert vellykket...
Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu
Snakket med Sverre Lyngaas om den turen også. Han hadde talt til ca 130 biler i utgangspunktet (40 mer enn i fjor) Pluss lastebiler som kjører egen rute. Han kjørte i bakre rekke og ringte til en av de som lå foran. Da var køen drøyt 7 km lang! Og ikke nok med det. Det kom flere til underveis, så de var oppe i ca 160-170 biler på det meste i følge han. Trivelig tur og sted for oss litt urbane . Vi forsøker også å være med neste år. Kanskje med en lokal bil... (Dvs "låvefunnet" mitt fra Tønsberg) Men, vi får se hva tiden bringer..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu
Neste år er jo 1.mai en onsdag, og da "krasjer" det jo ikke med helgeaktiviteter.
Gleder meg allerede!
Gleder meg allerede!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu
1 mai neste år bør til og jeg ha en bil ferdig. Så da skal jeg hvertfall være med.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544