544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544

Post by Torbo2 »

Et verksted med presse kan skifte lager greit på en aksling eller to.
Det kreves fagkunnskap, og det er jo en grunn til at det er noe som heter fagbrev, etter noen års skolegang og praksis.

Så alt er ikke like enkelt på en bil..... - uten at jeg skal skremme noen her...
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Da må jeg skru av bakakselen da og ta den meg til noen som kan presse ut de gamle lagra. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544

Post by Torbo2 »

Nei! Du trenger ikke ta med hele bakakslingen. Men nappe ut akslingene med en bremsetrommel som står løst på med sentermutteren innskrudd fire til fem gjenger...

Etter flere napp så kommer akslingen gladelig... Garantert.
(litt tålmodighet, kanksje?)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Tålmodighet er det og få kjøpt på spray eller i biter eller noe sånt. Jeg har hørt om det men
er ikke sikker på om jeg vet hva det er helt. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544

Post by Torbo2 »

Tror det var piller?
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Da fikk jeg ut stikkakselen. Så da er det bare og få levert den til det lokalet bilverkstedet her i bøgda.
De har presse de så da skulle det skulle kunne gå bra. Det lageret som står på nå rullet ikke så værst da.
Men når jeg har nye så bytter jeg dem så vet jeg at de er nye. Får da holder de vel min levetid tenker jeg.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 544

Post by 445 »

Moren min sier at tålmodighet finnes på tube, men jeg har aldri sett noen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: 544

Post by guntor »

Kanskje forskere kan finne det rette genet og en metode for å slå det av og på,
hvis de selv har tålmodighet til det da ! :wink:
-60 544A Special 2
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Da har jeg vært og fått lånt meg en presse så nå er det ene hjulalageret presset på plass. Men jeg måtte gjøre det selv da. Men da betalte jeg ikke noe heller. De hadde ikke tid de som jobba der så da måtte jeg bare gjøre det selv da.
Det var bare og komme tilbake med det andre lageret sa han. Så da vet jeg jo hvor jeg skal ta med meg den andre siden og gå.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544

Post by Torbo2 »

Så bra da! DA kan du foreløpig sette ting på plass med de gamle shimsene og sjekke at lagrene går lett, altså med håndkraft rett på akslingen.
Er det ut og inn slakk, må du prøve å ta av et tynt, er det for lite, tar du av et litt tykkere og setter tilbake det tynne. osv. Antagelig er det passe, men det skal verken være slakk eller gå tungt rundt.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Ok. Så langt er jeg med nå. Men jeg finner ikke ut hva som kommer etter hjellageret. Rett på hjullageret så skal shimsplatene?
Men det er 5 hull til og feste den plata med som bremsepompa skal skrues fast på. Men så er det plutselig 4 hul i noe shimsgreier.
Og nå har jeg sett i alt jeg har av bøker om pv men klarer ikke og finne ut hva som skal hvor og åssen.
Jeg la meg under bilen her en dag for og se på hva jeg manglet av ting til håndbrekket. Og det var jo en del.
Men jeg fant en del hulrom ved der brekket kommer ned fra bilen innvendig.
Og andre hulrom som blant annet var til mellomaksel. Der var det også hulrom som det kunne vært greit og få pusset.
Men der må jeg se og få sandblåst. For hvis ikke så blir det snart rust der tror jeg. Så var jeg på biltilsynet her en dag.
Tok med meg alle papirene jeg har på 544,n. Det menneske jeg snakket med der sa det bare var og bestille visning
til bilen. Men hun hadde jo ikke greie på om det var noe mere avgifter som måtte betales da før jeg kunne få skilter på den.
Den 444,n min har jeg jo skiltene til liggenes klare og bilen er ferdig registrert på meg den.
Så det er bare tut og kjør egentlig.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Det er ett par ting jeg ikke skjønner med de shimsa. Noen av dem er det 5 hull i og andre er det 4 hull i.
Hvorfor det lurer jeg på. Det er 5 hull i bakakselene der som plata til bremsene skal skrues fast.
Jeg har sittet og studert alt jeg har kommet over av det men ikke funnet ut helt konkret åssen det skal
være. Og da kommer jeg ikke videre før jeg finner ut det. Men så er det bare 4 bolter til og feste det med.
Men det er 5 hull da. Og det er 5 hull i noen av shimsa og andre er det 4 hull i. Og når bremseplata er
skrudd fast så har jeg ett par ting jeg ikke skjønner noe av.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: 544

Post by guntor »

Jeg har noen sprengskisser av bakaksel og det som skal være med, men må vite hvilken bakaksel du har (ENV eller Spicer)
-60 544A Special 2
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 544

Post by Reodor57 »

Vet ikke hvordan de med fire hull ser ut, men vet at de med 5 hull er det siste og nederste en form for drenering som passer til bakplata på bremsene. Dette for at dersom det kommer noe olje ut av akselhylsa vil den renne ut på baksiden av bremseskjoldet og ikke inn på bremsebåndene. På innsiden står hullet i direkte kontakt med "holderen" til filtpakningen rundt akselen. Mulig de med 4 hull er til en annen bakaksel. Uansett er det viktig det som Torbo2 sier at det ikke skal være slark, og ikke gå tregt. Heller ørlite slakk faktisk da metallet utvider seg ved kjøring. Manualer og delekataloger med bilder ligger på hjemmesiden også. Mente du hadde printet ut hele deleboka jeg.. Da finner du nok sprengskissen der også. Ellers så kan du jo få den direkte fra Guntor :-). (Forskjellen på Spicer og ENV er baklokket på diferensialen. Den ene har, den andre ikke )
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg har den med lokk. Mener og huske det står ENV på den.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Post Reply