444

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

444

Innlegg jangu1@hotmail.com » Man 29 Aug 2011 09:29

Hei. Jeg vil bare fortelle litt om mine prosjekt. Jeg har en 57 og en 58 mod. Altså to forskjellige for det er en 444 og en 544. Også kan jeg ikke sveise rust men den 57 mod. er nesten bare rust men det er den jeg helst vil ta vare på for det er den jeg synes er finest. Så hvis det er nosn som vet om noen som sveiser rust til en fornuftig pris hører jeg gjerne fra dere. Jeg har lyst til og sette den i orginal stand med B16 motor og div. men det står en B20 motor i den med dobble forgassere. Jeg tenkte jeg heller skulle sette den 544,n. Den 544,n er bare ett skall så jeg trenger masse deler til den. Noen som vet om noen som selger brukte billige deler så er jeg motagelig for forslag. Jeg er helt ny her så hvis jeg er på feil side og skriver nå så bær over med meg.
Jeg kommer tilbake med mer info når jeg kommer skikkelig i gang med dem.

57 og 58 pv.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
 
Innlegg: 2314
Registrert: Tor 18 Aug 2011 09:04
Bosted: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Innlegg jangu1@hotmail.com » Tor 01 Sep 2011 09:11

Hvis noen vet om noen som kan sveiese rust rundt Hobøl eller traktene der er det fint om dere sier i fra. Og hvis da denne personen sveiser på fritida så er det enda bedre for jeg er selv arbeidsledig så jeg har ikke så veldig god råd. Er det flere fra Hobøl eller distriktet rundt her med pv eller duett da?
Jeg plukket ned taktrekket i går og det var rust til og med under det. Jeg gleder meg ikke til jeg skal ha opp ett nytt taktrekk. Det ser ikke lett ut. Jeg har de små runde baklyktene og jeg pella av de også i går og det var rust til og med inne i de. Så jeg satt og pusset de for hånd. Når jeg har pusset metallet helt blankt hva lønner det seg og ha på da før man lakker? Noen som har noen tips så mottas det med takk.

Mvh
Hobøl pv,ene.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
 
Innlegg: 2314
Registrert: Tor 18 Aug 2011 09:04
Bosted: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Innlegg Håvard E Johansen » Tor 01 Sep 2011 10:41

Lønner seg å høre med han som skal lakkere. spørs hvilket lakk system han bruker. generelt er det 2k lakk\grunning som holder. jeg bruker hagmans grunning 2k. gultype. å er fornøyd med det.
http://www.hagmans.se/se/Produkter/Rost ... imer/11160

Hilsen Håvard E Johansen
Håvard E Johansen
 
Innlegg: 408
Registrert: Søn 16 Jan 2011 02:16
Bosted: sarpsborg

Re: 444

Innlegg 445 » Lør 03 Sep 2011 12:05

jangu1@hotmail.com skrev:Hvis noen vet om noen som kan sveise rust rundt Hobøl eller traktene der er det fint om dere sier i fra. Og hvis da denne personen sveiser på fritida så er det enda bedre for jeg er selv arbeidsledig så jeg har ikke så veldig god råd.


Du vil ikke forsøke å lære deg å sveise selv, da?

jangu1@hotmail.com skrev:Når jeg har pusset metallet helt blankt hva lønner det seg og ha på da før man lakker? Noen som har noen tips så mottas det med takk.


Her bør du bruke litt tid på å finne en riktig fremgangsmåte. Sjekk på bilforumer og lakkleverandører på nettet.
I denne sammenhengen er faktorenes orden IKKE likegyldig.
Silikonfjerner er et stikkord.
Tokomponent lakk er nesten et must. Dette krever trykkluft.
Vær aktiv på forumet, og legg ut bilder og spørsmål i prosjekttråden din. Det er mye kunnskap her på forumet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 444

Innlegg jangu1@hotmail.com » Søn 04 Sep 2011 11:47

Jeg har søkt på kurs om sveising. Det var ett nettkurs så for vi se hva de svarer. Jeg har lest om åssen jeg skal legge ut bilder her men skjønner det enda ikke. Jeg er sikkert veldig dum men det kommer ikke opp noe bilder for det. Men den som gir seg er en dritt hehe. Jeg gir meg ikke :) Takk for alle tips og råd her inne er veldig takknemlig for råd og tips.:)
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
 
Innlegg: 2314
Registrert: Tor 18 Aug 2011 09:04
Bosted: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Innlegg Torbo2 » Man 05 Sep 2011 18:54

Sjekk denne og prøv deg fram...
http://www.mig-welding.co.uk/
Du lærer fort....

Du kan jo starte med å punkte og deretter en cm og en cm til og så to etter noen dager. Om du trenger å helsveisen noe i det hele tatt er også et spørsmål?

jeg holder meg til småbiter av gangen og så plutselig er det helsveiset! ?? DEt er jo rett og slett gøy!

Lykke til.........
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 444

Innlegg 445 » Man 05 Sep 2011 19:03

Si fra om du skulle trenge noen moderne karrosserideler å øve på.

Jeg jobber i et firma som også har en biloppretteravdeling. Det kastes fra tid til annen pansere, dører, skjermer etc. som er i for dårlig stand til å reparere. Disse kunne du jo slipe av lakken og skjære biter av, og øve deg på.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 444

Innlegg jangu1@hotmail.com » Tor 08 Sep 2011 21:33

Hei 445. Jeg skulle gjerne hatt noen deler og øve meg på så jeg tror jeg takker ja til det tilbudet om panser og dører eller hva det skulle være.
Det meste er jo greit og øve på sikkert. Jeg har vært på biltema i dag og kjøpt meg sveiseapparat. Bare ett billig ett alstå.
Så er det jo bare og øve og trene på og sveise.

Mvh Jan-Gunnar Karlsson
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
 
Innlegg: 2314
Registrert: Tor 18 Aug 2011 09:04
Bosted: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Innlegg Reodor57 » Tor 08 Sep 2011 22:12

Hei

Billig eller ikke. Det er kun Mig-Mag som fungerer på tynnplate i noen særlig grad, og da med dekkgass. Første bud er slip rent for rust og lakk, og juster dekkgassen til ca 8 liter/min. Noen sier at en skal bruke full guffe (12 l/s), men min erfaring er at innbrenningen blir bedre med litt mindre gass uten at det porer seg. (Litt billigere blir det med mindre bruk av gass også. Viktig å tenke på om en har engangsflasker som bare holder til noen minutter med sveising. Kjøpte selv en 5 kg med misongass da den holder mye lengre og blir billigere i drift. En trenger da heller ikke betale leie som en må med større flasker) Juster gjerne apparatet mens det er i drift, da både gass, strøm og mating til en oppnår riktig lyd uten for mye sprut og gjennombrenning. Sveisen skal flyte ikke lage hauger hehe. Ikke lett men øvelse gjør mester :-). :D :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: 444

Innlegg Torbo2 » Tor 08 Sep 2011 23:10

Interesant! Hvor fikk du kjøpt den misongassen? Pris?
Hvor god økonomi er det i dette?
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 444

Innlegg Reodor57 » Tor 08 Sep 2011 23:23

Aga, tess, industripartner.... ca 1200 tror jeg den kostet, eller om det var fylling... holder et par tre år med mitt forbruk nå, men på det meste brukte jeg vel et par i året. Engangs holder vel en halv time eller der omkring. Er skikkelig høyt trykk i flaskene så blir noen liter med gass. Har også brukt misongassen med rusfri tråd noen ganger, og det holder fint det. :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: 444

Innlegg 445 » Fre 09 Sep 2011 07:28

Tror nok det var fyllingen som koster 1200,-
Selve flasken koster nok godt over det doble. Jeg har også en 5 liter Mison, og sveiser mye pr flaske.
Kanskje en idé med et par engangsflasker først, for å teste?
Hvis du bestemmer deg for å kjøpe, så får du si fra. Jeg er medlem i Veteranvognklubben, og de har noen rabatter på gass.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 444

Innlegg 445 » Fre 09 Sep 2011 07:31

jangu1@hotmail.com skrev:Hei 445. Jeg skulle gjerne hatt noen deler og øve meg på så jeg tror jeg takker ja til det tilbudet om panser og dører eller hva det skulle være.


Si fra i litt god tid før du har tenkt deg til Oslo neste gang, så skal jeg finne frem noe.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 444

Innlegg 445 » Fre 09 Sep 2011 07:33

Har du kjøpt noen sveisemaske?
Jeg startet med den automatiske nedblendbare fra Biltema.
Det eksemplaret jeg fikk, var dessverre såpass mørkt at jeg ikke så hva jeg holdt på med.
Kjøpte deretter 3M-masken fra Clas Ohlson. Den er helt suveren til mitt bruk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 444

Innlegg jangu1@hotmail.com » Fre 09 Sep 2011 07:42

445.
Ja jeg kjøpte en på biltema til 99 kroner. Men ser dere annbefaler en 3M fra Clas Ohlson. Tror jeg skal kjøre og kjøpe den for det er sikkert greit og noe og bytte på med. Ja jeg skal si i fra en god stund før jeg skal til Oslo neste gang jeg. Tusen takk for alle råd og all hjelp her inne. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
 
Innlegg: 2314
Registrert: Tor 18 Aug 2011 09:04
Bosted: Holoveien 238 1827 Hobøl

Neste

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest