"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Dette ser bra ut!
Håper du får oppholdsvær nok til å bytte om på bilene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Ble oppholdsvær, så fikk kjørt ut bilene og kjørt ut og snudd "Bølla". Må ha den bak fram på bukken for å få arbeidsrom. Helt tydelig at den trenger å byttes ut. Klakker greit kan en si når en gir gass. Har også brukt en halv liter med olje siste 20 mila.
Så på plass bak frem var det bare å starte demonteringen. Demonterte panseret for lettere tilkomst. Enkelt med B18 front :-). En oppdager også andre ting når en plukker ned bilen på denne måten. Motorrommet er lakkert med hobbylakk. Den tåler ikke bensin eller annen lakk. Motorfestebraketten har fått seg en "kilevink" så det hadde feil vinkel og var sprukket. Det manglet en bolt på clutch huset og ene bolten på starteren var byttet ut med en 8mm gjengestag. Låseblikket på mellomakselen var heller ikke bøyd slik at det låste mutterne..
Men ut kom nå dritten :-).
Klar for utløft
Klar for utløft
Sim sala bim ute
Sim sala bim ute
Da får jeg se hvor langt jeg kommer i dag. Må være sosial tidlig ettermiddag...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Fikk skiftet lager inn og ut av girkasse samt pakninger og tettinger. Fikk også overført oljepumpe fra gammel motor da pumpen på den nye manglet noen deler. Det viser seg at bunndelen på gammel B20 er en 8 bolt utgave mens toppen ikke er det. Fikk montert sammen motor og girkasse også. Tror tidligere eier har vært alergisk mot låseskiver da jeg ikke finner noen når jeg demonterer. Ting løsner ihvertfall da lett :-). Problemet er at en slipper opp for sprenskiver når en monterer ting igjen. Tror jeg må innom Biltema og hamstre i morgen..
Snart klar for tilbakeføring
Snart klar for tilbakeføring
Topplokket må vente til det kommer tilbake fra planing, men det er mye en kan gjøre før den tid.. Vaske motorrommet med aceton f.eks.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Du verden som dette går unna!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Har man alle deler og fri fra familien noen dager er det bare å sette opp en plan for jobben som skal gjøres. Litt radio i bakgrunnen er heller ikke feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Gjorde forsøk på vask av motorrommet i kveld. Skulle ikke ha vært så vanskelig, men når det er lagt på riktig tykke lag på skjermene så måtte jeg gi opp. Virker som gammel husmaling uten herder. Er nok en billig hobbylakk som er brukt, men vanvittig tykke lag. Tror jeg må blande noe sterke malingsfjernergreier og spyle av dritten.forsøkte å lakke oppå med matt hobbylakk fra Biltema, men det krakkelerte direkte. Sikkert gammel Fenom hehe.
Ellers ble det bare ryddet plass til en bil til inne før det skal bøtte ned, samt laget en oljepumpeaksel som skal kjøres med drill for å få opp oljetrykket før jeg starter opp motoren.Greit å kunne starte opp motoren når oljetrykket har vært kjørt opp først. Uansett må jeg på biltema og få tak i flere sprengskiver. Gikk tom igjen!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da har jeg fått klarhet i hva slags lakk dette er. Det er billakk, men det er glemt å ha i herder. I følge en lakkerer jeg har vært i kontakt med er jeg da i "Deep Shit". Selv om det finnes sperrelag som kan legges på, er dette så tykt at det vil koke når det blir varmt, og det kan det jo bli en sommerdag med sort panser og en litt oppskremt nyoverhalt B18 i umiddelbar nærhet.
Så da ble det malingsfjerner i går kveld, men denne lakken er noen seige greier å få vekk, så må ta en runde til før en kommer ned til originallakken under over det hele. Kommer ikke til i alle krinkler og kroker heller så er avhengig av at det oppløste lar seg spyle av. Forsøkte forskjellige midler i går men fant ikke noe som direkte løste opp det laget som Biltemas malingsfjerner løste opp. Husvask var vel det nærmeste, men ble ikke bra nok. Sitter igjen mye rester. Tenkte å forsøke Owatrols malingsfjerner også da denne sies å være lett å spyle vekk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Har du prøvd varmluftpistol og skrape?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Er så mye kriker og kroker så det blir vanskelig.
Fikk igjen topplokket fra sliping i dag, så da er det bare resten igjen før jeg kan sette alt tilbake . Målet er nå å få den kjørbar til neste lørdag, og det kan holde :-)!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da var malingen vekk. Noe seige greier å få vekk. Tre runder med biltemas malingsfjerner. Til slutt konsentrert husvask, oppvaskbørste og høytrykkspyler. Vasket så alt med rødsprit og fikk av litt uoppløst maling. Etter tørk tok jeg sjansen på at det ville gå bra med litt utbedringslakk siden jeg ikke kom ned på stålet noen plass. Silkematt sort. Tok drøyt halve mottorrommet som test, og det så bra ut. Innimellom har jeg fått frest ventilseter og slipt inn ventiler, samt montert topplokket. Skal forsøke å få lakket det resterende av motorrommet i kveld og montert inn motoren igjen. Forhåpentligvis blir det da oppstart torsdag. Har kjørt opp oljetrykket med egenprodusert aksel. Det så bra ut :-). Må trekke til alle boltene før jeg får montert vippearmsbrygga da jeg bruker 4 bolter til løft.
Bare litt videre med montert topp
Bare litt videre med montert topp
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Imponert over farten og resultatet!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Synes ikke det går så fort selv da men. Kunne vært malingsfjerningen foruten. Det tok tre kvelder å bli ferdig med den.. Men nå begynner det å lysne. Fikk siste delene fra Jørgenrud i dag, så da blir det forhåpentligvis oppstart i kveld. Satte i motoren i går kveld/natt. Ting tar litt lengre tid når motoren ikke er 100% lik. I tillegg måtte jeg sveise et motorfeste som hadde bøyd seg og sprukket. Da går man selvsagt tom for gass. Osv osv. Fikk lagt opp ledning fra ryggelysbryteren også før motoren var helt på plass. Er en smule trangt på toppen av girkassa kan en si :-). Fikk trukket til topplokket og justert ventiler, samt montert det elektriske før jeg tok kvelden i går. Måtte tilpasse støttestaget til dynamoen da topplokket på B20 ser ut til å stikke 10mm lengre frem. Ikke samme hullet til dynamoen i bunnen heller. Oljeeksosen er annerledes osv osv. Kjøpte forresten ny bensinslange på Tess i dag. 215kr per meter for 6mm slange. Tåler 20 bars operativt trykk og etanolholdig bensin, men den sparer jeg til bilen skal gjøres helt klar til våren. Nå skal den bare startes opp og gå seg godt varm på 1500-2000 o/min en 20-30 min for å kjøre inn kamakselen. Smøretreff på lørdag som er målet for høstens kjøring med denne. Deretter blir det å gjøre karosseriet ferdig i vinter.
Snart ferdig montert
Snart ferdig montert
Høyt henger den og blid er den
Høyt henger den og blid er den
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Da ble det oppstart, varmkjøring og innkjøring av kammen. Litt startvansker til å begynne med da jeg trodde drevet på kammen var likt med den gamle, men det var den tydeligvis ikke. Måtte justere opp tenningen ca 10-15 grader. Men etter det gikkden som en klokke :-). Da står det bare igjen å ettertrekke toppen og justere ventiler på nytt. Det tar bare ti min :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 »

Flott at den startet og går bra!
Ser at du har 5-bladet vifte. Passer den rett på en vanlig B18 vannpumpe?
Har du noen teori om hvorfor bladene ikke står i samme avstand fra hverandre?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 »

Passer rett på, og er av plast så må ha en stålplate under boltene for at ikke plasten skal spises opp. Ulik av stand har nok med lyden å gjøre. Lik avstand gir harmoniske svingninger, men med litt annerledes avstand så bryter en den svingningen. Tror det er teorien bak. Viftelyden er ihvertfall ikke påtrengende, og det virker som den kjøler bra.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply