Joarens 544 B16 Sport

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Joaren
Posts: 9
Joined: Wed 14 Dec 2016 20:29
Location: 5584 Bjoa

Joarens 544 B16 Sport

Post by Joaren » Thu 31 Aug 2017 05:19

Image Hei

Er forholdsvis ny på forumet her og er eier av ein Volvo PV Sport 1960 mod..
For mange år siden fikk denne brann i forgasserene som stod på originalt SU H4 og tidligere eier fikk da satt på ein Zenith forgasser..
Har eit stort ønske om og få motoren tilbake i orginal stand og ønsker derfor og komme i kontakt med noen som har slike forgassere liggende.

Joar

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: SU H4 forgassere

Post by 445 » Thu 31 Aug 2017 05:53

Flott bil!
Jeg tror bestemt at Reodor har noen SU på lur. Har du innsug/eksosmanifold som passer til SU, eller trenger du det også? Hva med gass-stag, som har annen lengde til SU enn enkel forgasser?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Joaren
Posts: 9
Joined: Wed 14 Dec 2016 20:29
Location: 5584 Bjoa

Re: SU H4 forgassere

Post by Joaren » Thu 31 Aug 2017 07:07

Takker for svar 445

Eg har bare dei delene som står på bilen nå, se bilde..
Hadde vert heilt topp og fått tilbake SU H4 forgassere på bilen..

Mvh
Joar Image

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: SU H4 forgassere

Post by 445 » Thu 31 Aug 2017 07:17

Enig i at det ville tatt seg fint ut med doble SU i dette motorrommet.
For meg ser det ut som om du har standard innsug og eksosmanifold, dvs at de henger sammen i en enhet.
I så fall trenger du innsugs + eksosmanifold, gass-stag, 2 stk SU forgassere og tilhørende luftfilter.
Vet at Reodor er en del ute på reiser for tiden, men jeg tipser han om denne tråden.
Ha en fin dag!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: SU H4 forgassere

Post by Reodor57 » Thu 31 Aug 2017 08:34

SU H4 er noen sære forgassere om en ikke er god til å justere dem. Brann har jeg også hatt i mine, men om en får tak i filteret med papirinnmat og gjerne med metall deksel på utsiden er en mer beskyttet. Jeg har etter flere år endelig fått skikk på mine, men tilbakeslag i forgasserne er normalt. Spesielt den bakre da den går tom for bensin på grunn av varmen fra eksosmanifolden. Skjer da ved oppstart av halvvarm motor. Jeg hadde trådfilter først, men der slo flammene direkte igjennom slik at det tok fyr i flottørhuset og støydempingen. Jeg har innsugsmanifold og gassere, men dette må overhales før dette kan sendes til noen for montering. Brukte uoverhalte er gambling med bilen spør du meg. Eksosmanifolden har jeg ikke. En bør derfor tenke seg nøye om. Vi har to biler med samme oppsett av motor, en med SU H4 og en med Zenith. Ikke veldig store forskjellen i effekt, (kanskje litt sprekere på toppen av turtallskurven), men utseendet er jo helt annerledes. Volvo hadde også oppsettet ditt en stund før B18 ble introdusert. Den het da B16D. Send meg gjerne en PM.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Joaren
Posts: 9
Joined: Wed 14 Dec 2016 20:29
Location: 5584 Bjoa

Re: SU H4 forgassere

Post by Joaren » Thu 31 Aug 2017 16:36

Hei Redor 57

Kjekt og lese om dine Erfaringer med SU H4 forgasserene både på godt og vondt :-)

Eg er naturligvis intressert i videre kontakt på PM

Mvh
Joar

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: SU H4 forgassere

Post by Reodor57 » Thu 31 Aug 2017 17:07

Den er grei. Om jeg får det til, kan jeg lage en greie på det på forumet også. Her er det mye som skal klaffe for å få dette til å gå opp og en blir fornøyd med resultatet. Har funnet ut at om en er nøyaktig med oppsett og bytter det en kan bytte av innvendige deler så er det større sjanse for å lykkes med resultatet i etterkant. Jeg hadde byttet all innmat i mine og avstemt stempler og klokker slik at dempingen var lik. Allikevel var de ikke stabile nok til å kunne kjøres uten justering etter vær og vind. Helt til at jeg fant ut at en del som tilsynelatende var lik på begge, ikke var det når en målte riktig parameter. To fjærer som var like lange og like tykke med samme antall viklinger hadde litt forskjellig spenn. Det var hele forskjellen og gjør at jeg nå kan ta på meg å sette istand to stk av de jeg har til deg. Prisen må vi finne ut av når jeg får sett på delepriser. Det tar vi på PM.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Joaren
Posts: 9
Joined: Wed 14 Dec 2016 20:29
Location: 5584 Bjoa

Re: SU H4 forgassere

Post by Joaren » Fri 01 Sep 2017 07:46

Hei..

Eg prøvde og sende deg PM men eg får ikkje mld ut fra utboxen, er der noen triks??
Eg er veldigt intressert i og kjøpe overtalte forgassere fra deg, Kansje eg tar meg ein tur til Haslum og får dei montert vist det hadde passet slik...
Kan du prøve og sende meg ein PM så tar vi detaljene der etterhvert?

Takk for hjelp så langt

Joar

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: SU H4 forgassere

Post by 445 » Fri 01 Sep 2017 07:49

Jeg mener det er slik at meldingen blir liggende i utboksen helt til mottaker har lest den. Litt rart system. Du kan jo sende meg en PM, så kan vi teste. Reodor ligger litt lenger om morgenen, men holder ut lenger om kvelden
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: SU H4 forgassere

Post by G.Larson » Fri 01 Sep 2017 08:12

445 wrote:Jeg mener det er slik at meldingen blir liggende i utboksen helt til mottaker har lest den.
Det er helt rett og ett system for å kunne se om mottaker har lest eller ikke.
Ståle B.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: SU H4 forgassere

Post by Reodor57 » Fri 01 Sep 2017 09:38

Blir litt tregt system for tiden også for meg da webmaster mailen er stengt for øyeblikket pga spam. 4mail i minuttet gjorde at den måtte stenges en periode til vi får orden på sakene. Skal fikse dette på annen måte. Uansett trenger jeg vinteren før dette prosjektet er mulig å gjennomføre da jeg ikke har alle deler på lager pt, selv om jeg har en drøss med forgassere. Har en jobb som vil kreve ganske mye av min fritid pga reising frem mot nyttår. Har med FM slukking å gjøre, selv om jeg kun har med systemene rundt på hver senderstasjon å gjøre. Men, forgassere skal det bli :-). Da kan du kanskje se etter eksosmanifold så lenge..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: SU H4 forgassere

Post by 445 » Fri 01 Sep 2017 09:46

Jeg kan eventuelt sende deg et bilde av hvordan denne eksosmanifolden skal se ut. Jeg har et sett liggende som jeg har brukt på min bil, men som nå er demontert. Har tenkt å renovere og kanskje montere igjen, så det er ikke til salgs men det kan gjøre nytte som fotomodell.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Joaren
Posts: 9
Joined: Wed 14 Dec 2016 20:29
Location: 5584 Bjoa

Re: SU H4 forgassere

Post by Joaren » Fri 01 Sep 2017 14:40

Ja takk, send meg gjerne eit bilde av exosmanifoilen 445 så har eg eit utgangspunkt....

Høres ut som ein veldigt god plan att du har vinteren på deg til og få gjordt klar forgasserne så har eg litt tid til og finne exosmanifoilen og evt gass stag og liknende ting som eg trenger før montering...
Eg er offshore for tiden men vist vi skal diskutere noe så er Mail adressen min. joar.torsen@gmail.com

Du må gjerne sende bilde av komplett sett SU H4 til meg med alt eg trenger før montering 445..

Gleder meg til og få PV Sporten min tilbake i orginal stand

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Joarens 544 B16 Sport

Post by Torbo2 » Fri 01 Sep 2017 18:42

Jeg har SU-forgassere til B16. Har eksosmanuífold også, so mer tilpasset (original).
2000 kroner kan settet går for.

Joaren
Posts: 9
Joined: Wed 14 Dec 2016 20:29
Location: 5584 Bjoa

Re: Joarens 544 B16 Sport

Post by Joaren » Sun 03 Sep 2017 07:40

Send deg PM Torbo2, takk for svar

Post Reply