LARs PV

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Post Reply
LAR
Posts: 4
Joined: Mon 13 Jun 2016 13:27

LARs PV

Post by LAR »

Hm, ser det er noen karer her som vet hva de holder på med. Jeg har arvet pv, og har ikke blanke peiling på biler - men har ikke lsyt til å bare selge. Bilen står i Sverige hos gammelmormor, og fetteren min kan gjerne ha den under tak til jeg kan gjør noe mere. Men jeg lurer litt på budsjetter - både i forhold til å importere til til Norge, og med hvor mye penger man bruker på reparasjon? Det er tenkt til være hobbyprosjekt for lære meg noe nytt, så det blir nok i sakte gjenge.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 544

Post by 445 »

Hei LAR og velkommen på forumet!
Foreslår at du lager en egen tråd for ditt prosjekt, f.eks LARs PV :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
LAR
Posts: 4
Joined: Mon 13 Jun 2016 13:27

Re: 544

Post by LAR »

Takk for det! Jeg tviler litt på at jeg kommer til å gjøre så veldig mye nå - er student og har ikke hverken parkeringsplass til hybelen eller noe særlig penger å sette av til bildeler. Virker ikke som en lur ide å låne til denne slags hobbyprosjekter ;-) Får ikke låne i banken som student, så det hadde blitt et eller annet forbrukslån, og det er jo sabla dyrt. Men jeg får vende tilbake til sommerferien, når jeg drar på besøk hos familien og ser hvordan det egentlig står til med bilen.
Last edited by LAR on Wed 15 Feb 2017 10:38, edited 3 times in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: LARs PV

Post by Reodor57 »

Da har jeg splittet ut dette emnet og laget en liten ny tråd på emnet.

Spørsmålet kan sikkert være av interesse for noen og enhver ettersom det er veldig varierende hva det faktisk koster ut ifra hva en kan gjøre selv, og hvilke kunnskaper en har.

Arvet en bil kan være et godt utgangspunkt. Verdien er an annen ting når en skal ta denne inn fra Sverige eller utlandet. En må betale moms på verdi og frakt. I tillegg kommer engangsavgift for å få registrert den, men det kan en vente med til en skal registrere den. Den MÅ imidlertid betales mva på når den passerer grensa inn til Norge.

Hva det koster å restaurere.. Er det ikke rust er det et bra utgangspunkt. Hvis ikke kan en fort legge igjen store beløp her om en ikke kan selv. Gaterestaurering er ikke å anbefale. Disse bilene trenger et hus å bo i for ikke å råtne på rot.

Jeg gjorde det meste på min bil selv, men har brukt ca kr.60.000,- på den. Sveising var det mye av. Overhaling av motor (Regn med ca 25000,- om du ikke gjør det selv) interiør: Ca 15000 om seter og trekk må byttes. Lakk mellom 10 og 40000 for en hellakkering alt etter egeninnsats. Sveising: Umulig å si, men en ny skjerm kommer fort på 5000 før lakking. Dekk fra rundt 2000 til rundt 10000,-for 4stk Bremser ca 1500-2000,- Kingbolter kan skoste deg ca 4000,- per side om de er slitt.

Ikke for å skremme noen, men ting koster og en får aldri pengene tilbake som en har lagt i prosjektet. Men, det går å spre utgiftene over flere år. Dvs få den mekanisk i god stand og ta den grøvste rusta først slik at den ikke lenger er trafikkfarlig.

Det er uansett hyggelig å kjøre rundt i en gammel bil og en får mye oppmerksomhet, men å ta opp forbrukslån. Dårlig ide!! Det beste er nok å få den konservert der den er til du kan overta og ta den videre, eventuelt selge den der den står nå eller om noen år når livsituasjonen er litt mer stabil og en har gjort seg opp en mening om hva en gjør.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
LAR
Posts: 4
Joined: Mon 13 Jun 2016 13:27

Re: LARs PV

Post by LAR »

Hei Reodor!

Takk for flott svar. Det var veldig utdypende, og super med ett vist overslag over priser. Med tanke på jeg kommer til å gjøre, får den gjerne stå,der den er nå uten betaling, så oplagring er sånn sett greit, men da kommer jeg ikke til å få mekka noe særlig. Etter hva jeg har fått vite er den egentlgig i ganske ålreit stand, ikke noe særlig rust, men har kjørt mange mil da den ble brukt, og har deretter stått dønn stille i hvertfall 20 år. Selve importen og engangsregistrering er jo ikke største kostnaden i prosjektet, siden det er veteranbil? Sjekket med skatteetatens kalkulator og tolletaten. Da har jeg kanskje mulighet for å ha den stående hos foreldrene mine, og mekke litt bil når jeg er på besøk, slik at evt. rust ikke blir verre, og bilen i det minste kan opprettholde nåværende stand.
Større utgifter får nok vente til jeg er lengre med studiene og har bedre økonomi (studererer medisin, så på sikt...). Uansett er det vel en bil man skal tenke på som hobby, og nettop se på gleden ved å få den på veien igjen - det blir neppe familiebilen :-)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: LARs PV

Post by Reodor57 »

En bil som har gått langt behøver nødvendigvis ikke være så ille som man tror. Den har da som regel blitt fulgt opp mekanisk før den blir satt bort av en eller annen grunn. Siden denne bilen da har stått i 20år, er bremser et must. Bremsepumper vil ha satt seg og bremserørene er fulle av guff. Forstilling, og drivverk må gåes over. Motor bør ikke forsøkes startet før man har renset bunnpanne og byttet olje og oljefilter. Overhaling av motor må påregnes iløpet av kort tid. Topplokk på disse motorene holder som regel kun 40-50.000km før de må overhales. (Slipe ventiler og seter og bytte styringer. Gjerne da med mer moderne ventilstammetettinger som f.eks B20 har) Bensinen MÅ byttes da den vil skade motoren etter 20 år, dersom det er bensin igjen i tanken.
Det en kan gjøre som ikke koster noe som helst er å lage seg en liste ved "besiktning". En risting sideveis i forhjul vil som regel avsløre slitte kingbolter/foringer. Når man har skrevet opp alt og tatt masse bilder vil en ha et mye bedre grunnlag for å bedømme kostnadene ved et slikt prosjekt. Da kan en også spørre på pris og vanskelighetsgrad av ting som må gjøres. F.eks her på forumet. Reparasjonsmanualer finner en på hjemmesidene til pvklubben.no f.eks

Lykke til
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 544

Post by 445 »

LAR wrote:...... Men jeg får vende tilbake til sommerferien, når jeg drar på besøk hos familien og ser hvordan det egentlig står til med bilen.
Godt nytt år!
Fikk du sjekket litt mer på bilen og sett hvilken tilstand den er i?
Oppdater gjerne profilen din med bosted. Kanskje det bor en PV-entusiast ikke så langt unna deg?

Hvor i Sverige står bilen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply