Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Posted: Tue 05 Jun 2018 23:27
Flott, da har vi allefall oppklart intervallet for smøring av vannpumpe
Nå søndag som var ble maskinisten hivd inn igjen, med byttegirkasse montert. Begge deler har også fått seg tre strøk med rødfarge, så nå håper jeg det skal se litt mer presentabelt ut enn tidligere. Har også satt inn ny termostat, ny vannpumpe og nytt utløserlager (ikke helt gode lyder fra det gamle, selv om det ikke har vært noen lyder å referere dit til tidligere, byttet for sikkerhets skyld m.a.o. da jeg hadde nytt liggende på hyllen). Diverse montering gjenstår ennå, men det får man ta neste tur man går på fri. Reiser om bord igjen i morgen, å har hatt nok å gjøre på denne frituren, så pickupen har blitt litt nedprioritert, dessverre...
Selv om pickupen ikke er kjøreklar ennå, betyr ikke det at veteransesongen ikke er i gang! Bruksveteranen var med på Vårslepp på Sunndalsøra 19. mai. Helgen etter var det igjen klart for ett av årets høydepunkt, nemlig Flåklypa Grand Prix i Lom. Stilte med et "sterkt" startnummer i år, 95, vi var jo påmeldt allerede kl. 00:33 den 1. januar må vite! Påmeldingen åpnet ved midnatt, så her må en være tidlig ute Totalt var det vel i utgangspunktet påmeldt 486 veterankjøretøy til årets løp.
Hadde en ubeskrivelig flott tur retur Lom. Alle har vel fått med seg været siste tiden, og med 145 og Amazon i følge på tur fra Kristiansund til Åndalsnes, videre opp Trollstigen, over Valldal og Eidsdal før det bærer nedover Ørnesvingene til Geiranger, pitstop på Knuten på vei opp mot det høyeste punktet jeg har vært med Volvo (og bil for øvrig) noen gang, nemlig Dalsnibba på 1'500 m.o.h., før turen går videre langs Langvatnet og til Lom, ble det en opplevelsesrik tur. Antall hårnålssvinger mistet jeg fort tellingen på, og litt solbrente armer som luftet seg i vinduskarmen overlever man. Totalt ble det 60 mil tur retur i fantastisk norsk natur i et minst like flott vær. Og til tross for alt dette, snirkle seg oppover lange bratte bakker og knappe svinger, ikke et feilslag på noen av bilene, ikke en dråpe vann eller olje etterfylt, det er turen sin det!
Her fra en av de øverste svingene i Trollstigen.
Knuten, 270 grader sving slik man gjorde det i gamle dager.
Dalsnibba.
Utsikt mot Geiranger og fjorden fra Dalsnibba.
Start nr. 95 i årets Flåklypa Grand Prix.
Nå søndag som var ble maskinisten hivd inn igjen, med byttegirkasse montert. Begge deler har også fått seg tre strøk med rødfarge, så nå håper jeg det skal se litt mer presentabelt ut enn tidligere. Har også satt inn ny termostat, ny vannpumpe og nytt utløserlager (ikke helt gode lyder fra det gamle, selv om det ikke har vært noen lyder å referere dit til tidligere, byttet for sikkerhets skyld m.a.o. da jeg hadde nytt liggende på hyllen). Diverse montering gjenstår ennå, men det får man ta neste tur man går på fri. Reiser om bord igjen i morgen, å har hatt nok å gjøre på denne frituren, så pickupen har blitt litt nedprioritert, dessverre...
Selv om pickupen ikke er kjøreklar ennå, betyr ikke det at veteransesongen ikke er i gang! Bruksveteranen var med på Vårslepp på Sunndalsøra 19. mai. Helgen etter var det igjen klart for ett av årets høydepunkt, nemlig Flåklypa Grand Prix i Lom. Stilte med et "sterkt" startnummer i år, 95, vi var jo påmeldt allerede kl. 00:33 den 1. januar må vite! Påmeldingen åpnet ved midnatt, så her må en være tidlig ute Totalt var det vel i utgangspunktet påmeldt 486 veterankjøretøy til årets løp.
Hadde en ubeskrivelig flott tur retur Lom. Alle har vel fått med seg været siste tiden, og med 145 og Amazon i følge på tur fra Kristiansund til Åndalsnes, videre opp Trollstigen, over Valldal og Eidsdal før det bærer nedover Ørnesvingene til Geiranger, pitstop på Knuten på vei opp mot det høyeste punktet jeg har vært med Volvo (og bil for øvrig) noen gang, nemlig Dalsnibba på 1'500 m.o.h., før turen går videre langs Langvatnet og til Lom, ble det en opplevelsesrik tur. Antall hårnålssvinger mistet jeg fort tellingen på, og litt solbrente armer som luftet seg i vinduskarmen overlever man. Totalt ble det 60 mil tur retur i fantastisk norsk natur i et minst like flott vær. Og til tross for alt dette, snirkle seg oppover lange bratte bakker og knappe svinger, ikke et feilslag på noen av bilene, ikke en dråpe vann eller olje etterfylt, det er turen sin det!
Her fra en av de øverste svingene i Trollstigen.
Knuten, 270 grader sving slik man gjorde det i gamle dager.
Dalsnibba.
Utsikt mot Geiranger og fjorden fra Dalsnibba.
Start nr. 95 i årets Flåklypa Grand Prix.