esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:Et lite tilleggsspørsmål til dere "forgasserguruer", på Sport'n er det vel ett par SU-forgassere, og tar jeg ikke mye feil skal det vel litt olje på disse i ny og ne. Noen spesiell olje dere anbefaler her (eller er det bare å bruke "vanlig ATF-olje")?
Da jeg kjørte med doble SU på Duetten brukte jeg vanlig ATF-olje (Dextron III).
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Vedr pakning, så har jeg sett flest røde fiber pakninger, da disse er mykere enn kobber. Har også sett kobber, men det er mindre vanlig. Kjemisk metall fungerer fint, bare pass på å rengjøre godt på forhånd. Ser du har laget nytt bensinrøret mellom pumpe og forgasser i kobber. Det har en ulempe ved at det overfører varme bedre enn aluminium, så du bør legge en gummislange rundt røret der det passerer termostathuset. Bensinen koker lett her på sommeren.

Når det gjelder SU HS6 så skal nivået i forgasseren være 13mm under toppen av det indre røret. Det tilsvarer omtrent 15-20mm med motstand når du dytter stempelet ned. Ikke overfyll! ATF dextron 2 eller SAE 20 står det i forgassermanualen. En får også kjøpt forgasser olje.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

445 wrote:Den ødelagte forgasseren kan fikses på en ganske grei måte.
Du kan kappe av en bensinrørstump 6 eller helst 8 mm, og setter inn i hullet.
Deretter bruker du kjemisk metall og fester røret med. Du får da en Zenith VN36-tilkobling :D
Det var jo litt oppløftende! Takk for tipset, dette må vi prøve :)
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Ser du har laget nytt bensinrøret mellom pumpe og forgasser i kobber. Det har en ulempe ved at det overfører varme bedre enn aluminium, så du bør legge en gummislange rundt røret der det passerer termostathuset. Bensinen koker lett her på sommeren.
Ja, laget det identisk (både samme utforming og materiale) med det som stod på tidligere. Er nok ikke dumt med en form for isolering på nevnte punkt nei.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Originalt er aluminiumsrør, så om det som satt der er kobber er nok det laget i ettertid. Kobber er litt mer ømtålelig for vibrasjoner enn aluminium.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Riktig. Originalt må det være (mest mulig på sikt i allefall), så da får man vel skaffe alu.rør etterhvert.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:Riktig. Originalt må det være (mest mulig på sikt i allefall), så da får man vel skaffe alu.rør etterhvert.
Jeg kan sjekke om jeg har et liggende.
Minn meg på det hvis du ikke har hørt noe om noen dager :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Forrige onsdag hadde man en liten "pause" fra alt med skruing etc. Hadde lovet nevøen på 3,5 år en "gammelbiltur", så da tok vi oss en tur med Sport'n opp Trollstigen og til Gudbrandsjuvet. Bilen fungerte knirkefritt og været viste seg fra sin beste side, så både store og små var fornøyde. Vi får vel si oss privilegerte som har slike utfluktsmuligheter (Trollstigen bare en av flere) kun noen få timer unna :)

Image

Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Nydelige bilder!
Har aldri kjørt Trollstigen, men det bare MÅ jeg gjøre.
Er bildet tatt fra veien, eller har du brukt en drone?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Fredag ble kursen satt sørøstover til våre naboer, både klubb og land. Svenska Volvo PV-Klubben hadde Sommarträff og 40-års jubileum i Falköping. Klubben ble startet opp i nettopp Falköping den 13. mars 1977.
Etter en forholdsvis lang dag (ca. 90 mil hver vei) med Kambo-pickupen på tilhenger, ankom vi hotellet rundt kl. 20:30 fredag kveld.

Image


Lørdagen startet med rallystart mellom kl. 09:00 - 11:00. To og to biler ble sendt avgårde hvert hele minutt. Undertegnede med Kambo-pickupen og en svenskregistrert PV fikk starttid kl. 10 "blank"! Totalt var det vel rundt 160 PV og Duett som deltok i rallyet som gikk over en total distanse på 122,8 km, med mange innlagte både obligatoriske og frivillige stopp underveis. Et trivelig rally, dette kunne svenskene! Været var utrolig flott hele helgen, og bilen holdt til forventningene (m.t.p. siste tids utfordringer) 8)

Image

Image


Var litt skeptisk i begynnelsen til å skulle klare å holde følge med både veien og kjøreanvisningene, men det gikk det også :D

Image


Søndag var det utstilling og "bakluke-loppis". Utrolig mange flotte (og en del sjeldne) kjøretøy var å se, ikke minst en hel del leveranschassi i forskjellige utformingen :)

Image

Image

Image


Noen nordmenn til var tilstede, men også biler fra Danmark og Nederland hadde tatt turen!
Nb, legg merke til bakrutene på denne Duetten fra Nederland. Varmetråder!?

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 13:45, edited 1 time in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

445 wrote:Nydelige bilder!
Har aldri kjørt Trollstigen, men det bare MÅ jeg gjøre.
Er bildet tatt fra veien, eller har du brukt en drone?
Takk. Turen kan virkelig anbefales ja!
Bildet er tatt fra ett av flere utkikkspunkt tilordnet ved siden av veien på toppen. Her er det for øvrig full kafeteria, souvenirshop osv. også, masse turister m.a.o. i høysesongen.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Etter utstilling og premieutdeling med tilhørende søndag, hadde Harry Hermansson i Lugarp, Floby, åpen dag. Valgte å ta turen innom her, og det skulle vise seg å ikke være så dumt. Blant annet så fikk man tak i "ny" og hel luftfilterboks til B16 til den nette sum av 20,- svenske kroner. Pusse den opp litt så har man en hel original enhet (uten tettet hull som nevnt tidligere på nåværende).

Litt "nytt" tilbehør kom man også over...

Image


Noen av de norske deltakerne på årets treff.

Image
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

For den observante, så er det kanskje observert at logo allerede er kommet på plass på dørene. Disse ble montert sist torsdag etter en liten vask og under klargjøring for avreise til Sverige.

Image


En liten redskapskasse er også på plass på planet. Med ubrukt verktøy, flere av delene var fremdeles innpakket i plast og med prislapp på.

Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Torbo2 »

esk1ld wrote:Forrige onsdag hadde man en liten "pause" fra alt med skruing etc. Hadde lovet nevøen på 3,5 år en "gammelbiltur", så da tok vi oss en tur med Sport'n opp Trollstigen og til Gudbrandsjuvet. Bilen fungerte knirkefritt og været viste seg fra sin beste side, så både store og små var fornøyde. Vi får vel si oss privilegerte som har slike utfluktsmuligheter (Trollstigen bare en av flere) kun noen få timer unna :)

Image

Image
Fantastiske bilder! I den nest øverste svingen der knakk jeg en drivaksling en sommeren 1977. Hadde akkurat meldt meg inn i NAF, før turen, da jeg ikke likte lyden fra det ytre drivakselleddet på høyre side. NAF kom med drivakling "under armen" etter to timer og jeg puttet den på plass. Hadde med litt småverktøy (liten verktøykasse). Måtte ut med litt under 500 kroner for komplett aksling! Resten av turen over fjellet og sørover mot Sørlandet og østøver til Oslo gikk greit!Fargen på Amazonen er som på min Duett.
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by automania »

Hei ang varmetråder i bakrute ,før fikk du kjøpt varmetråder i plast plate til og lime på ruten ,di ble koplet til 12 v .Fantes i forskjellige størelser.
Post Reply