Nei, det gjør du ikke, men det er lett å oppdage. se ned i forgasseren der luftfilteret er festet. der er det to hull i fremkant. litt lenger ned før det smalner er det et lite vertikalt hull på høyre siden. dette står i forbindelse med tomgangsdysene og må være åpent.esk1ld wrote:Man ser vel ikke hullet i innsugstrakten du nevner Reodor57 på denne sprengskissen?
esk1ld's AKF Kambo pickup
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Begge siste nevnte muligheter kontrollert/blåst opp. Oppførsel på motor/bil er den samme. Reagerte i dag på blandeskru den ene gangen, mens etterpå reagerte den ikke igjen, for så å reagere igjen. Kan det være pakning/skjevhet mellom manifold og forgasserfot? Vanskelig å fastslå, men ser litt fuktig ut rundt der, på "ytterside"/mot høyre side av bilen (eller bare at jeg innbiller meg det).
Synes også jeg hører en svak suselyd akkurat i det man begynner å gi på gass, men finner som nevnt ikke noen plasser det trekker falskluft ved hjelp av startgass.
Synes også jeg hører en svak suselyd akkurat i det man begynner å gi på gass, men finner som nevnt ikke noen plasser det trekker falskluft ved hjelp av startgass.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Et skudd i blinde:
Kan du skru blandeskruen helt ut og se at spissen fortsatt er der?
Altså at den ikke er vridd av og sitter fast i forgasseren?
Kan du skru blandeskruen helt ut og se at spissen fortsatt er der?
Altså at den ikke er vridd av og sitter fast i forgasseren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Det er gjort opptil flere ganger, og den ser helt fin ut. Har også som et skudd i blinde forsøkt med en annen blandeskrue/fjær jeg har liggende fra en "reserveforgasser".
Kjente luftstrømmen klart og tydelig begge veier når det i dag ble blåst med trykkluft.
Kjente luftstrømmen klart og tydelig begge veier når det i dag ble blåst med trykkluft.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Og du har da selvfølgelig sjekket dette hullet også
. Det står i forbindelse med hullet oppe i halsen1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Ja, tror (uten å garantere) at jeg skal ha fått med meg de fleste hull og åpninger.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Ok, og sjekket membranen bak lokket med tre skruer på siden av forgasseren øverst. Du har også sjekket at forgasseren ikke er løs. Da begynner det å spøke for at det er en innvendig sprekk i manifolden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Vi sitter her å mistenker det samme ja. Står både manifold og forgasser på reservemotoren jeg har stående. Neste blir vel å hive over dette for å se, kan være verdt forsøket.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Jeg skulle til å foreslå det samme. Test en komponent ad gangen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Har du sjekket slangen/røret til vakuumen? At det ikke er en lekkasje noe sted på dette?
Eller om du har et vakuumuttak på manifolden til vindusvisker eller annet som kan suge falsk?
Eller om du har et vakuumuttak på manifolden til vindusvisker eller annet som kan suge falsk?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Det er rør hos meg, så ikke det enkleste å kontrollere. Men ja, har forsøkt å sugd, holdt tungen foran åpning etc. Ser ok ut. Skulle vel heller ikke hatt problemene på tomgang hvis det var vakuumet?445 wrote:Har du sjekket slangen/røret til vakuumen? At det ikke er en lekkasje noe sted på dette?
Eller om du har et vakuumuttak på manifolden til vindusvisker eller annet som kan suge falsk?
Det er et skruehull der, men den sitter så godt at jeg får ikke skrudd noen vei på den på noen av manifoldene. Reagerer ikke på startgass der heller.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Forsøkte å bytte manifold, hjalp ikke nevneverdig ved første øyekast. Fikk litt frieksos, så vanskelig å høre, men virker som den "putrer/fjusker" på samme måte.
Den gamle manifolden hadde ingen løse komponenter innvendig, men klarte å "kakke" løs slik "krystallisering" på innsiden. Så ut til å ligge et lag med slikt der hvis det kan ha en logisk forklaring.
En annen ting jeg har bitt meg merke i, er at eksosen "spytter" mye "fukt" ut ved hver oppstart. Mulig jeg begynner å bli overfølsom, men nå forsøker man å legge merke til det som merkes kan...
Pakning mellom forgasser og manifold så for såvidt slik ut:
Den gamle manifolden hadde ingen løse komponenter innvendig, men klarte å "kakke" løs slik "krystallisering" på innsiden. Så ut til å ligge et lag med slikt der hvis det kan ha en logisk forklaring.
En annen ting jeg har bitt meg merke i, er at eksosen "spytter" mye "fukt" ut ved hver oppstart. Mulig jeg begynner å bli overfølsom, men nå forsøker man å legge merke til det som merkes kan...
Pakning mellom forgasser og manifold så for såvidt slik ut:
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:47, edited 2 times in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Reiser på tørn igjen i morgen, så rekker dessverre ikke å få gjort så mye mer med dette nå. Kommer til å bestille opp diverse pakningssett, tenningsdeler etc. for å være klar til å gå på med ny giv ved neste friperiode. Skulle gjerne fått noen kjørerunder og treff til med bilen denne sesongen
For øvrig så arbeides det også med å få på plass logo på bl.a. dørene. Litt prøving av størrelse etc. må til før trykkeriet får klarsignal.
For øvrig så arbeides det også med å få på plass logo på bl.a. dørene. Litt prøving av størrelse etc. må til før trykkeriet får klarsignal.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:48, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Fukt er normalt. 1liter bensin er en liter vann har jeg lært. Partiklene ser ut som rust blandet med sot. Og pakningen ser grei ut. Neste da er kompresjonstest. Kan være en brent ventil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
esk1ld wrote: Pakning mellom fordeler og manifold så for så vidt slik ut:
Edit: Beklager fliringa oppi problemene, men klarte ikke å dy meg
Ståle B.