esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

I dag er var alt endelig montert komplett sammen igjen, vannpumpen ble byttet tilbake igjen som nevnt. I tillegg ble det kjørt en rens på kjølevannssystemet. Ikke all verden med urenheter, noe "rustvann" var det selvfølgelig, men overraskende lite.
Bilen fikk seg også en etterlengtet håndvask på tampen av dagen. Se om man ikke får tatt en kjapp polering i morgen.
Monterte også inn ny brannslukker, Maus aerosol-slukker, i tillegg til ett allerede eksisterende pulverapparat (liker ikke pulver, derfor også aerosol-slukkere tilgjengelig i alle bilene). Aerosol-slukkeren ble montert under/på siden av setet, slik at den er lett tilgjengelig bl.a. om man sitter i setet.

Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Der pirket du nok i manges dårlige samvittigheter.
Hvilke egenskaper og fordeler har en aerosolslukker i forhold til co-slukker, skumslukker og pulver?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Nå skal jeg være forsiktig så jeg ikke trør feil, men den har noen av de beste egenskapene fra alle de andre typene? Liten og kompakt, men allikevel har denne på 400 g samme slukkeegenskaper/tid som et 2 kg pulverapparat. En 150 kg CO2-installasjon tilsvarer et 4 kg aerosol-slukkeanlegg. De fleste skumtyper har begrensede (lavere) temperaturegenskaper. Hva pulver gjør av skade med gjenstander det kommer over trenger vel ikke videre utdypning.
Bedre enn noe annet, tja, den har nok sine fordeler og ulemper som det meste annet :)

Ellers har bilen fått litt etterlengtet pleie, og er nå klar for å lastes og helgens Volvotreff på Heidal. Kjører sørover allerede i morgen, skal kombinere det med å gå Besseggen fredag. Det gledes til begge deler.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Torbo2 »

Jeg har brannslukkere på sprayboks på kjøkkenet.
Skal være effektive, har jeg hørt.
Men takk for påminnelsen om å ha i bilen!
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

For ordens skyld så skal det nevnes at jeg også har pulverapparat i bilene. Enkelte forsikringer har vel krevd dette i vilkårene sine, dog kan jeg ikke se at If/Lmk krever det nå i sine vilkår. I garasjen har jeg brannteppe, 6 kg pulverapparat, samt et 9 ltr skumapparat (i tillegg til innlagt vann og slange). Har også et 2 kg pulverapparat i tilhengeren.

I begynnelsen på juli var vi med 145'n over til våre svenske naboer og deres Volvomeet i Vilhelmina. Utstilling/treff lørdag, som ble avsluttet på hotellet lørdag kveld, samme kveld som Sverige skulle spille mot England i VM. Søndag var det kjøretur over Vildmarksvagen, og avslutning på toppen der. En fin kjøretur som kan anbefales, dog skal det vel sies at vi har mange fine veier her til lands som er vel så fine/trivelige å kjøre. Hjemreise fortsatte videre over resten av Vildmarksvegen og ned hvor man kjørte over til Norge ved Børgefjell og videre inn mot og på E6 sørover til man kom seg inn på E39 igjen. Totalt ble det vel 160-170 mil i 145'n denne helgen :)

Image
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Forrige helg var det igjen dags for årets treff i Heidal. Denne gangen valgte jeg å kjøre nedover allerede torsdag, for så å gå Besseggen fredagen. Spise god mat og hvile litt fredags kveld før det igjen var klart for kortesje fra Heidal kirke og treff ved Randsverk lørdag i et aldeles strålende sommervær.

Det ble en nydelig tur over Besseggen også, til trosse for at datoen tilsa fredag den 13... Passe temperatur i høyden denne dagen, heldigvis 8)

Image


Lørdag var det som nevnt å kjøre ned til Heidal kirke, hvor det var oppmøte for kortesje til treffplassen. Alt startet veldig bra for min del, til tross for stekende varme og saktegående kjøring. Noen kokte underveis dessverre. Rett før man skulle svinge inn på treffplassen ble det full stopp for meg i en liten motbakke. Bilen gikk helt fint tidligere på dag, men begynte å fjuske mer og mer siste biten før det var full stopp. Mistenkte med en gang at bensinen "kokte" grunnet saktegående kjøring og denne intense sommervarmen. Løsningen ble at en bekjent med en flott ambulanse (gått som industriambulanse og har knappe 30k km på telleren) tilbydde seg å slepe meg inn på treffplassen. Det ble med blålys og full pakke :roll: :lol:

Image


I ettertid kan det kanskje se ut som om det er dynamoen som er trøblete, og ikke bensinen som "kokte allikevel". Så får vi se hva vi finner ut her.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Som alltid ble det et hyggelig treff, med totalt 175 Volvoer utstilt, dog litt skuffende deltakelse av de gode gamle. Amazon var godt representert, men kun 5 stk. i PV- og 3 stk. i Duett-klassen. Var vel også 1 stk. P1800 tilstede.

Image

Image

Image
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Til info
Siste innlegg slettet av Webmaster og bruker utestengt. Dette var virus. Beklager at det ble liggende ute noen timer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Ja nå er gode råd dyre...bilen vil ikke starte. Absolutt ingen tegn på vilje til å tenne :roll:
Som nevnt tidligere døde den ut under kortesjen på Heidalstreffet. Nå er batteri ladet, endatil prøvd med 2 forskjellige batterier, og både veksel- og likestrømsdynamo. Rotor, fordelelokk, kondensator etc. forsøkt byttet. Plugger ser greie ut såvidt jeg kan se. Flottørkammer tatt av, ser ok ut, og bensin pumpes fram til forgasser. Bensin ny for noen uker siden. Kjenner også bensinslukt når det kinnes en stund. Starter drar motoren rundt. Men det er altså ingen antydning til at bilen vil antenne. Den har overhodet ikke vært i nærheten. Nå sist i kveld forsøkte jeg å trillstarte ett par ganger, selv da er det null tegn på å antenne.

Den gikk jo så klokkerent for bare noen uker siden, å nå var den egentlig påmeldt til Vallåkra i helgen, men de planene er nok bare å skrinlegge nå. Skulle egentlig begynt turen sørover i morgen tidlig.

Noen forslag til hva som kan være feilen?
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by G.Larson »

Coil?
Ståle B.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Det kan være et alternativ ja. Men er det noen «enkel» måte å teste denne på?

Tanken har også vært inne på kamdrevet, men usikker på hvordan bilen vil oppføre seg hvis dette er gåen.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Jeg liker å starte enkelt. En motor trenger bensin+luft+gnist for å gå. Luft får den.

Aller først: Sjekk om håndtaket på oljepeilepinnen kan være vridd slik at det kortslutter mot kondensatoren på fordeleren. Mer skal ikke til for at motoren ikke går.

Deretter: Napp ut ledningen fra coilen til fordeleren: Mål at den er hel. Rengjør kontaktflatene på ledningen og ikke minst inne i hullene på coilen og fordeleren med et fint smergelpapir. Stikk ledningen GODT inn i hullene. Prøv å starte.

Sitter fordeleren skikkelig fast, eller kan den ha vridd seg ut av stilling?
Har du elektronisk tenning eller stifttenning?
Er stiften OK?


Bensin:
Ta av luftfilteret og kikk ned i venturien på forgasseren. Vri litt på gassoverføringsstaget og se om det spruter bensin inn i venturien. Jeg tipper det gjør det.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

445 wrote:Aller først: Sjekk om håndtaket på oljepeilepinnen kan være vridd slik at det kortslutter mot kondensatoren på fordeleren. Mer skal ikke til for at motoren ikke går.
Dette er kontrollert, peilepinnen er ikke i kontakt med noe den ikke skal være i kontakt med.

445 wrote:Deretter: Napp ut ledningen fra coilen til fordeleren: Mål at den er hel. Rengjør kontaktflatene på ledningen og ikke minst inne i hullene på coilen og fordeleren med et fint smergelpapir. Stikk ledningen GODT inn i hullene. Prøv å starte.
Pluggledninger er kontrollert og målt. Måler også en motstand på 1 kiloohm, slik som de er oppgitt til. Har endatil forsøkt å bytte pluggledninger,

445 wrote:Sitter fordeleren skikkelig fast, eller kan den ha vridd seg ut av stilling?
Har du elektronisk tenning eller stifttenning?
Er stiften OK?
Jeg mener på at den sitter skikkelig fast. Hadde den vridd seg ut av stilling, så hadde man vel fått «feiltenning» og bilen i det minste gjort et forsøk på å antenne? Men her er det HELT DØDT. Kun starteren som drar rundt motoren, ingen andre livstegn.
Stifttenning på denne. Stift og åpning ser ok ut.

445 wrote:Bensin: Ta av luftfilteret og kikk ned i venturien på forgasseren. Vri litt på gassoverføringsstaget og se om det spruter bensin inn i venturien. Jeg tipper det gjør det.
Det er sjekket. Har vært av med luftfilteret og sett at den får bensin inn i venturien.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:
445 wrote:Deretter: Napp ut ledningen fra coilen til fordeleren: Mål at den er hel. Rengjør kontaktflatene på ledningen og ikke minst inne i hullene på coilen og fordeleren med et fint smergelpapir. Stikk ledningen GODT inn i hullene. Prøv å starte.
Pluggledninger er kontrollert og målt. Måler også en motstand på 1 kiloohm, slik som de er oppgitt til. Har endatil forsøkt å bytte pluggledninger,
Og du har tatt en dobbeltsjekk av den kabelen som har gitt meg problemer tidligere - kabelen mellom coilen og fordeleren. Lett å tro at den er helt på plass selv om den ikke er det.

Du har ikke en ekstra 6V coil liggende?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Har du skrudd ut en plugg, puttet den inn i plugghetta, holdt den mot gods og sett om den gnistrer når du forsøker å starte?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply