esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Hva tenker du på med kjølevæsketilsetning?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

445 wrote:Hva tenker du på med kjølevæsketilsetning?
Tilsetning til vannet for å unngå å fylle rent vann på kjølesystemet (øker kjølevannets kokepunkt og senker frysepunktet, minsker korrosjon i kjølekanaler etc.). Noen kaller det frostvæske(-tilsetning), mens jeg i dette tilfellet brukte begrepet kjølevæsketilsetning, kjært barn mange navn :)
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Skulle også hatt noe tidsriktig "utstyr" på planet. Tips til hva dette kan være mottas med takk, det er bare å la fantasien løpe :wink:

Litt avhengig av tidsperioden man velger å gå ut ifra avhenger det jo også litt av. Tro hva Oslo Gassverk brukte bilen til, og hva som var mest vanlig å se på planet på den tiden i slik næring...Han som senere benyttet den som gårdsbil brukte den først til å frakte bøker med, da han jobbet for et forlag (et ekstra blad på fjærene ble satt inn av denne årsak). Når den senere gikk som gårdsbil ble den benyttet til å frakte både kyr, kalver, tømmer og med høye karmer høylass så svære at man nesten ikke så igjen bilen.
Høy er forsåvidt både en grei sak å skaffe og å ha på planet, men litt utfordrende å holde tørt, ha på under transport og losse/laste når det skal vaskes etc. Tømmer blir for tungt for stakkars gamle bilen (den skadet også rammen sin p.g.a. dette en gang i tiden). Kyr/kalver blir utfordrende av forskjellige årsaker, og dermed utelukket :P
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:
445 wrote:Hva tenker du på med kjølevæsketilsetning?
Noen kaller det frostvæske(-tilsetning), mens jeg i dette tilfellet brukte begrepet kjølevæsketilsetning, kjært barn mange navn :)
Lurte på om du mente noe "lurium" Image
Jeg bruker Biltemas blå frostvæske, men synes den ikke er spesielt rusthindrende - dessverre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:Skulle også hatt noe tidsriktig "utstyr" på planet. Tips til hva dette kan være mottas med takk, det er bare å la fantasien løpe :wink:
Noen trekasser er alltid bra. En trappestige, kanskje? En gammel gressklipper? Noe landbruksredskap?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

445 wrote: Noen trekasser er alltid bra. En trappestige, kanskje? En gammel gressklipper? Noe landbruksredskap?
Den tanken har felt meg også, trekasser og/eller tretønner. Noe landbruksredskap/tilbehør er vel det som blir enklest å få tak i. Har også tenkt på gjerdestaur, en rull med tilhørende "netting" og evnt. litt redskap som slegge e.l.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Siden du er inne på dette temaet kan jeg jo låne tråden litt. Kanskje det dukker opp noe vi begge kan bruke :D
Jeg kjører rundt med skapvogn og takstativ. Gode forslag til noe jeg kan ha på taket?
Har en gardintrapp i treverk som er en het kandidat, alternativt en trestige.
Andre forslag?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Torbo2 »

Koffert på taket må ma ha!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Greit for de som er så heldige å ha takgrind... Ellers var det ikke uvanlig med en Jerrykanne. De som skulle langt hadde ofte med et ekstra reservehjul. Pickup hadde ofte en form for redskapskasse med litt nødvendig verktøy, kjettinger, ståltråd, oljekanne, fettpresse, jekk, reservedeler osv.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Koffert på taket må ma ha!
Har sett flere som kjører med det på taket, men synes det er best på PV som har lite bagasjerom. :wink:
Det virker ikke riktig å ha nesten tomt skap og så ha koffert på taket.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Da kan det jo passe med en liten Jerrykanne, reservehjul, metallspade, jernrive og andre ting en ikke får plass til eller vil ha i bilen. Rør til fiskestenger med lokk i hver ende. Da kan en også ha en kjøleboks på taket til fisk. Kaldere utenfor enn i bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

En del gode forslag til både meg og 445 allerede her nå, det kan komme mye utav en aldri så liten idemyldring.
En annen ting jeg må ha i hodet ved "valg av tilbehør" er at det p.d.d. er begrenset med muligheter for lastesikring på planet til pickup'n. Eventuelt får man prøve å få til noen festebeslag/surreøyer eller lignende som ikke er "ødeleggende" for bilen for øvrig.

Reodor57 wrote:Pickup hadde ofte en form for redskapskasse med litt nødvendig verktøy, kjettinger, ståltråd, oljekanne, fettpresse, jekk, reservedeler osv.
Dette hadde jo faktisk ikke bare vært tidsriktig, men også rent praktisk i det daglige den dag i dag :)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Redskapskasse kan en skru fast i planet også. Vognbolter er godt egnet med mutterne inni låst kasse. Lastsikring fantes ikke på den tiden unntagen tau rundt hele planet om man måtte hindre ting i å velte og endelemmen mot hytta. Melkespann sto som regel av seg selv helt inntil endelemmen. Husk at planet på bilen din ikke er det originale, men omtrent slik det så ut en gang. En ødelegger derfor ikke noe om en skrur og monterer festeringer/surrekroker i planet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Sant som du sier, er vel allikevel tryggest å ha en form for lastsikring i dag. Ønsker ingen vei utenom det. Det er dog ingen problemer å bruke eksisterende vognbolter etc. på planet til også å få montert noen festepunkter hvis nødvendig (da unngår man å ta ekstra hull etc., selv om det også er en mulighet selvfølgelig).


Ellers ble det i kveld tatt tak i et problem som har eksistert så lenge jeg har hatt bilen i allefall, det lekker i nedre kant av frontruten(e). Nå er det ikke mye bilen er ute i regnvær å kjører sånn sett, da det er "finværsbilen" :D ...men den blir kjørt (alternativt står på tilhengeren) til/fra diverse treff og sammenkomster hvor man kan risikere å møte på regn på veien, samt at bilen ikke står parkert i garasjen hjemme disse dagene (drar forøvrig sørover til Haslemoen på Volvo Veterantreff igjen til helgen). Samtidig så er det et tilbakevendende problem hver gang bilen skal vaskes. Det er i hovedsak 3 plasser i nedre kant av frontrutene(e) det lekker, og da mellom pakning og rute (ikke pakning og karosseri så vidt jeg kan se).

Image


Til jobben var følgende tetningsmiddel innkjøpt til formålet (for øvrig et helt greit stoff å jobbe med);

Image


Selv om det ikke er observert noen lekkasje mellom pakning og karosseri, så valgte jeg allikevel å kjøre på med tetningsmiddel rundt det hele. Litt på grunn av at jeg også ikke har vært helt fornøyd med utførelsen på jobben som har vært gjort med tetningsmiddel mellom pakning og karosseri etc. tidligere. Håpet var dermed at man skulle klare å forbedre utseendet her litt samtidig.
Det ble brukt grønn maskeringstape fra 3M/Scotch under jobben. Har god erfaring med denne fra poleringsjobber av biler (det lå også derfor allerede 3 - 4 ruller av denne i forskjellig bredde i garasjen).

Image


Maskeringstapen ble fjernet umiddelbart etterpå, og det kan se ut som om vi har vært noenlunde heldig med maskeringsjobben. Det får stå å godgjøre seg (les: tørke) til i morgen, fine temperaturer for slikt nå om dagen, så får man sett det endelige resultatet da. Også krysser man fingrene for at det vil holde tørt fra nå av, får sjekket det en av nærmeste dagene når bilen skal vaskes ;)

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:17, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Her gås det nøye til verks ja. Maskering i forbindelse med polering var også ny, men har vært inne på tanken de gangene jeg har brukt Turtle voks da den ofte legger igjen hvite tørkerester på steder en ikke kommer til.
Ellers har jeg vært litt i tenkeboksen igjen og forsøkt å erindre hvordan pickup så ut når de var i bruk. En ting som da datt ned i hodet på meg var at de ofte hadde presenning, eller et presennings-kapell på planet for å holde det de fraktet tørt. Fordelen med kapellet var at det kunne åpnes i sidene også slik at bare taket var fast når det var montert. På din ville det holdt med en stang i hvert hjørne. Om en så lager flatt tak eller med møne er jo opp til en selv. Kapell-presenning er jo også en form for lastsikring. Om en bytter ut noen muttere med øyemuttere eller kroker på undersiden av planet vil en jo også ha muligheter for å surre lasten. Dette var tidstypisk. Bare i dag en har innvendige nedfeldte surreringer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply