esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Torbo2 »

esk1ld wrote:Vi har også meldt oss inn i Nordmøre og Romsdal Kjøretøyhistorisk Klubb (forøvrig ilag med den gjengen vi stod utstilt på Bilens og Motorsykkelens dag i helgen). Her er det en kar som selger diverse oljer etc. spesielt beregnet for veteranbiler. Ble anbefalt greasen på bildet under for smøring av understell etc., så kjøpte en tube av det. Mulig noen av dere har kjennskap til denne?

Image

Både Castrol og Valvoline er solide merker, men produktet til venstre ville jeg ikke brukt, hvis det er ventilsetesmøring?, da det ikke er behov denslags.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by G.Larson »

Du har en "slektning" i Sverige også :mrgreen:

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... =23_12&w=3
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Forskjellen er vel at den i Sverige er ombygd til pickup, mens esk1lds er bygd som pickup fra starten av. Fine er de uansett.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by G.Larson »

Jepp, derfor jeg skreiv "slektning" :wink:

Uansett så tror jeg at jeg må bevilge meg ett besøk i Baillby'n en dag å se på bilen din Eskild.
Ståle B.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

G.Larson wrote:Om ikke du finner en, så er alternativet å kjøpe denne (bilde 10) http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=63965073 og bruge som mal. Sandblåse, lakke og pynte delene/mekanismen
og få laget selve gardina ny. Vet ikke hva slags stoff det er i den men muligens en seilmaker, møbeltapetserer eller noe slikt kan lage nytt med den gamle som mal.

Hanskeromsinnsats har Jørgenrud.
Det kan være et alternativ ja. Så på forumet her at det hadde vært laget en "ny gardin" tidligere. Det ligger en i litt bedre stand i Sverige også.
Ser O.Teigen selger gardiner til Volvo Felt/Valp. Kan dette passe overens (er vel mye likt på disse som på annen Volvo)?
Snakket ellers med HH:s Bil i Sverige, men de påstod at de ikke hadde som passet. Usikker, men det er vel kanskje forskjellig lengde på de (42 cm etc.)?

En del øvrige deler blir nok bestilt hos Jørgenrud ja :)
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Torbo2 wrote:Både Castrol og Valvoline er solide merker, men produktet til venstre ville jeg ikke brukt, hvis det er ventilsetesmøring?, da det ikke er behov denslags.
Ja de lærde strides vel der også, men den diskusjonen skal ikke jeg begi meg ut på (ja, det er ventilsetesmøring). Men det hadde vært artig å visst, hva mener/bruker folket her på forumet? Antar Torbo2 ikke bruker ;)
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

445 wrote:Forskjellen er vel at den i Sverige er ombygd til pickup, mens esk1lds er bygd som pickup fra starten av. Fine er de uansett.
G.Larson wrote:Jepp, derfor jeg skreiv "slektning" :wink:

Uansett så tror jeg at jeg må bevilge meg ett besøk i Baillby'n en dag å se på bilen din Eskild.
Så den der ja, fin bil :) Det var faktisk "hovedutfordringen" på lørdagens utstilling også, å få folk til å forstå at den faktisk er levert/bygd som pickup originalt. Mange tror det er en ombygd Duett, mens de som vet hva det er var smått imponerte. Mens andre igjen jeg overhørte sa; "Se, der er det en som har bygd seg en Epa-traktor også!" ...da ble jeg smått skuffet :roll:

Du er hjertelig velkommen til Baillsund G.Larson! Men anbefaler å utsette besøket noen uker hvis du ønsker å ta turen innom meg ;) Reiser på tørn (sjøen) igjen i morgen tidlig, så da blir de neste tre ukene tilbrakt der. Etterpå er det en ukes ferie i US and A, nærmere bestemt New York. Men etter det må man få tilbragt noen timer i garasjen med bilen, nærmer seg fort Amazon-klubbens landstreff på Bud da! Kommer til å stille der (til tross for at det ikke er noen Amazon) ilag med "gamlingen" og hans -64 Amazon. Ser dessverre ut til at det er ett av de få Volvo-treffene som klaffer for min del denne sesongen.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Her er forøvrig den med Grip-karosseri som nylig ble solgt som jeg såvidt nevnte tidligere;
Volvo Duett 210 Grip Original PickUp
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Hei

Bare noen betraktninger. Lekkasjen fra forgasseren kan se ut som er utvendig da den er svart under selve rørkoblingen også. Sjekk at mutteren på røret er skrudd godt til koblingen på forgasseren. Dette er en klemkobling, og med nyflenset kobberrør er det ikke alltid at det blir helt tett med første tildragning. Ikke dra koblingen på forgasseren hardt til!!! Gjengene i forgasseren tåler ikke det, men det ser ut som lekkasjen sitter mellom rør og kobling som sagt så det er bare å holde imot.
Merkelig med lekkasje ved skruen på pumpen. Her må det være feil montert membran slik at noe av trykket i pumpen lekker ut her, om det da ikke lekker fra glasskuppelen og ned på den. Koblingene på sugesiden må være helt tette da en ellers får med seg luft som ekspanderer i forgasseren.
Plassering av filter kan godt skje ved å kappe kobberrøret på vei inn til pumpen. Her er det normalt ikke kobberrør, men armert slange. Kobberrøret vil etterhvert ryke på grunn av vibrasjoner, så å sette inn to slangestusser og et filter er ikke feil.

Lekkasje på diff er ikke uvanlig. De svetter som regel litt i pakningen bak og simmeringen foran. Husk at skruene på baklokket skal ha kobberskiver for å holde tett. Alternativt kan en bruke gjengetetting.

Godt fett er aldri feil :-).

Ventilsetesmøring gjør ingen forskjell på B16 om en ikke kjører på full belastning kontinuerlig. Stålet i toppen på B16 er av den bedre typen og holder leeeenge. Det sies om ventilsetesmøring at den MÅ ha riktig mengde og helst kun hver tredje tank. Legger et utrolig hardt belegg på ventilene som har motsatt effekt av det en ønsker..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:
Torbo2 wrote:Både Castrol og Valvoline er solide merker, men produktet til venstre ville jeg ikke brukt, hvis det er ventilsetesmøring?, da det ikke er behov denslags.
Ja de lærde strides vel der også, men den diskusjonen skal ikke jeg begi meg ut på (ja, det er ventilsetesmøring). Men det hadde vært artig å visst, hva mener/bruker folket her på forumet? Antar Torbo2 ikke bruker ;)
Jeg brukte tilsetting tidligere, men sluttet med det da jeg tok av toppen og så på ventilene.
Her er bilde av noen av dem. De andre så ikke bedre ut.
IMG_4915.JPG
IMG_4916.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Torbo2 »

Det som er enda verre er at slike tilsetningsstoffer kan løsne fastfrodd koks på ventilene, og ventilene kan vokse i diameteren eller på annen måte sette seg fast eller gå tregt, og da er veien kort til brenning.
Jeg har testet blyfri bensin på biler da blyfri kom på mange biler og har ikke klart å måle ekstra slitasje! Noen og en hver ble sjokkert over det.
Da blyet kom som bensintilsetning, for lenge lenge siden, av det for å øke oktantallet og ikke for å smøre!

Må vel også nevne at mange av dagens biler ikke bruker herdede ventilseter!
Skal jeg ogsa nevne at tusenvis av biler med ventilseter av normalkvalitet har gått fint på 95 blyfri i de siste årene.

Kunne vel også tatt med noen materialtekniske årsaker til at ventil og sete vil stabilisere seg når de har gått seg til, altså mot minimal eller helt ubetydelig slitasje. Praktisk fortalt så vil to ståloverflater som bankes mot hverandre en million ganger få en glasshard overflate. Det har de som har slipt noen ventiler sikkert ha registrert.

Så dette er min oppsummering. Så får de smøre de som smøre vil?

Ville heller brukt tid på å smøre der hvor dise bilene virkelig trenger olje og fett.
1. Kingbolter.
+++ opptil 20 andre steder.
Mye glemt er dørhengsler og låser...
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Takk for gode tilbakemeldinger.

Enig med deg Reodor57 og dine betraktninger rundt bensinlekkasjene. Får se på det når man er hjemme igjen.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Da var nok en runde om bord, samt en ukes ferie unnagjort. Bilen har stått tørt og fint i garasjen i mellomtiden, og den har oppført seg pent. Startet på første forsøk gjorde den også etter 1 mnd stillstans :)

Tok som nevnt en ukes ferie i USA, dette ilag med en kompis. Etter å ha nytt SAS Business Class på tur over dammen, ble det (etter en overnatting) leiebil fra New York mot Pennsylvania. Når man først er i Amerika, så er det jo litt kjekt å kjøre amerikansk. Derfor stod det en flott 2016-modell Ford Mustang å ventet på oss hos Avis. Uten tvil en bil som gir en god kjøreopplevelse.

Image


Å hvorfor drar man med leiebil mot Pennsylvania og Pocono for en helg? Jo, i dette tilfellet for å få ta del i og oppleve en annen side ved bilinteresse og ikke minst bilsport, nemlig NASCAR-løp ved Pocono Raceway. Jeg er ingen direkte fan av NASCAR, og ser knapt nok noe slikt på tv'n. Men atmosfæren rundt et slikt arrangement, med snart 100k på tribunen, synet, luktene og ikke minst lyden av 40 NASCAR-biler før, under og etter løpet er også en opplevelse i seg selv ;)

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:28, edited 1 time in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

De neste dagene av ferien ble tilbrakt i New York. Vel hjemme fra USA, og etter at jetlagen hadde gitt seg, var det tid for lufting og litt kjærlig pleie av pickup'n. Og på søndag, i går, tok vi turen et steinkast borti nabolaget her hvor Honky Tonk Cruisers Nordmøre arrangerte Right On-biltreff. Åpent for alle bilmerker uansett årsmodell. Sterkt dominert av mange og flotte amerikanske doninger, men også representert ved en og annen europeer og asiat. Været viste seg fra sin beste side, og totalt var det vel nærmere 150 kjøretøy utstilt :D

Image
(Foto: Kjersti Gabrielsen via HTC Nordmøre)


Foruten min, var det også en to andre Volvo'er tilstede, en Amazon og Fredsvik sin flotte PV (også Kristiansunds-basert).

Image
(Foto: Kjersti Gabrielsen via HTC Nordmøre)


Komplett album med utstilte kjøretøy kan sees her (flere andre album fra treffet finnes også i samme gruppe).
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:29, edited 1 time in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Det var premiering på treffet, og for de som ønsket det ble bilene ble kjørt fram og representert for publikum ved eier og "fungerende konferansier" Ronnie Krabberød (kanskje kjent navn for flere her inne), i god gammel Right On-treffånd for de som har vært på slike treff tidligere. De var premiering for Topp 10 + "Dagens Vinner" utenom.

Beskjeden som jeg er, så hadde jeg selv egentlig ikke tenkt å kjøre fram, men ble sterkt oppfordret til å gjøre dette for å få informert publikum mer om hvilken bil pickup'n egentlig er, noe som nevnt er litt i Right On-treffånd. Som sagt, så gjort, og dermed var vi en blant mange på rekke og rad og midt imellom 2015 Corvette, nye og gamle Mustanger, Dodge Viper, Daytona NASCAR med flere.

Image


Dessverre kom vi ikke blant Topp 10, der kom den ene amerikanske muskelbilen etter den andre, samt 2 flotte Harley Davidson motorsykler. Vel fortjent og all ære til de, mange flotte kjøretøy blant de ti! :D Men jaggu tror dere ikke vi ble oppropt som "Dagens Vinner" helt til slutt da, hvem hadde trodd det :shock: Vel, det var ikke ventet, men det må jo sies at det er hyggelig at det settes pris på en gammel sliten Volvo også. Det viser litt bredden av hva bil og bilinteresse kan være :)

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:30, edited 2 times in total.
Post Reply