esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

G.Larson wrote:
esk1ld wrote: Pakning mellom fordeler og manifold så for så vidt slik ut:
:?: :?: :mrgreen:

Edit: Beklager fliringa oppi problemene, men klarte ikke å dy meg :wink:
Rettet opp nå! Litt fliring innimellom slagene må man ha, kan ikke miste motet helt :wink:
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Fukt er normalt. 1liter bensin er en liter vann har jeg lært. Partiklene ser ut som rust blandet med sot. Og pakningen ser grei ut. Neste da er kompresjonstest. Kan være en brent ventil.
Komp.test er nok ikke dumt. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det tidligere. Får ta det igjen om drøye 3 uker.
Er det brent ventil så blir det motorbytte. Hadde egentlig tenkt å klargjøre, samt bytte motor/gir, iløpet av kommende vintersesong. Håpet var at nåværende girkasse (ref. nevnte problemer med denne) holder ut denne sesongen, for så å sette inn en byttekasse. Planen var da å klargjøre byttemotor i samme slengen, for så å bytte hele sulamitten i ett... Jaja, vi får se hva den endelige løsningen blir.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by G.Larson »

Har du løfteåk for å få ut motoren? Hvis ikke så får du gi meg en lyd så skal du få låne mitt. :wink:
Ståle B.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Husker ikke hva som ligger i garasjen. Men takker for tilbudet, skal legge meg det på minnet i tilfelle det blir aktuelt :)
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by G.Larson »

Gi meg ett hint om du vil ha hjelp. Fort gjort å bytte motoren og gearkassa om en er ett par stykker. Vel og merke om det som skal inn igjen er klart. :D
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Og skulle du finne ut at du ønsker en ferdig overhalt motor - eller "bare" en forgasser - så ta kontakt :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

G.Larson wrote:Gi meg ett hint om du vil ha hjelp. Fort gjort å bytte motoren og gearkassa om en er ett par stykker. Vel og merke om det som skal inn igjen er klart. :D
445 wrote:Og skulle du finne ut at du ønsker en ferdig overhalt motor - eller "bare" en forgasser - så ta kontakt :D
Takker så meget for gode tilbud, det er generøst :) Skal gi beskjed hvis behov. I mellomtiden får man slite ut en 3 ukers periode om bord, p.t. i Stavanger :wink:
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by G.Larson »

Fin artikkel i siste Norsk Motorveteran esk1ld. Også bilde på framsiden. Bladet lyste imot meg i bladhyllene. :D
Ståle B.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Takk for det. At det skulle komme en artikkel i utgaven som kom i butikkhyllene nå 12. juni har jeg vært klar over en stund, men at det attpåtil skulle bli Volvo som "forsidepike" var en overraskelse :o
Er som nevnt på jobb, og har vært opptatt med å "snu" vindmøllefundamenter på fjorden ved Stord den siste uken, så det klødde bra i fingrene og iveren var stor etter å komme seg på Narvesen for å huke tak i siste NMV når vi "endelig" klappet til kai i Haugesund i ettermiddag! :D

Image

Takk til Norsk Motorveteran, Asbjørn Rolseth og Ronnie Krabberød for flott artikkel og fine bilder!
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:43, edited 1 time in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Mange av bildene i artikkelen ble tatt under fjorårets Right On-treff i Kristiansund. Nå 11. juni var det på nytt duket for årets Right On-treff i Kristiansund, og i den forbindelse så la jeg merke til at arrangør har valgt å ta med et bilde av bilen på årets "plakat" :)

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:43, edited 1 time in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

esk1ld wrote:For øvrig så arbeides det også med å få på plass logo på bl.a. dørene. Litt prøving av størrelse etc. må til før trykkeriet får klarsignal.
Vi har jo lenge trodd at denne bilen opprinnelig ble levert til Oslo Gassverk i sin tid. I forbindelse med artikkelen i NMV har Rolseth klart å spore opp mye av den manglende historien til bilen, blant annet så har man nå komplett oversikt over alle eiere. Motorvognregisteret (kortet forøvrig funnet ved Flekkefjord trafikkstasjon) viser at bilen ble førstegangsregistrert på Jøtul AS 15. februar 1960 med reg.nr. 25-30-85 (det er nå søkt til Statens Vegvesen om å få registrert bilen tilbake på dette reg.nr.).
Jeg har brukt litt tid på å lese meg opp på historien til Oslo Gassverk mens bilen har vært i mitt eie, men ser kanskje ikke helt det samme behovet for denne informasjon nå lenger :P Istede har man begynt å spore litt hos Jøtul, som forøvrig var ganske kjappe med å sende avgårde sin historiebok "Rik på tradisjoner, Jøtul 1853 -2003" ved henvendelse til de. I denne boken fant man bl.a. et bilde hvor det klart viser en Duett med Jøtul-logoen på dørene ilag med et par andre kjøretøy tilhørende de. Det er en slik tilsvarende logo det nå arbeides med å få på plass på pickup'n :wink:

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:49, edited 2 times in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Nærmer seg også hjemreise, en liten uke igjen. Blir en litt ekstra lang tur hjem denne gangen, da det skal kjøres hjem. Av og til er det dyrt å være på jobb også...

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:45, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Kan man gratulere med en bil til i samlingen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

445 wrote:Kan man gratulere med en bil til i samlingen?
Man kan vel forsåvidt det :wink:
Kom over en ok -66 Amazon Sport (4-dørs) med kun 2 eiere før meg, mer eller mindre full dokumentasjon og en litt spesiell historikk.

Image


En bil inn, betyr som oftest en bil ut, men kan garantere at det blir ikke Kambo-pickupen som går ut!
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:46, edited 1 time in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Da er man vel hjemme på fritørn igjen etter en fornøyelig tur fra Stavanger. Amazon Sport er ikke feil det heller 8) Valget falt på samme rute som da jeg kjøpte PV'n. Kjøre fra Stavanger til Bergen, om bord i hurtigruten, og i land i Ålesund igjen (orker ikke fjordcruise i Geiranger etc., har sett mer enn nok av norske fjorder fra sjøsiden...). Passerte en hollandsk ekvipasje, bestående av herregårdsvogn med campingvogn, på toppen av Ørskog. I Batnfjorden møtte man også en Amazon i motgående, før man møtte min gamle PV på veien nesten hjemme i Kristiansund. Alltid like kjekt å møte likesinnede langs veien :)

Kompresjonstester er på plass, det samme med diverse reserve tennings-, forgasser- og pakningsdeler. Så får man bare krysse fingrene for at man finner ut av problemene. Satser på å få begynt med kompresjonstest osv. iløpet av en av de nærmeste dagene.
Post Reply