esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Gårsdagen ble prioritert litt til Amazonen. Har en slavesylinder på pedaloverføring til clutch som må overhales, den siger/lekker litt, og det hadde kommet luft i systemet. En enkel bremselufter fra Biltema til 59,90,- gjorde den saken enkel å ordne alene.
Foretok også et oljebytte på girkassen. Det var byttet olje på den tidligere i år tror jeg, men til Biltema-olje. Ut med den, og inn med Castrol Syntrans Transaxle 75W-90, likt som på Kambo-pickup'n :)

I dag derimot var det pickupens tur, og begynte der med en kompresjonstest. Resultatet ble som på bilde under, < 2 psi forskjell på alle fire sylindre. Alle holder på trykket.

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:35, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Torbo2 »

Det var ikke verst! Nesten sjeldent med slike resultater...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Da er det ihvertfall ikke problemer med kompresjonen. Står da igjen med manifolden og forgasseren. Egentlig eksospotta også. Skiftet fremre del av eksosanlegget på PVn her om dagen selv om det så fint og helt ut. Bråkte litt mye synes jeg. Motor gangen ble en helt annen etterpå. Nå går den på lavt turtall på tomgang, noe den ikke gjorde før. Men, siden din bil var litt "ullen" den gangen jeg lånte den til Oslo Motorshow så er det vel trolig at manifolden kan være lekk mellom innsug og eksos. Om du demonterer den og henger den i en tråd skal den ha klokkeklar lyd om du slår på den. Hvis ikke er det sprekk i den.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Ja, det kan være noe i det. Satte på den "gamle" manifolden igjen senest idag (da den jeg hadde i reserve ikke går helt overens med eksosanlegget).
Byttet også rotor og fordelerlokk, uten at det ble merket noe forskjell på dette.
Etter montering og litt justering i dag (samt en provisorisk reparasjon av en bensinlekkasje nettopp oppstått) så går bilen fint på tomgang, litt putring i eksosen, men ikke mye. Under pådrag så "smeller" den ikke, klarer ei heller å framprovosere noe "smelling", men den "fusker" fremdeles. Tok bilen på en prøvetur og den drar virkelig godt når den først drar, men har en del "nykking" under pådrag/belastning. Ved kjøring med jevnt pådrag er det ingen problem.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Det må være noe tett i en av dysene i forgasseren som gjør at den ikke får nok bensin. En løsning jeg har brukt før med hell er STP forgasser rens. Ikke forgasser trim. Dobbel dose av rensen fikser problemer med delvis tette dyser temmelig raskt. Den reparerer selvsagt ikke ting som er ødelagt, men det kan være at blanderøret over hoveddysa er delvis tett. Da blander den ikke inn nok luft slik at du får for fet blanding ved belastning. STP vet jeg virker ihvertfall.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

Har du "staket opp" det lange røret som også kalles aks.dyse?
Reodor lærte meg at en tråd fra en stålbørste passer bra til dette.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Det har mer innvirkning når bilen lugger når du gir gass, ikke ved konstant belastning som jeg tror er tilfellet her :-). Her er det mange feilkilder i en liten dings som kalles forgasser. I tillegg har en tenningsanlegget som spiller inn, da det både er vanskeligere å tenne en mager blanding, og få gnist når trykket øker. Derfor har vi allerede vært igjennom tenningsanlegget og pluggene. Derfor tror jeg at feilen ligger i at den får for mager blanding. Har en forgasser her hjemme som jeg ikke får skikk på. Den har dessverre blitt glassblåst. Alt virker ok, men motoren går som en "dass". Har snevret feilen ned til at det er feil i røret inni der dysene sitter. Er er langt rør med hull i siden som en ikke får ut. De små hullene har da tettet seg med glass. På " Kambon" kan dette være delvis tett av avleiringer. Derfor mitt forslag med STP som jeg vet virker på sånne ting. Har også prøvd andre merker uten virkning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Byttet forgasser i dag bare for å ha prøvd det. Oppførselen er stort sett den samme, men nå har motoren lyst til å "dø ut" ved veldig kjapt pådrag. Dette problemet var ikke på den opprinnelige forgasseren.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:40, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Der er det akselerasjonsdysa som er tett eller delvis tett. Kan også være ventildysa rett bak. DVS at du må ta av flottørkammeret. Ut av det skrå messingrøret skal det komme en fin stråle når du trykker ned stempelet på akselerasjonspumpa. Den skal kunne sprute en 30-40 cm. Er ikke den tett er det dysa rett bak som ikke stenger slik at det spruter opp her.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

(Videolinker slettet)
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 12:41, edited 2 times in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Kan virke som akselerasonspumestempelet henger. Ta av flottørkammeret og skru ut den lille messingskruen på siden. Ta ut stempelet og rengjør. Obs det er fjærbelastet. Kommer det ikke ut av seg selv dunker du på kanten med skaftet på en skrutrekker så kommer det opp.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Der er det akselerasjonsdysa som er tett eller delvis tett. Kan også være ventildysa rett bak. DVS at du må ta av flottørkammeret. Ut av det skrå messingrøret skal det komme en fin stråle når du trykker ned stempelet på akselerasjonspumpa. Den skal kunne sprute en 30-40 cm. Er ikke den tett er det dysa rett bak som ikke stenger slik at det spruter opp her.
Ok, takk for tips. Ikke usannsynlig at noe kan være tett/henge i denne. Ble bare foretatt et kjapt bytte, så har ikke fått blåst rent e.l.

Reodor57 wrote:Da er det ihvertfall ikke problemer med kompresjonen. Står da igjen med manifolden og forgasseren. Egentlig eksospotta også. Skiftet fremre del av eksosanlegget på PVn her om dagen selv om det så fint og helt ut. Bråkte litt mye synes jeg. Motor gangen ble en helt annen etterpå. Nå går den på lavt turtall på tomgang, noe den ikke gjorde før. Men, siden din bil var litt "ullen" den gangen jeg lånte den til Oslo Motorshow så er det vel trolig at manifolden kan være lekk mellom innsug og eksos. Om du demonterer den og henger den i en tråd skal den ha klokkeklar lyd om du slår på den. Hvis ikke er det sprekk i den.
Neste blir vel gjerne å prøve å bytte manifolden igjen. Men må da modifisere overgangen til eksosrør videre bakover.
Angående eksospotte så skal man vel lett kunne eliminere vekk denne ved å demontere/koble den fra. Er jo bare en "potte" (bakre) på denne bilen. At det skal være noe med de røret mellom manifold og potte, ja det kan vel skje, men lite trolig?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Gjør kvikkfiksen jeg skrev først. Det tar 5min. :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Ståk opp det skrå messingrøret med en ståltråd fra en stålbørster som 445 skrev om.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Jepp, will do! :)
Post Reply