esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Søn 29 Okt 2017 13:03

Litt på siden, men i uken som var hadde vi kjekt besøk av Skipsrevyen om bord der hvor jeg har mitt virke :)

Ukens skipsbesøk: t/b «BB Worker»
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg 445 » Man 30 Okt 2017 11:23

esk1ld skrev:Litt på siden, men i uken som var hadde vi kjekt besøk av Skipsrevyen om bord der hvor jeg har mitt virke :)


Gøy!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5565
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Søn 24 Des 2017 15:46

Da var julen atter en gang kommet. Vi har satt ut grøt på garasjeloftet (i mangel av låve), og ikke minst har fireåringen og onkel, dagen før dagen, hatt julegavetranport på mest mulig standsmessig måte :)

Da gjenstår det bare å ønske dere alle en riktig god jul, og godt nytt år når så langt kommer! :)


Bilde
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg 445 » Søn 24 Des 2017 17:16

Dette var årets vakreste julekort!
En riktig god jul ønskes deg og familien.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5565
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tir 02 Jan 2018 00:17

Da skriver vi 2018, så godt nytt år alle sammen! :)

Vi startet det nye året med å melde oss på årets Flåklypa Grand Prix (riktignok blir det med Sport'n i år). Nå har påmeldingen vært åpen 1 døgn, og løpskomiteen melder om ca. 270 påmeldte kjøretøy første døgn. Det lover bra, og det er vel en viss sjanse for at det blir noen flere også før påmeldingsfristen utløper 1. mai.
Når det er sagt, så betyr det også at våren og ny veteransesong nærmer seg med stormskritt, alt for fort egentlig... I garasjen er elefantjekken rigget, og klar for utløft av motor. Primært for litt generell service, "oppshining" av både motor og motorrom, samt ikke minst bytte av girkasse. Håper bare byttekassen er i ok stand (har ikke fått tid til å se over den ennå).
Har også sendt ut forespørsel rundt om på diverse treverk. Er litt mer langsiktige planer, men har lyst å bytte ut fineren på lasteplanet med noe mer "tidsriktig og ekte" treverk.
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg 445 » Tir 02 Jan 2018 12:28

esk1ld skrev:Har også sendt ut forespørsel rundt om på diverse treverk. Er litt mer langsiktige planer, men har lyst å bytte ut fineren på lasteplanet med noe mer "tidsriktig og ekte" treverk.


Godt nytt år til deg også!
Tidsriktige materialer høres bra ut. Jeg vil tro at du skal bruke uhøvlede materialer uten not og fjær disse vil "gape" litt ved tørking og gjøre at materialene tørker godt opp og ikke råtner så fort.
Det er vel dette som heter skurlast? https://no.wikipedia.org/wiki/Skurlast
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5565
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tir 23 Jan 2018 00:17

I dag, eller det er vel rettere sagt i går nå, har vi "kastet ut maskinisten". Første gang med utløft, og det gikk overraskende lett, komplett med girkasse osv. :) Årsak er diverse som skal gjøres, bl.a. bytte av både girkasse og startmotor. Forhåpentligvis er begge "reservekomponentene" bedre enn de som sitter på p.d.d. Samtidig skal både motor og motorrom "shines" litt. Varierende grunnarbeid som er gjort rundt om. Har også mistanke om en vannpumpe som ikke er helt som den skal... Mulig det blir å kaste inn "byttemotoren" også, for å forsøke denne. Så kan tiden heller brukes til å gå over den opprinnelige.

Bilde


Motor på plass i motorstativet, klar for rengjøring etc.

Bilde


Og i motorrommet ser det nå slik ut;

Bilde
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tor 25 Jan 2018 21:06

Fikk omsider montert rotoravfukter i garasjen i går. Har hatt den stående noen måneder nå, så det var jaggu på tide... Krever litt plass rundt seg, men i hjørnet her skal den ikke være så mye i veien (tror og håper jeg). Ledning og dreneringsslange får vi ordne mer permanent ved en senere anledning.

Bilde


Satte den på "low" og 40 %, over natten har den klart å kjøre ned luftfuktigheten fra 78 % til 47 %. Det må sies å være akseptabelt vel. At den også avgir varm luft i retur er heller ingen bakdel.

Bilde
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg Reodor57 » Tor 25 Jan 2018 21:23

Hei

Så lenge en holder seg under 50-55% fuktighet så ruster det ikke :-). Kommer en under dette kan luften etterhvert bli for tørr og statisk elektrisk. Mener vi la oss på ca 50% som standard på offshoreprosjektene for å slippe å male under dekk på platformene. Sparte noen tonn maling..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2569
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tor 25 Jan 2018 22:18

Takk for godt innspill. 50 % er nok gjerne mer passende ja. Blir jo litt prøve og feile i begynnelsen for å bli kjent med apparatet, men sett i lys av at det neppe blir mye bruksbil inn og ut herfra som vil tilføre fuktighet jevnlig så kan nok 50 % være et fornuftig utgangspunkt :)
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Fre 26 Jan 2018 23:52

"Deler" levert på døren av G.Larson i dag, nok en gang takk for strålende service! :D

Har siden i morges kjørt avfukteren innstilt på 50 %. Luftfuktigheten spratt forholdsvis kjapt opp til 53 %, men den har den holdt seg stabil på 52 - 53 % siden. Avfukteren står fremdeles på "low", og den kjører langt ifra kontinuerlig for å holde dette nivået. Utvendig har luftfuktigheten variert mellom 83 - 86 % iløpet av dagen ser jeg.
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Lør 03 Mar 2018 23:02

Her er hva helgens aktiviteter går i, klargjøring for nedfelling av sakseløfter i garasjen. Leide meg en bensindrevet betongsag, det var vel verdt investeringen. På en times tid var alle kutt tatt, da var det kun det tyngste igjen, nemlig å få lempet ut all betongen...

Bilde


Ganske pene kutt blir det også. For øvrig ser betongen ganske bra ut også :)

Bilde


Man får se om man ikke får gravd seg ned noen cm iløpet av morgendagen, lage til drenering og tilknytningsrør til kontrollboks, samt klargjøre for støp av nytt dekke under sakseløfteren.
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg Reodor57 » Man 05 Mar 2018 14:52

Flott med drenering til bukken! Mangler det selv, og det er et strev å få tørket opp etter en vask. Husk nok armering til bukken. Jeg har to lag med jern og 20 cm støp til min. Det er det som er anbefalt med 3 tonns bukk. Den blir også veldig stablil og tåler skjevbelastning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2569
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tir 24 Apr 2018 22:01

Da var bukken på plass og testkjørt, opptil flere ganger, lagt om dekk på 7 biler så langt... Hovedsakelig så er det bruksveteranen som går opp og ned om dagene. Holder på med montering av NOS Bosch hvite kastere og gule spredere (2 av hver) om dagen, samt at det er dags for første service med oljebytte etc. etter innkjøring av nyoverhalt motor og J-overdrivekasse etc. Her har den akkurat fått sommerskoene på, 5,5" originale KPZ-felger 8)

Bilde
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Innlegg esk1ld » Tir 24 Apr 2018 22:04

For øvrig så var vi innom her om dagen, for henting av diverse smånips.

Bilde
esk1ld
 
Innlegg: 298
Registrert: Søn 31 Jan 2016 01:05
Bosted: Kristiansund

ForrigeNeste

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester