esk1ld's PV 544A B16 (Solgt)
Posted: Tue 29 Mar 2016 01:51
Hei,
Er vel på tide å lage en liten tråd om min egen 1960 PV 544A
Kjøpte bilen i Sandnes i fjor høst, men den eieren hadde ikke hatt bilen særlig lenge. Nå holder bil og eier til i Kristiansund.
Tidligere eier viste ikke så mye om historikken til bilen, og har selv heller ikke funnet så mye historikk på den. Men lurer på å ha funnet ut at den ble levert ny i Hedmarks-distriktet (stemmer vel også med reg.nr., D-37603?), og har blant annet funnet stempel fra et meieri i instruksjonsboken, samt diverse notater om bensinfyllinger (på blant annet Dombås med flere plasser). Den har chassis.nr. 290670 og modellbetegnelse P544 34A. Førstegangsregistrert 11. april 1960.
For tiden så sliter vi litt med clutchproblemer, men utover dette er det en sann glede med gammel Volvo PV
Bilen ser ut til å være forholdsvis "original", men har muligens vært opplakkert en gang i tiden. Er ganske bra i lakken jevnt over, men har litt "sprekkdannelser", samt "appelsinhud" her og der. Det har også vært byttet ut en liten del av dørk foran på førerside en gang i tiden, men det er det eneste jeg har funnet p.d.d.
Av rust av betydning så er det noen rustblærer rundt overgangen mellom forskjermer og karosseri på både høyre og venstre side (så får vi se hvor langt man lar det gå).
Motoren er en B16A, og det sitter en 4-trinns M4-kasse på den. Er fremdeles 6 volt anlegg på bilen, og fargen heter vel midnattsblå etter hva jeg kan finne ut.
Bortsett fra nevnte clutchproblemer så fungerer bilen stort sett greit. Litt pjask her og der er det, men er det ikke slik med de fleste gamle biler da? Blant annet så fungerer ikke km.telleren på bilen, så hvis noen har tips til hvordan dette kan utbedres så mottas det med takk. Til opplysning så fungerer speedometer som normalt. Evnt. om noen vet hvordan instrumentpanelet demonteres fra dashbordet?
På sikt så kunne jeg tenkt meg å gjort noen oppgraderinger/fornyinger her og der, blant annet så begynner dørkmattene å bli såpass morkne at de snart forsvinner av seg selv, rullegardin ved radiator har sett bedre dager osv... Men i første omgang så blir det prioritert å få fikset småting som morkne foringer etc., og ikke minst å kose seg med bilen en del før man kaster seg ut i for mye skruing (har gjort den feilen før)
Det var kort om min PV, så får vi ta litt oppdateringer etter hvert som tiden går.
Er vel på tide å lage en liten tråd om min egen 1960 PV 544A
Kjøpte bilen i Sandnes i fjor høst, men den eieren hadde ikke hatt bilen særlig lenge. Nå holder bil og eier til i Kristiansund.
Tidligere eier viste ikke så mye om historikken til bilen, og har selv heller ikke funnet så mye historikk på den. Men lurer på å ha funnet ut at den ble levert ny i Hedmarks-distriktet (stemmer vel også med reg.nr., D-37603?), og har blant annet funnet stempel fra et meieri i instruksjonsboken, samt diverse notater om bensinfyllinger (på blant annet Dombås med flere plasser). Den har chassis.nr. 290670 og modellbetegnelse P544 34A. Førstegangsregistrert 11. april 1960.
For tiden så sliter vi litt med clutchproblemer, men utover dette er det en sann glede med gammel Volvo PV
Bilen ser ut til å være forholdsvis "original", men har muligens vært opplakkert en gang i tiden. Er ganske bra i lakken jevnt over, men har litt "sprekkdannelser", samt "appelsinhud" her og der. Det har også vært byttet ut en liten del av dørk foran på førerside en gang i tiden, men det er det eneste jeg har funnet p.d.d.
Av rust av betydning så er det noen rustblærer rundt overgangen mellom forskjermer og karosseri på både høyre og venstre side (så får vi se hvor langt man lar det gå).
Motoren er en B16A, og det sitter en 4-trinns M4-kasse på den. Er fremdeles 6 volt anlegg på bilen, og fargen heter vel midnattsblå etter hva jeg kan finne ut.
Bortsett fra nevnte clutchproblemer så fungerer bilen stort sett greit. Litt pjask her og der er det, men er det ikke slik med de fleste gamle biler da? Blant annet så fungerer ikke km.telleren på bilen, så hvis noen har tips til hvordan dette kan utbedres så mottas det med takk. Til opplysning så fungerer speedometer som normalt. Evnt. om noen vet hvordan instrumentpanelet demonteres fra dashbordet?
På sikt så kunne jeg tenkt meg å gjort noen oppgraderinger/fornyinger her og der, blant annet så begynner dørkmattene å bli såpass morkne at de snart forsvinner av seg selv, rullegardin ved radiator har sett bedre dager osv... Men i første omgang så blir det prioritert å få fikset småting som morkne foringer etc., og ikke minst å kose seg med bilen en del før man kaster seg ut i for mye skruing (har gjort den feilen før)
Det var kort om min PV, så får vi ta litt oppdateringer etter hvert som tiden går.