esk1ld's PV 544A B16 (Solgt)

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Post Reply
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

esk1ld's PV 544A B16 (Solgt)

Post by esk1ld »

Hei,

Er vel på tide å lage en liten tråd om min egen 1960 PV 544A :)

Kjøpte bilen i Sandnes i fjor høst, men den eieren hadde ikke hatt bilen særlig lenge. Nå holder bil og eier til i Kristiansund.
Tidligere eier viste ikke så mye om historikken til bilen, og har selv heller ikke funnet så mye historikk på den. Men lurer på å ha funnet ut at den ble levert ny i Hedmarks-distriktet (stemmer vel også med reg.nr., D-37603?), og har blant annet funnet stempel fra et meieri i instruksjonsboken, samt diverse notater om bensinfyllinger (på blant annet Dombås med flere plasser). Den har chassis.nr. 290670 og modellbetegnelse P544 34A. Førstegangsregistrert 11. april 1960.

For tiden så sliter vi litt med clutchproblemer, men utover dette er det en sann glede med gammel Volvo PV :)

Bilen ser ut til å være forholdsvis "original", men har muligens vært opplakkert en gang i tiden. Er ganske bra i lakken jevnt over, men har litt "sprekkdannelser", samt "appelsinhud" her og der. Det har også vært byttet ut en liten del av dørk foran på førerside en gang i tiden, men det er det eneste jeg har funnet p.d.d.
Av rust av betydning så er det noen rustblærer rundt overgangen mellom forskjermer og karosseri på både høyre og venstre side (så får vi se hvor langt man lar det gå).

Motoren er en B16A, og det sitter en 4-trinns M4-kasse på den. Er fremdeles 6 volt anlegg på bilen, og fargen heter vel midnattsblå etter hva jeg kan finne ut.

Bortsett fra nevnte clutchproblemer så fungerer bilen stort sett greit. Litt pjask her og der er det, men er det ikke slik med de fleste gamle biler da? :) Blant annet så fungerer ikke km.telleren på bilen, så hvis noen har tips til hvordan dette kan utbedres så mottas det med takk. Til opplysning så fungerer speedometer som normalt. Evnt. om noen vet hvordan instrumentpanelet demonteres fra dashbordet?
På sikt så kunne jeg tenkt meg å gjort noen oppgraderinger/fornyinger her og der, blant annet så begynner dørkmattene å bli såpass morkne at de snart forsvinner av seg selv, rullegardin ved radiator har sett bedre dager osv... Men i første omgang så blir det prioritert å få fikset småting som morkne foringer etc., og ikke minst å kose seg med bilen en del før man kaster seg ut i for mye skruing (har gjort den feilen før) ;)

Det var kort om min PV, så får vi ta litt oppdateringer etter hvert som tiden går.

Image

Image

Image
Last edited by esk1ld on Mon 09 May 2016 01:02, edited 2 times in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by Torbo2 »

Den ser veldig bra ut! Lykke til med finpuss +.

For å ta en ting nå, så er speedometeret festet med to braketter på hver side på baksiden.
Koble av batteriet før du går bak der med hendene, da det er mange løse len´dninger og noen spretter av av seg selv.
Alle lampene er eksempelvis stukket rett inn i holderne.
Jeg hadde av rattet sist jeg hadde speedometeret ute, men det kan hende det går uten?

Rattet bør hest løsnes med en liten avdrager - med forsiktighet, da det ellers kan sprekke innerst mot navet.
Et lite jernstykke med to hull i og to passende tommebolter 5/16 unc er bra om du kan fikse det?
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by esk1ld »

Takk for info. En liten avdrager som nevnt bør vi vel klare å få til ja.
Jeg vil anta at det er stor sannsynlighet for at feilen til at km.teller ikke virker ligger i selve speedometerenheten (i.o.m. at selve speedometer i seg selv fungerer)? Noen som har vært borti lignende problemstilling?

Dum og nysgjerrig som jeg er, så kommer det titt og ofte spørsmål...men hvordan er det forøvrig med disse gamle Volvo'ene når det kommer til bolter og gjenger etc. Er det kun metrisk eller tommer som gjelder? Eller er det en lett blanding?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by Torbo2 »

Det er bare å investere i diverse tommeverktøy først som sist.
Et must er en litem 1/4 fastnøkkel til bremsepumpene for lufting.
Og ingen ekte mekanikere mangler åpne ringnøkler til bremserør. 10 og 11 er mest brukt...
På motoren er det metriske gjenger og bolter/muttere.

Speedometert kan ha "hengt seg"/hoppa over i drevene, og ved å sforskyve litt inni der kan det øa seg fikse. Husker ikke detaljer, men jeg fikk det til... Har gjort det på en 60-modell selv.
Men vil du spare tid, kan du heller kjøpe nytt instrument av meg til en skrekkelig bra pris. Det er muligens for nytt? Må i tilfelle sjekke?
Det er litt annerledes i 60 modell kontra nyere, tilkoblingen har minst to varianter.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by 445 »

Kom for all del med alle tenkelige spørsmål!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by esk1ld »

Vær du sikker på at det helt sikkert vil komme mange spørsmål etter hvert som tiden går ;)
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by esk1ld »

Bilen skulle vært inne til periodisk kontroll innen utgangen av mars, men ble utsatt grunnet clutchproblemene som nevnt tidligere. Satser på å få bestilt time og utført dette til neste uke, så da får man vel dommen for den nærmeste framtid i allefall... Skal før den tid bytte begge fremre motorfester, samt 4 x indre foringer på nedre lenke-/bærearm. Noen tips til hvordan enklest bytte sistnevnte?
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by esk1ld »

I dag var bilen inne hos Nardo Bil Nordvest AS (den lokale Volvo-forhandleren) for periodisk kontroll, og det ble null hull! Ingen feil eller merknader :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by 445 »

Gratulerer!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by Torbo2 »

esk1ld wrote:I dag var bilen inne hos Nardo Bil Nordvest AS (den lokale Volvo-forhandleren) for periodisk kontroll, og det ble null hull! Ingen feil eller merknader :)
Grattis!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by 445 »

Lager du en egen tråd for din nye bil, eller får vi se litt om den i denne tråden? Gleder meg til flere bilder og mer info!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by esk1ld »

Det kommer nok en egen tråd om den etter hvert ;)
Mest sannsynlig er PV'n nå solgt, skal overleveres til ny eier (også i Kristiansund) i morgen, fredag, etter planen. Har dessverre verken tid eller plass til å ta vare på begge to.

I mellomtiden står begge to side om side godt bevart i garasjen :)

Image
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by esk1ld »

Da var PV'n solgt og overlevert til ny eier i dag. Vi håper den får et godt liv videre :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's PV 544A B16

Post by 445 »

Håper den kom til en entusiast som deg, og at vedkommende melder seg inn i PV-klubben!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply