Ny pv eier

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Ny pv eier

Post by volvopeve »

Hei
Min Volvo innteresse startet som 18 åring da jeg fikk min første bil.En 79mod 240.Denne hadde jeg noen år før den ble byttet ut med en 92mod 240 classic,den gang nesten ny.Syntes det var en flott bil.Senere ble det også en 850.Så endte det med at jeg gikk over til et annet merke,men innteressen for Volvo har vært der hele tiden.Jeg har i ca 10 år vært litt av og på tanken ved og skaffe en veteranbil.Det har hele tiden vært klart at dette isåfall skulle være en Volvo,enten pv eller amazon.
Nå i høst kom ønsket om en slik bil tilbake for fullt.Etter å ha tittet på noen biler endte jeg nå opp som pv eier,en 64mod F.Har også meldt meg inn i pv-klubben :D

Så litt om bilen jeg endte opp med.Siden jeg ikke hadde veldig store middler til en slik bil var det klart at det ikke var noen utstillings bil jeg var ute etter,men en ok bruksbil.
Bilen jeg endte opp med tittet jeg på en høstdag i regnvær,ikke det beste været å undersøke biler på,de fleste har lett for å se litt penere ut da de er våte,i tillegg gjør et slikt vær at mann ikke er så nøye heller.Etter en kort kjøretur ble vi enige om pris og bilen var min.
Da jeg fikk bilen inn i garasjen i godt lys ble det fort klart at den kansje ikke var så pen som jeg trodde.En litt lengere kjøretur avdekket også at jeg har litt å jobbe med :lol:
Hadde bilen hjemme i garasjen kun ei helg før den ble kjørt vegg til venterlagring.Skal bli spennende om jeg med mine begrensede mekanikker ferdigheter får noe greie på denne bilen når våren kommer.
På den korte tiden jeg hadde med bilen fant jeg en rekke små ting,som er relativt enkle,tror jeg,å fikse.Det er imidlertid noen ting som gjør meg litt usikker.

1. den går ikke særlig pent.Dette tror jeg er relatert både til forgasser og tenning.Det skal være byttet pakkninger og div i forgasseren og det er ny bensinpumpe,plugger,pluggledninger,fordelerlokk,stift osv.Håper dette er en justeringssak.

2.Har lest at forstillingen på pv må smøres jevnlig,har ikke gjort dette enda,men når bilen står rolig kjenner jeg en merkbar hakking/lugging når jeg vrir på rattet.Er dette et dårlig tegn eller er det mangel på smøring,ser også at det er noen dårlige/sprukkene foringer.

3.under kjøring høres en skrapelyd fra bakenden på bilen,trodde først det kunne være bremsene som lå på,men lyden forandres ikke ved bremsing eller ved å dra på brekket litt.Det er heller ingen varme å kjenne på trommlene.Lurer på om dette kan være hjul lager eller lageret rundt mellomakselen.

Finnes det noen i Oslo,Follo,Østfold som tar på seg litt jobb med slike biler?gjerne slik at jeg kan være med å lære litt.
Litt av greia er vel at mann skal gjøre slike ting selv,etterhvert.Hadde håpet og holde bilen unna ordinære verksteder.(om det finnes verksteder som vet noe om pv lenger da)
65 544 F
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ny pv eier

Post by Torbo2 »

Gratulerer med ny bil!

Du vil nok få mange råd her inne etter hvert av meg og andre, men jeg tar noen kjappe vurderinger nå rett før jeg begir meg ut på andre oppgaver.

1. Tenning og forgasser er vel viktig å sjekke ut først. Dernest ville jeg ha sjekket kompresjonen, det er ikke uvanlig at disse motorene er nedsotet. Både B16 og B18.
Kompresjonsmåler har de på biltema til under 200 kroner.
2. Fettpresse er nok den vikitgste investeringen. Det er spesielt kingboltene som trenger jevnlig smøring.
3. Rasleyd bak kan være eksosanlett, men også mellomaklsingen, spesielt om den gir et knepp eller klakk ved igangsetting. Har du nettop rygget, kan slikke kryss i mellomaslingen klakke når du skal kjøre fram. På mellomaklsingen er det også et gummioppheng med to gummiforinger. De holder ikke evig, men er greie å bytte.
Det er jo også naturlig å sjekke at boltene på mellomakslingen er faste.
Ellers er det jo oppjengsarmer med foringe og div. stag som kan lage lyder, men det er ikke så vanlig. Sjekk også at ingen fjærer er knekte.

Og gå aldri under bilen uten at den er sikret med bukker! Jekken er ikke å stole på! God bedring til bilen!
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Ny pv eier

Post by jangu1@hotmail.com »

Gratulerer med pv.Jeg har selv to stl. Jeg bor i Østføld nærmere bestemt Hobøl. Du må gjerne komme hit så kan jeg jo prøve og lære deg litt av det jeg vet og kan selv om jeg ikke er bilmekaniker. Men det er helt sant som Torbo 2 sier at de som kan det du lurer på er veldig flinke til og prøve og forklare deg hva du burde gjøre og kommer gjerne med råd og tips. Jeg selv har fått mange gode råd og tips her inne. Velkommen i pv klubben :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Takker for gode svar
Skal bli spennende til våren hvordan dette går.Hadde vært morro med litt kjøring også.
Jeg bor bare 10min unna hobøl,er ofte innover til bærøe,så det hadde jo vært en mulighet :)
65 544 F
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by 445 »

volvopeve wrote:Finnes det noen i Oslo,Follo,Østfold som tar på seg litt jobb med slike biler?gjerne slik at jeg kan være med å lære litt.
Litt av greia er vel at mann skal gjøre slike ting selv,etterhvert.Hadde håpet og holde bilen unna ordinære verksteder.(om det finnes verksteder som vet noe om pv lenger da)
Velkommen på forumet og ikke minst som medlem i PV-klubben.
Selv om du bor litt utenfor Oslo/Akershus (legg gjerne inn bosted i profilen) så er du alltid hjertelig velkommen til O&As smøre- og mekketreff hver vår og høst. Her treffer du akkurat den type personer du leter etter, nemlig de som er interessert i, og kan mye om PV/Duett.
Mindre jobber/justeringer gjøres der og da. Hvis jobbene er store kan du få med deg en rekke gode råd på veien, og kanskje gjøre en avtale med en som kan hjelpe deg litt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Har lest litt og oppdaget at dere har mekke og smøretreff.Har sett bilder av utrolig mye fine biler som medlemmene har.Er litt usikker på om min bil tåler dagens lys blant alle disse smykkene,men hadde helt klart vært interesant å være med på et slikt møte.
Jeg bor på grensen til østfold,på akershus siden.Hører jeg da til oslo/akershus avdelingen?
65 544 F
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by 445 »

Våre biler er i varierende forfatning, og de som er fine nå har ikke alltid vært det.
Det høres ut som om du tilhører lokalavd. Oslo&Akershus. Velkommen på møter og treff!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Hei igjen.
Nå er våren her og første turen med bilen er tatt.Merker at venstre setet er endel nedsitti.Høyere derimot er ganske bra.Er det mulig å bytte om på forsetene?ser at lengde reguleringen er på hver sin side,men det betyr ikke så mye om det passer ellers.
Bilen går noe bedre etter at jeg skrudde lufteskruen utover,får vel magrere blanding antar jeg.Nå er problemet at når jeg slipper gassen og bilen triller på gir virker det som forgasseren går tom for bensin.Når jeg gir gass igjen er bilen død et lite øyeblikk før det rykker til igjen.Bensin pumpa er byttet og bilen går greit bortsett fra når jeg slipper gassen og gir på igjen.Blir slitsomt med så ujevn kjøring.
Lurer litt på hvordan det kan løses.Er standard B18 med zenith 36 gasser.
65 544 F
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by 445 »

Hvis du ikke har løst det før, så ta deg en tur til Oslo&Akershusavdelingens smøre og mekketreff lørdag 18/4.
Her vil det finnes noen som kan se på dette.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Hei igjen.
Sliter litt med bilen.Forgasser problemet har blitt værre og nå har den også begynt å stoppe helt.Dette skjer helst når den går med litt belastning oppover bakke eller kjøring i 80-90km/t.Virker som den går tom for bensin.Har fått låne en annen gasser som ikke har vært brukt på endel år,så sjansen for ar denne heller ikke er helt frisk er absolutt til stede.Med denne gasseren starter bilen lett å går pent på tomgang,men den har den samme nappingen ved pen kjøring som min gasser også hadde.I går kveld stoppet bilen med denne gasseren også :( Lurer på om problemet ligger et annet sted,men klarer ikke helt se hva det kan være.Pumpe,filter og slanger er nye og det er bensin i filteret når motoren stopper.
Har ikke tatt opp forgasseren enda,men har bestilt nye pakkninger og tenkte å prøve meg,har ikke gjort noe slikt før :lol:
Hadde planer om smøretreffet deres den 18,men slik det ser ut nå går ikke bilen dit på for egen maskin.Kan evt.se om jeg får lånt en henger å kjøre den på.
Som nytt medlem har jeg jo ikke vært på slike smøretreff tidligere.Hvor mye hjelp kan mann regne med å få? regner med de som er der ikke har kommet for å skru på andres biler.
65 544 F
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Ny pv eier

Post by Torbo2 »

Du nevner ny bensinpumpe og filter, så da er det nærmest utelukket.

Hva med fordeleren?
Stiftene kan ha for liten åpning. På maks skal de ha mellom 0,4 og 0,5 mm. Dessuten må de være rene. Helst nye.

Ved tilkoplingen til coilledningen (primærkretsen) er det en gjennomgang for strøm til stiftene. Her kan det bli overslag, da det kan være en mangelfull eller manglende fiberskive for skruen som går igjennom. Her kan det bli et par hundre volt (puls), (12 volt i utgangspunktet) som kan slå over. Ikke uvanlig problem...

Det var noe mer å gå ut fra....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by Reodor57 »

Du lurte på hvor mye hjelp en kunne få? MYE er vel svaret på det. Vi kan også bidra med tilbud på ultralydvask av forgasser og skifte av pakninger osv. Hva som trengs finner vi ut av og det er mange ivrige mekkere av oss. Vi som driver med dette mekker ikke på egne biler denne dagen. Smøretreffet er ment for at folk skal klare å ta vare på sine egne biler med minimal forkunnskap. Om en senere ikke kan få ordnet ting selv, så vet en ihvertfall hva som skal til og hva som er viktig.
Velkommen skal du være enten med løse deler eller bil.
Forøvrig virker det som om ikke bilen får nok bensin. B18 skal ikke trenge luftfilter, men B16 må ha. Ta av flottørkammeret og sjekk det for skitt og møkk. Hoveddysene sitter ned mot bunnen av kammeret.
"Lufteskruen" gir fetere blanding når den skrues utover. Kan være manifoldpakningen eller andre ting som gjør at den trekker falsk luft. Det skal ikke suse noe sted annet enn oppi forgasseren. Sjekk også gummislangen mellom fordeler og forgasser.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by 445 »

volvopeve wrote:Som nytt medlem har jeg jo ikke vært på slike smøretreff tidligere.Hvor mye hjelp kan mann regne med å få? regner med de som er der ikke har kommet for å skru på andres biler.
Hvis du er medlem i Norsk Volvo PV Klubb så får du mye hjelp på et smøretreff! Min erfaring er at alle kappes om å hjelpe noen som kommer med problemer.
Innleggene foran er skrevet av to som er flinke på å skru. Minst en av dem kommer på smøretreffet (det er hjemme hos han). Jeg er også tilstede og gjør så godt jeg kan :D
Jeg liker å se hele bildet (bilen) og synes det ville være flott om du kan stille med bilen, enten den går for egen motor eller den kommer på en tilhenger.

I tillegg til å hjelpe deg med å forsøke å få bilen til å gå bra, så tar vi bilen opp på løftebukk og gir en "tilstandsrapport".
Du får ingen skriftlig rapport, men vi ser på vanlige feilkilder mhp bremser og styring, sjekker farlig rust og kommenterer hvis vi ser noe rart.

Håper å se deg og bilen!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Takk for tilbakemeldinger og gode svar.Syntes det er litt for gæærnt å komme med bilen på henger for at andre skal reparere,men slik dere beskriver smøretreff må dette være en kjempemulighet for sånne som meg :D
Bilen har absolut godt av en gjennomgang,den har stått ubrukt i over 20 år så det meste av gummi er morkent.Mye er byttet og mye skal byttes.Foringer i for/bakstilling samt fester for motor og gir er neste på lista.
65 544 F
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by Reodor57 »

Foringen for girkassefeste er vrien uten verktøy. Den kan vi skifte på treffet, samt motorfestene. Er ikke sikker på om vi rekker gummiforingene i nedre bærearmer, men vi kan fortelle deg hvordan om du ikke kan det. Vi tar det vi rekker :-). Fordel å komme litt tidlig. Skal se om jeg kan få rddet en vanlig gulvplass også til ting som ikke krever løft. Gøy med biler som ikke har gått på en stund.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply