544 F i garasjen

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Pål
Posts: 20
Joined: Wed 15 Jan 2014 00:16
Location: Stavanger

Re: 544 F i garasjen

Post by Pål »

Hei.
Sliter med å finne den beste rutingen av bremserør fra hovedpumpe til framhjulene. Noen som kan sende ettpar bilder av korrekt ruting?
På forhånd takk. Pål
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 544 F i garasjen

Post by Reodor57 »

Hei

Røret går ned under og igjennom bærebrua og opp til øret på motsatt side. Kan ta bilde når jeg får bilen hjem på tirsdag om du ikke får svar før, eller dette var svar nok :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Pål
Posts: 20
Joined: Wed 15 Jan 2014 00:16
Location: Stavanger

Re: 544 F i garasjen

Post by Pål »

Hei. Hadde vært fint med ett par bilder om mulig. Har de gamle rørene men synes det ser litt underlig ut at de passerer under bærebru over svingarm? Det ser og litt utsatt ut med kryssingen under motoren for høyre framhjul.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 544 F i garasjen

Post by Reodor57 »

Røret går innvendig i bærebrua, men kan ta bilder når jeg får den hjem i morgen og opp på løftebukken.
Sånn ser det ut.
Rørføring1
Rørføring1
Rørføring 2
Rørføring 2
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Pål
Posts: 20
Joined: Wed 15 Jan 2014 00:16
Location: Stavanger

Re: 544 F i garasjen

Post by Pål »

Tusen takk. Da skal det gå greit. Pål
Pål
Posts: 20
Joined: Wed 15 Jan 2014 00:16
Location: Stavanger

Re: 544 F i garasjen

Post by Pål »

Endelig start på pv'en på lille julaften (etter 32 år i deler)
Noe innredning å lage/montere, lekk i kjølevann samt at motor går som en traktor.
Noen erfaringer med k-kam og dcoe 45 Weber?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 544 F i garasjen

Post by Reodor57 »

K kam skal være en grei kam til doble 45 Webere, men de må være 100% samstemte. Dvs samme grunninnstilling inkl likt flottørnivå. Sjekk at luftingen på flottørkammerne ikke er tettet. Har vært borti det på doble SU.
Sjekk også for falsk luft. Oljeeksosen er forskjellig på B18 og B20, så de delene går ikke om hverandre. Oljeeksosen går motsatt vei. Start med å koble av denne og blende den inn på manifolden til du får ting til å gå normalt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Pål
Posts: 20
Joined: Wed 15 Jan 2014 00:16
Location: Stavanger

Re: 544 F i garasjen

Post by Pål »

Takk for kjapt svar:-)
Motor er en borret B18 med oljeventilasjon til friluft.
Mener du den bør kobles inn på manifold?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 544 F i garasjen

Post by Reodor57 »

Det er en fordel om den kobles inn slik at en får et negativt trykk i motoren. Fordelen er at det blir mindre oljesøl fra motoren. Ikke minst siden den har litt Hvassere kam og flere hester enn standard. Sylinderlekkasjen vil da også øke. Er motoren din nyoverhalt vil den gå som en dass de første milene. Husk å kjøre inn kammen om den også er ny. Ikke under 1500-2000 o/min de første 20-30 minuttene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Pål
Posts: 20
Joined: Wed 15 Jan 2014 00:16
Location: Stavanger

Re: 544 F i garasjen

Post by Pål »

Da er bilen endelig registrert, EU kontrollert og på veien.
Dette var kjekt :) og ser fram til en sesong på veien igjen.
32 år siden bilen gikk for egen maskin.
Last edited by Pål on Tue 12 Mar 2019 21:03, edited 5 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 544 F i garasjen

Post by 445 »

Gratulerer!!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Pål
Posts: 20
Joined: Wed 15 Jan 2014 00:16
Location: Stavanger

Re: 544 F i garasjen

Post by Pål »

Takk
Tankmåler er helt rabiat, slår fram og tilbake mens jeg kjører. Har jeg gjort en feilkobling. Ok når bilen står stille.
Temp måler virker ikke, er dette en vanlig feil? Enkel fiks?

Pål
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 544 F i garasjen

Post by Reodor57 »

Gratulerer.
Mulig du har dårlig kontakt med jording eller plussledning på instrumentbordet slik at vibrasjoner gjør at den er rabiat. Min ble bedre etter en gjennomgang av tilkoblinger også i sikringsboksen..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544 F i garasjen

Post by Torbo2 »

En kondensator på ledningen til føleren i tankmåleren roet ned nåla på min Amazon, da jeg hadde samem problem.
Er føleren bortimot utslitt, er det kanskje ikke så lett å fikse?
Tror jeg brukte 25 mF 25 volt påstemplet?
Skal prøve på Duetten snart, siden jeg ble påminnet om dette..
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 544 F i garasjen

Post by Reodor57 »

Hvordan ble første sommeren med bilen? Regner med at motoren nå går penere etter litt innkjøring :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply