445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Fre 11 Okt 2013 09:06

445 skrev:
445 skrev:Hvis du kommer på Oslo & Akershus sitt smøretreff så skal jeg ta med to topplokk dit.
Da kan du jo se om et av dem kan være et greit utgangspunkt.


Antar at med ny motor bortfaller ønsket om at jeg skal ta med topplokk?
Hvis du likevel vil at jeg skal ta dem med, så gi meg beskjed. Håper vi sees på smøretreffet likevel.


Jeg har fått innvilget fri hele lørdagen til motorbytte så jeg får dessverre ikke med meg smøretreffet.
Jeg håper motoren jeg nå har kjøpt skal duge og at jeg ikke trenger topplokk med det første...
Dersom jeg skulle stå fast på lørdag, så vet jeg jo hvor "Brain Thrust" på gammal Volvo befinner seg :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Søn 13 Okt 2013 22:18

Gammel motor ble heiset ut med girkassa på. Starter og dynamo flyttet over til den nye motoren. Ny motor ble heist på plass. Ingen store overraskelser heldigvis. Eneste problemet jeg har oppdaget så langt, er speedometerwire-innfestningen. Her må jeg nok kjøpe ny wire. Foreløpig er motoren bare satt på plass, så tilkobling av diverse gjenstår. Det er jo også bare kosejobbing :D
Linken viser noen bilder fra utskiftningen, rakk ikke å ta flere bilder..
https://www.dropbox.com/sc/u3ri6et28m3kvsc/IZkbWAGCES
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Fre 18 Okt 2013 20:30

Her er et bilde av tilkoblingen av speedometer til den nye girkassa. Finnes det kabler å få tak i som kan kombinerer denne type tilkobling med instrumentet av den gamle runde typen? Ser at det finnes 4 forskjellige kabler på CVI men det vet ikke om noen av de dekker kombinasjonen min.
speedo på ny girkasse red.jpg
speedo på ny girkasse red.jpg (43.21 KiB) Vist 10957 ganger
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Søn 20 Okt 2013 21:52

Er du sikker på at du ikke kan løsne denne tilkoblingen og bruke den gamle?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5764
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Torbo2 » Man 21 Okt 2013 10:50

Litt styr, men det kan hende det gamle endelokket går rett på, for å få en bedre vinkel for vaierinngangen?

Det kan også hende at en Amazonvaier går, men den passer ikke til gamle speedometre, helelr ikke til de halvgamle som ser ganske like ut. Men til nyere pv og Duett brukes en annen trolog lengre vaier med annen tilkobling oppve ved speedometeret.
På girkassen tror jeg det er likt, men har ikke sjekket ut 100...
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Fre 04 Apr 2014 10:24

Lenge siden jeg har fått skrudd Volvo, men igår fikk jeg fyret den opp igjen etter vinterens dvale.
Jeg har forsøkt å rense forgasseren og har justert tenning. Den har veldig urolig tomgang... Men det som plager meg mest er at den under vanlig drift ser ut til å kutte noen millisekunder. Det kjennes som et lite nøkk i hele bilen nr jeg er ute å cruiser. Dersom dette hadde vært fuel-relatert hadde det vel ikke vært slike korte nøkk? Tankene mine går i retning av tenning.. Har elektronisk tenning. Sjekka alle pluggene og de var like alle sammen, kanskje litt i lyseste laget. Noen som har tips på hva det kan være?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Fre 04 Apr 2014 10:40

Kan tyde på for høy tenning. Dvs for tidlig. Vet ikke hva grunninnstillingen er satt på eller hvilket knepp fordeleren er justert inn på. Statisk tenning skal være rundt 5 grader før øvre dødpunkt, som regel noe høyere med god bensin, men da kun et par tre grader. 123 fordeleren har egen innstilling for B16. Den har faktisk to, men det er normalinnstillingen som er riktigst for vår bil ihvertfall.
Når dette er riktig er det blandingsskruen på forgasseren en må gå på. Dvs messingskruen med fjær på. Skru denne ut til motoren går javnt. Deretter inn til den begynner å småfuske og så 1/4-1/3 omdreining ut. Det pleier å gi en CO på ca 3,5 som er greit for våre motorer. Er ikke dette det som skal til må en først lete etter falsk luft. Kan høres som susing, eller oppdages med f.eks startgass rundt flenskoblinger på inntaksmanifolden. Er det ikke det heller, må en gå videre på ventilene og kompresjonstesting..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Fre 04 Apr 2014 11:03

Takk for tips, sjekka med startgass, men glemte å spraye mellom manifold og toppen. Jeg justerte tenninga til ca 7 grader uten vakuum men kan ha gjort dette på for høyt turtall. Ser at jeg bør måle kompresjon.. Men siden jeg har byttet til "ny" motor har jeg ikke orket tanken på å avdekke at denne også er dårlig :( men jeg må vel krype til korset...
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Fre 04 Apr 2014 11:24

123 tenningen skal grunnjusteres med motoren stående stille. En kobler da av den sorte ledningen og tar av fordelerlokket. Deretter vrir en fordeleren til det dukker opp et grønt lys. Da med motoren stående på tenningsmerket og tenningen på. Viktig at justeringsbryteren står på riktig verdi. Den som befinner seg undersiden av fordelerhuset under umbrakobolten. Hvis ikke denne bryteren står riktig, justerer fordeleren tenningstidspunktet helt feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Tor 10 Apr 2014 13:07

Har du fått sett noe på dette ennå?
Som Reodor sier: Start med å sjekke den knøttlille bryteren som er utrolig krøkkete plassert på undersiden av 123-tenningen. Dvs at du må ha fordeleren ut.
Tror min står på posisjon 4.

123Tenningsprofiler.JPG


Motor skal være avslått.
Motor skal stå på tenningsmerket.
Svart kabel skal være koblet fra.
Vri fordeler til det dukker opp et grønt lys.

Her er bruksanvisning: http://www.123ignition.nl/pdf/123B16.pdf

Håper det ordner seg!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5764
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Torbo2 » Tor 10 Apr 2014 23:40

Det er greit å nappe av høyspentledningen på coilen når man driver med dette. Står motoren i en bestemt stilling og gjøre et byks!
Man kan faktisk starte motoren på denne måten. En tysk bilfabrikant prøvde seg med dette på 30-tallet, men det var litt for krevende. Og ikke så lett for alle, da bilen var i ferd med å bli allemannseie.
Jeg gjorde none forsøk tildligere med en Renaul 18, og det fungerte.
En gang uten min vilje, men jeg beholdt fingrene, kanskje fordi det var elektrisk kjølevifte.
Det var lenge siden....
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Fre 11 Apr 2014 11:24

Har ikke kommet til tenning ennå.. Igår fikk jeg montert ny speedometerwire mellom M40 og det gamle speedometeret. Fikk Custom Wire tilsendt fra Trøndelag! Det gikk til slutt.... Trodde en stund jeg måtte ut med motor og girkasse for å få wiren på plass.. Demonterte forgasser som skal til vask. Oppdaget da at det manglet pakninger mellom forgasser og bakelittplata og mellom bakelittplata og manifold. Her kan det jo ha kommet til luft. Nå blir det påskeegg og skigåing for min del så Duetten må vente før tenningsjustering og kompresjonsmåling kan gjøres.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Fre 11 Apr 2014 11:33

Her har det definitivt kommet inn falsk luft. Undertrykket er ganske stort her. Mens du er i gang kan du jo da sjekke kvaliteten på pakninger (og om de eksisterer) mellom manifold og topplokket også. Sjekk også planheten på forgasseren i bunnen. De blir ofte litt buet i kontaktflaten mot manifolden om de er dratt for hardt til. Det er som regel ikke bakelittpakning på disse forgasserne heller. Den kan også være lekk.
God Påske :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Tir 22 Apr 2014 14:59

Igår fikk jeg lagt inn pakninger over og under bakelittpakningen. Fikk også renset tomgangsdysa som var tett. Det ble andre boller! Startet på første og gikk som en Lexus :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Tir 22 Apr 2014 15:10

Ansgar445 skrev:Startet på første og gikk som en Lexus :)


Herlig! Gratulerer :D Det unner jeg deg!

Morsom sammenligning med Lexus. De har for tiden bare hybridbiler. Kanskje du har koblet batteri, starter og dynamo sammen til en unik pakke? :shock:

Spøk tilside. Håper å se deg på veien i sommer. Kanskje du kommer på lørdagens smøretreff i O&A?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5764
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron