445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Man 07 Okt 2013 10:10

Torbo2 skrev:Med girkasse også. 4-trinns?

Jepp, 4-trinns.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Man 07 Okt 2013 10:27

Gratulerer!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Man 07 Okt 2013 12:26

Jeg ble fortalt av han jeg kjøpte av at jeg måtte bytte trøsterlageret, da det han hadde montert var for kort. Han mente jeg kunne bytte dette ved å skru av et deksel under clutchen. Stemmer dette, eller må jeg ha av girkassa for å komme til?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Torbo2 » Man 07 Okt 2013 13:11

Girkassa må nok ut eller trekkes ut for å skifte.
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Man 07 Okt 2013 15:48

Girkassa må av, men det er jo grei skuring når motoren ikke sitter i bilen. Bare å løsne de fire umbrakoboltene som sitter inn mot clutch huset. Bytte lageret og sette kassa tilbake på plass. Piece of cake :-). Vedr utbytting av motoren, så går det med girkassa på plass, men den må heves tilnærmet vertikalt. Bør da ha en motortilter/justerbart løfteåk festet i kroken. Har brukt elefantkran de siste gangene og det fungerer greit det også.
Lykke til med jobben! (Må vel endre navnet på den også nå vel.. "Skrotbilen" blir liksom feil når motoren er et smykke)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2811
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Torbo2 » Man 07 Okt 2013 16:19

Siden girkassa må av når alt er ute, er det jo reit å sette den inn etterpå. Så sparer du plunder...
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Tir 08 Okt 2013 07:34

Som beskrevet tidligere på forumet har jeg også satt inn 4-trinns kasse. Jeg er kjempefornøyd.
Vær obs på at mellomakslingen må være kortere med 4-trinns enn med 3-trinns kasse.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Tir 08 Okt 2013 09:25

445 skrev:Som beskrevet tidligere på forumet har jeg også satt inn 4-trinns kasse. Jeg er kjempefornøyd.
Vær obs på at mellomakslingen må være kortere med 4-trinns enn med 3-trinns kasse.

Jeg har 4-trinn fra før så jeg håper det skal gå greit. Nå vet ikke jeg om jeg har M4 eller M40, jeg vet ikke om det betyr noe?
Det blir sikkert uansett, som alltid, noen overraskelser :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Torbo2 » Tir 08 Okt 2013 14:09

Her er en grei tråd:
http://www.sure-vent.com/M40Trans.htm

Det ser ut til at det er jevnere sprang mellom girene i en M40-kasse. Kortere giring mellom 2 og tredje
Det betyr vel ikke så mye i praksis...?

Skjemaet viser også at det er høyere utveksling i en M41D kontra -J, om det skulle være aktuelt?
Det kan se ut som spranget fra 4. til 5. -gir er noe høyt her, men regner med at han som har satt opp dette har gjort en grundig jobb....

Det må også nevnes at klutsjakslingen må kortes litt for å passe i en B16-motor. Eller borre dypere hull inn i veiva.
men på denne kombinasjonen du har kjøpt, er vel alt ok?
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Tir 08 Okt 2013 14:34

Torbo2 skrev:Men på denne kombinasjonen du har kjøpt, er vel alt ok?

Jeg håper det, men det er kanskje en grunn til at det trøsterlageret var for kort? Kan det tyde på at noe ikke stemmer? Time will show da jeg får det ut og fram...
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Torbo2 » Tir 08 Okt 2013 15:59

Du kan måle om det er forskjell på kløtsarmens stilling på bilen, kontra kløtsjarmen som skal inn når begge begynner å ta..
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Ansgar445 » Ons 09 Okt 2013 12:06

Jeg har laget meg en kjetting med "ører" for å løfte ut motoren. Hva fester dere kjettingen i da dere skal løfte ut en B16?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Brukerens avatar
Ansgar445
 
Innlegg: 211
Registrert: Tor 14 Jul 2011 09:53
Bosted: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Ons 09 Okt 2013 14:04

Du ser noen eksempler litt ned i denne tråden.
Manifold, topplokksbolter, vannpumpe. Mange muligheter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg Reodor57 » Tor 10 Okt 2013 17:02

Fremre og bakre topplokksbolt diagonalt er det som er best. Disse boltene er ment for utløfting av motoren noe de andre småboltene ikke er. (Vannpumpe og manifold) småboltene blir lett skjeve, og skjevbelastninger blir det tro du meg. Topplokksbolten tåler at motoren i prinsippet løftes etter en bolt når det står på som vørst.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2811
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Innlegg 445 » Fre 11 Okt 2013 07:25

445 skrev:Hvis du kommer på Oslo & Akershus sitt smøretreff så skal jeg ta med to topplokk dit.
Da kan du jo se om et av dem kan være et greit utgangspunkt.


Antar at med ny motor bortfaller ønsket om at jeg skal ta med topplokk?
Hvis du likevel vil at jeg skal ta dem med, så gi meg beskjed. Håper vi sees på smøretreffet likevel.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester