Page 9 of 15

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 30 Aug 2013 11:43
by Ansgar445
Jeg har akkurat satt inn 123ignition så den delen skulle være grei. Jeg har aldri hatt av manifolden og grunnen til det er de rustne boltene og mutterne. Jeg tør rett og slett ikke å skru på dem i frykt for å knekke noe. Hvor ille ute er jeg dersom noe skulle ryke? Har tidligere testet med startgass og manifolden og pakningen har virket tett. Luftfilteret og dets pakning har jeg også utbedret med ekstra gummi.
Min forgasser er noe spesiell med tanke på innfestning av vakuumslange, se bilde.. Hullet til venstre for blandingsskruen er plugget.
vakuum vn 34 red.jpg
vakuum vn 34 red.jpg (38.09 KiB) Viewed 12470 times

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 30 Aug 2013 12:43
by Reodor57
Dersom dette er en 34VN, så er dette nok en Amazonforgasser, men det går greit. Spørsmålet er om da også de andre dysene er like med PV. Hoveddyser 97. Tomgang og luftkorreksjonsdyse på toppen er 50. Den store du ser rett ned på når du har tatt av flottørkammeret. Tomgangsdysa sitter under denne.
Ellers er det ikke krise om ikke mutteren løsner på manifolden. Dette er pinnebolter, så ofte løsner de i topplokket istedenfor når mutteren er rustet fast. Mutterne skal egentlig være en messingmutter, men er ofte byttet ut med stål i tidens løp.. Uansett WD40 over natten eller CRC-565 funker :-).

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 30 Aug 2013 21:19
by Reodor57
Kom på en ting. For å sjekke lekkasje på innsugsmanifolden kan en med hell bruke smørekanne med vanlig motorolje. En lar da motoren gå på tomgang og "smører" pakningen mellom manifolden og topplokket. Om motorgangen endrer seg (Normalt synker turtallet) så har en funnet en kilde. En kan også bruke denne mellom manifold og forgasser. Ikke mye som skal til. En kan også lytte etter susing. Hos Torbo2 var det sprekk i manifolden. Det er en siste mulighet om en ikke finner noen feil ellers.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 30 Aug 2013 21:50
by Torbo2
Bruker du startgass, vil turtallet øke når startgass avslører sprekker/lekkasje. Men olje har man jo gjerne for hånd...

Kompresjonstest er jo også greit å får gjort, da ventilene ha en tendens til å bli litt for svarte på disse motorene. Og med tykt sotlag får de ikke kjøling og så begynner de å brenne da de ikke får tilstrekkelig kjølong.
Litt på siden, men nå er det sagt...

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Sun 01 Sep 2013 20:45
by Ansgar445
Under en kjøretur i kveld la jeg merke til at det kommer luftbobler inn i røret etter det ekstra fuel-filteret. Jeg la ut en video slik at dere får sett. Det bør vel strengt tatt ikke være noe luft her? Fuel-filteret er også rimelig tomt.. ? På videoen høres også en fæl skrapelyd som har dukket opp i det siste. Det er godt med olje på motoren så håper ikke det er noe alvorlig... Som dere ser er jeg ikke helt i mål på ujevn-gange problematikken.. http://www.youtube.com/watch?v=LpS2R_ht67Q

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Sun 01 Sep 2013 22:03
by Reodor57
Disse luftboblene kommer nedenfra, om jeg ikke ser helt feil går de også inn i filteret. Skrapelyden kan jeg ikke høre, men det kan være fra vannpumpe eller dynamoen også. Om det ikke kommer derfra kan du ta en titt under toppdekselet og se om alle ventilene er med. Har vert borti at ventil løfterne. dvs stengene som går mellom kamakselen og ventilarmene bøyer seg.
Men, tilbake til luft i bensinen. Her er det luft som kommer inn i systemet på sugesiden av bensinpumpen. Det skal det ikke. Sjekk at alle koblinger her er tette. Også inn på pumpa. Slangen mellom røret under bilen og pumpa er utsatt for slitasje, da den ligger trangt til og lett kommer i kontakt med gods slik at det blir en sprekk eller hull. At ikke filteret er fullt av bensin er ikke så nøye, problemet er at det er luft i bensinen. For å si det litt utenom terminologien. Det er lettere å drikke vann fort enn brus. Bensinen kvitter seg ikke med luftboblene fort nok når den kommer til forgasseren til å kunne gi riktig blanding. Så tipset er: Sjekk i første omgang sugesiden av pumpa..

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 11 Sep 2013 21:41
by Ansgar445
Da har jeg målt kompresjonen... Den avslørte noen problemer tror jeg:

***** Sylinder nummer*****
| 1 | 2 | 3 | 4 |
--------------------------------
| 8kg| 3kg | 7kg | 7kg |
--------------------------------

Spruta litt olje inn i sylinder 2 og trykket økte til 3,5 og senere 3,7. Tydelig at sylinder 2 har problemer.

Trykket i en B16 skal ifølge boka ligge mellom 9,5 og 10,5 kg/cm^2.

Hva hadde dere foretatt dere videre i slik en stund?

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 11 Sep 2013 22:16
by 445
Jeg hadde tilsvarende problem i vår.
Demonterte toppen og fant en fastbrent ventil.
Det er i alle fall et sted å starte....

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 11 Sep 2013 22:30
by 445
Slik skal ikke en ventil se ut.
IMG_1977.JPG

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 11 Sep 2013 22:30
by 445
Fra en annen vinkel:
IMG_1983.JPG

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 11 Sep 2013 22:34
by Reodor57
Jeg ville også ha startet med toppen, men sjekk ventilklaringen først. Er de i orden, er nok en av ventilene brent. Syl 2. Siden kompresjonen er lav over hele fjøla kan det være en idé å forsøke et triks først. Stp injection rens, eller qmi drivstoffforbedrer. Det helles en slump i hver sylinder, og så venter man noen timer. Dra motoren rundt etter dette uten plugger. Bare noen sekunder. Sett i pluggene og start opp. Kan bli litt røyk, men har sett med selvsyn at sot løser seg opp med qmi. Hadde toppen av på et gjensota bensinaggregat. Funker ikke dette blir det av med toppen. Når du sjekker ventilklaringen så kan du godt sette alle på 0, 45 sågar 0, 5 fungerer på dette stadiet. Lykke til og hold oss oppdatert :-).

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 24 Sep 2013 09:56
by Ansgar445
Da har arbeidet med å løsne toppen for inspeksjon startet. Jeg fikk av alle mutterne men toppen rikker seg ikke. Jeg har dynket pinneboltene med rustløser så det kan jo hende det løsner etterhvert. Hvis ikke, hva er trikset?
Da jeg tok av vippearmsbrygga kunne jeg allerede se at eksosventilen på sylinder 2 lå litt lenger ned enn de andre, så det er tydelig at den ikke stenger skikkelig.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 24 Sep 2013 11:00
by Reodor57
Triks for å løsne toppen på en skånsom måte er å sette i pluggene og dra motoren rundt, gjerne med starteren. Ikke det at topplokket vil fly avsted når det løsner, men jeg setter uansett på et par muttere som sikring. Holder med tre runder. Dvs avstand mellom topplokket og mutter. Lette slag langs kanten av topplokket kan også fungere, men er ikke mitt førstevalg. Lykke til. Du har ihvertfall funnet en av årsakene til lav kompresjon :-).

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 25 Sep 2013 08:00
by Ansgar445
Da løsnet toppen etter mye knot... Synet som møtte meg var ikke akkurat oppløftende.

https://www.dropbox.com/s/dned268ql22x4 ... .21.15.jpg

https://www.dropbox.com/s/i74hc4giyab5q ... .32.44.jpg

https://www.dropbox.com/s/tkfllzjpcndm9 ... .25.40.jpg

Eksosventilene hadde fått buede kontaktflater mot setet. Setene så også ganske avrundet ut.

Det jeg lurer på nå er om jeg skal fortsette med rensing og ventilsliping eller om jeg skal lete etter en ny topp. Det kan vel ikke bli verre med rens og sliping, men kanskje bortkastet..

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 25 Sep 2013 11:38
by Reodor57
Slik jeg tolker dette kan det se ut som om det kan være noe slitte styringer, eller feil ventiler. Fargen ser forøvrig "grei ut" på ventilen så er litt usikker på det, men setet må freses og ventilen slipes/byttes. Siden vetilen ser ut til å ligge helt på ytterkanten av hullet og ikke nedi bør det ikke by på problemer. For meg ser ventilene tilnærmet like store ut. Stemmer det? Kan det ha blitt brukt innsugsventiler på eksosen f.eks? Disse vi endre fasong mer enn eksosventilen fra kald til varm motor slik at tetteflaten endrer seg. Det kan også forklare rund overflate. Har ikke sett noe liknende før så er bare en teori foreløpig..