445 1957 "Skrotbilen"
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Du kan jo fylle på litt oppvaskmiddel som du kjører med en dag eller to, for så så spyle igjennom med hageslange. Termostaten må ut for å spyle igjennom. Og unngå kaldt vann på varm motor, noe som kan får blokka til å sprekke.
Jeg gjorde det for fem år siden på Duetten, da den hadde tendens til å gå varm. Og etter mye gjennomspyling av gørr har den vært problemfri i de siste fem årene.
Jeg gjorde det for fem år siden på Duetten, da den hadde tendens til å gå varm. Og etter mye gjennomspyling av gørr har den vært problemfri i de siste fem årene.
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Det bør vel i så fall være maskinoppvaskmiddel som ikke skummer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Ja, det var det jeg mente... Det er i sterkeste laget, så derfor egner det seg best under et-to døgn i motoren.
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Har en gang fått tips om å bruke bakepulver for å vaske ren maskindeler, vet du noe om det kan være noe hold i det?Torbo2 wrote:Ja, det var det jeg mente... Det er i sterkeste laget, så derfor egner det seg best under et-to døgn i motoren.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Holder det med 1 tablett?Torbo2 wrote:Ja, det var det jeg mente... Det er i sterkeste laget, så derfor egner det seg best under et-to døgn i motoren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Hva med radiatorrens?
Tok en kikk under batteriet igår.. Skrekk og gru! Skikkelige rustangrep. Nå vet jeg hvor vannet finner vei inn i cockpit.... Dette blir ilddåpen til det nye sveiseapparatet
Tok en kikk under batteriet igår.. Skrekk og gru! Skikkelige rustangrep. Nå vet jeg hvor vannet finner vei inn i cockpit.... Dette blir ilddåpen til det nye sveiseapparatet
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Radiatorrens er bra. Skulle kjøpe dette hos Biltema på torsdag, men de var helt utsolgt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Angående sveising av batterikasse: Sjekk, dobbeltsjekk og trippelsjekk at det ikke er noe brennbart på baksiden. Det blir svært varmt, og det er dumt om du har en lydisolasjonsplate bakom. Eller at en sveiseglo faller ned på noe annet brennbart.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Det er lydisolering ++ så dette skal jeg ta i ro og mak Tenkte jeg skulle kjøpe en sånn sveisefilt fra Biltema til å legge under batterikassa imens jeg sveiser. I tillegg tenkte jeg å ha en kompis med som brannvakt.445 wrote:Sjekk, dobbeltsjekk og trippelsjekk at det ikke er noe brennbart på baksiden.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Det høres veldig betryggende ut!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Oppdaget til min forskrekkelse at jeg har klart å fylle Hypoidolje på girkassa Har skjønt at jeg ikke skal ha EP-tilsetninger i olja på girkassa.
Leser rundt på forumet og fant en anbefaling på SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90. Den har GL-4. Da er det vel EP i den?
Jeg har ringt rundt til endel sjapper og spør om de har GL-1, har ikke fått napp ennå..
Har dere noen anbefalinger? Hva kan jeg gjøre for å redde kassa?
Leser rundt på forumet og fant en anbefaling på SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90. Den har GL-4. Da er det vel EP i den?
Jeg har ringt rundt til endel sjapper og spør om de har GL-1, har ikke fått napp ennå..
Har dere noen anbefalinger? Hva kan jeg gjøre for å redde kassa?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
GL 4 kan brukes og det har Bilxtra den Castrol oje altså. Får du ut all den EP-greia bør det går bra.
EP er en slags antiskjæretilsetning for å få liten friksjon, til f.eks. skråstilte tannhjul ute av sentrum, som i bakakslinger.
Det går nok bra og bare bytte. Det gjorde det i alle fall for meg på en VW girkasse. Men ved andre anledninger har det går dårlg. F.eks. i oljeklutsj og i slipsdiffernsial. (diff.brems).
EP er en slags antiskjæretilsetning for å få liten friksjon, til f.eks. skråstilte tannhjul ute av sentrum, som i bakakslinger.
Det går nok bra og bare bytte. Det gjorde det i alle fall for meg på en VW girkasse. Men ved andre anledninger har det går dårlg. F.eks. i oljeklutsj og i slipsdiffernsial. (diff.brems).
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Jeg tenkte å fylle opp med motorolje fra Biltema 5W-40 og kjøre litt for så å bytte til riktig olje. Er dette en god/dårlig idé tror dere?Torbo2 wrote:Får du ut all den EP-greia bør det går bra.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
På min 445 bruker jeg Biltemas girolje 75w-90 syntetisk. Artikkelnr 36-997.
Kan du ikke kjøpe en ekstra flaske av denne og skylle med?
Kan du ikke kjøpe en ekstra flaske av denne og skylle med?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Ansgar445 wrote:Jeg tenkte å fylle opp med motorolje fra Biltema 5W-40 og kjøre litt for så å bytte til riktig olje. Er dette en god/dårlig idé tror dere?Torbo2 wrote:Får du ut all den EP-greia bør det går bra.
Det er smart. (da vil du sikkert få med annet rusk med det samme?)
Den olja kan også brukes permanent, og på M41 (overdrivekassa) skal motorolje brukes.
Ergo er den god nok til M40 M6 M4 osv..
Men 75w-90 er best på sommertid, mer støydemping og trolig bedre smøring ved hard bruk?