445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Du kan jo fylle på litt oppvaskmiddel som du kjører med en dag eller to, for så så spyle igjennom med hageslange. Termostaten må ut for å spyle igjennom. Og unngå kaldt vann på varm motor, noe som kan får blokka til å sprekke.

Jeg gjorde det for fem år siden på Duetten, da den hadde tendens til å gå varm. Og etter mye gjennomspyling av gørr har den vært problemfri i de siste fem årene.
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Det bør vel i så fall være maskinoppvaskmiddel som ikke skummer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Ja, det var det jeg mente... Det er i sterkeste laget, så derfor egner det seg best under et-to døgn i motoren.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by hlyshaug »

Torbo2 wrote:Ja, det var det jeg mente... Det er i sterkeste laget, så derfor egner det seg best under et-to døgn i motoren.
Har en gang fått tips om å bruke bakepulver for å vaske ren maskindeler, vet du noe om det kan være noe hold i det?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Ja, det var det jeg mente... Det er i sterkeste laget, så derfor egner det seg best under et-to døgn i motoren.
Holder det med 1 tablett?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Hva med radiatorrens?
Tok en kikk under batteriet igår.. Skrekk og gru! Skikkelige rustangrep. Nå vet jeg hvor vannet finner vei inn i cockpit.... :) Dette blir ilddåpen til det nye sveiseapparatet :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Radiatorrens er bra. Skulle kjøpe dette hos Biltema på torsdag, men de var helt utsolgt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Angående sveising av batterikasse: Sjekk, dobbeltsjekk og trippelsjekk at det ikke er noe brennbart på baksiden. Det blir svært varmt, og det er dumt om du har en lydisolasjonsplate bakom. Eller at en sveiseglo faller ned på noe annet brennbart.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

445 wrote:Sjekk, dobbeltsjekk og trippelsjekk at det ikke er noe brennbart på baksiden.
Det er lydisolering ++ så dette skal jeg ta i ro og mak :D Tenkte jeg skulle kjøpe en sånn sveisefilt fra Biltema til å legge under batterikassa imens jeg sveiser. I tillegg tenkte jeg å ha en kompis med som brannvakt.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Det høres veldig betryggende ut!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Oppdaget til min forskrekkelse at jeg har klart å fylle Hypoidolje på girkassa :( Har skjønt at jeg ikke skal ha EP-tilsetninger i olja på girkassa.
Leser rundt på forumet og fant en anbefaling på SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90. Den har GL-4. Da er det vel EP i den?
Jeg har ringt rundt til endel sjapper og spør om de har GL-1, har ikke fått napp ennå..

Har dere noen anbefalinger? Hva kan jeg gjøre for å redde kassa?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

GL 4 kan brukes og det har Bilxtra den Castrol oje altså. Får du ut all den EP-greia bør det går bra.
EP er en slags antiskjæretilsetning for å få liten friksjon, til f.eks. skråstilte tannhjul ute av sentrum, som i bakakslinger.

Det går nok bra og bare bytte. Det gjorde det i alle fall for meg på en VW girkasse. Men ved andre anledninger har det går dårlg. F.eks. i oljeklutsj og i slipsdiffernsial. (diff.brems).
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Torbo2 wrote:Får du ut all den EP-greia bør det går bra.
Jeg tenkte å fylle opp med motorolje fra Biltema 5W-40 og kjøre litt for så å bytte til riktig olje. Er dette en god/dårlig idé tror dere?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

På min 445 bruker jeg Biltemas girolje 75w-90 syntetisk. Artikkelnr 36-997.
Kan du ikke kjøpe en ekstra flaske av denne og skylle med?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Ansgar445 wrote:
Torbo2 wrote:Får du ut all den EP-greia bør det går bra.
Jeg tenkte å fylle opp med motorolje fra Biltema 5W-40 og kjøre litt for så å bytte til riktig olje. Er dette en god/dårlig idé tror dere?

Det er smart. (da vil du sikkert få med annet rusk med det samme?)
Den olja kan også brukes permanent, og på M41 (overdrivekassa) skal motorolje brukes.

Ergo er den god nok til M40 M6 M4 osv..

Men 75w-90 er best på sommertid, mer støydemping og trolig bedre smøring ved hard bruk?
Post Reply