445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Da har jeg foretatt første prøvetur etter montering av 123ignition og er superfornøyd. Jevn gange og veldig enkel start. Jeg sliter fremdeles med at den går for magert og må kjøre med noe choke. Håper på en løsning der etterhvert om jeg får skaffet til veie ventilasjonsskrue og brotsjet litt.. :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Godt å høre at bilen går bedre!
Håper det løser seg med forgasseren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Monterte nytt eksosanlegg på bilen men syns den bråker mer enn før :shock: Nå har ikke jeg hatt gleden av å høre andre 445 på kloss hold, så vet ikke hva som er normen. Det er nok noen små lekkasjer, men det kan vel ikke ha så mye å si? Er det noen hensikt å sette inn en ekstra lyddemper på røret før den bakre potta?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Litt nysgjerrig her. Ventilasjonsskrue? Brotsje hva? Snakket med 445 i dag og han sa du søkte etter en 36VN, men har ikke du en B16? 36VN vil gi feil blanding og dårligere nedre turtallsområde.. Bare lurer :-). Nytt eksosanlegg vil bråke litt mer enn et gammelt. Utrolig hvor mye sot i anlegget demper. Har du potte bak. Min 445 har bare en potte midt under bilen. Anlegget må være tett for å bli stille..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

36 VN bør gå bra. Er du redd for at blandingen kan bli for feil/feit, kan du bruke luftfilter fra Amazon/Duett B18.
En anelse feitere enn orignalt er egentlig bare sunt som regel, men det er litt avengig av hvilke dyser som sitter i, justering av flottørhyøde osv.
Men er alt i god forfatning tror jeg ikek du trenger gjøre noe som helst. Men disse forgasserne er litt individualistiske.
36 kontra 34 gir bedre effekt oppover i turtall.
Jeg har økt - opp til doblet forgasserareal uten problem, men fått my krutt ut av motorene...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Flottørhøyden kan ikke veldig lett justeres om en har plastflottør. Uten da å trikse og mikse med pakningen under flottørventilen. Luftfilteret til B16 34vn har innebygget motstand, så det vil unektelig gi problemer på en 36VN. Bare tenkte på at ting ikke alltid er rett frem..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Reodor57 wrote:Litt nysgjerrig her. Ventilasjonsskrue? Brotsje hva?
Det er mulig jeg har misforstått hva Reodor57 gjorde under utbedring av sin VN34. Jeg trodde han tok ventilasjonsskruen fra en 36 og satte den over på en 34 (Reodor57 kaller ventilasjonsskruen for luftkompensasjonsdysa i tråden "Optimalisere forgasser") Det var derfor jeg ville ha tak i en 36. Når det gjelder brotsjing, så jeg at han nevnte at han brotsjet kompensasjonsdysa("Hoveddyse Trinn 2"). I tillegg merket jeg meg at luftkorreksjonsdysene ble byttet ut med de fra VN36.

Som dere skjønner ble jeg gira da jeg hørte dere hadde funnet ut av hvorfor VN34 går for magert :D Jeg er ikke 100% sikker på hvordan jeg skal gå frem for å få samme resultat, men skjønte at det startet med en VN36 som dele-forgasser.

Eksos: nå jeg sier bakre potte, så mener jeg den som sitter midt under bilen :D. Jeg lurte på om jeg skulle sette inn en ekstra potte foran den igjen...
Last edited by Ansgar445 on Tue 20 Aug 2013 10:26, edited 1 time in total.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

En VN34 vil nok gå best med dysestørrelse på 102-105, med dagens bensin.
Luft korreksjon trenger du ikke gjøre noen med i utgangspunktet.

Men Reodor kan sikkert si mre om hva han har gjort. Han har forresten gjort det, men jeg er usikker på hvilken kuftkorreksjonsdyse han brukte?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Da ble det litt mer "kjøtt på beinet" så teksten ble litt mer forståelig :-). Luftkorreksjonsdysa vi snakker om her er da den som mangler på en 34vn, men som finnes i to utgaver på 36VN. Verdi 1, 4 og 1 2. Brukte 1, 4 på 445 og min. Luftkompensasjonsdysa kalles bla ventilation screw i sprengbilder av forgasseren. Grunnen til at hoveddysa ble ca 108 var at jeg kjøpte bor på "Proffpartner" som skulle være 1, 05 målt med mikrometer var den 108. Siden dette ikke er selve hoveddysa men kompensasjons dysa så går det bra. Hvor viktig det er å øke de to andre dysene fra 50 til 70 har jeg ikke sett nærmere på ennå, men det fungerer utmerket, og motoren går ikke for fet, snarere fortsatt litt magert om jeg tolker fargen på pluggene riktig. Men når ting fungerer så greit som det gjør nå er det andre ting som er mer påkrevet å få i orden hehe. Håper det var svar nok for Torbo2 og litt mer forklarende for andre som også følger tråden. Har også satt Jørgenrud på tråden for å se om de kan skaffe den dysa som jeg mener mangler på 34vn. Ventilation. Screw :-). Ikke fått svar fra zenith i England ennå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Bra at du har satt Jørgenrud på saken. Jeg ringte de også, men de kunne ikke hjelpe meg. Jeg har også mailet med Forgasserservice i Drøbak og han skulle sjekke det opp.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Jøss, svarte forgasserservice på mail? Jaja, bare ikke send forgasseren til han så. Han har ødelagt et par for meg, uten å ville innrømme det.. Mulig han har bedre kontakt med zenith enn en vanlig dødelig som meg :-). Venter i spenning:-) :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Da fikk jeg omsider demontert gasseren og kikket på dysene. Det viser seg at jeg har en luftkompensasjonsdyse... Det står 2 og 6 på den. Så at dere har satt inn 1,4.. Jeg har altså 2,6? Det blir vel rent for meget?
luft komp dyse 2 6 red.jpg
luft komp dyse 2 6 red.jpg (31.35 KiB) Viewed 13067 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Blir nok det siden bilen ikke går som den skal på mellomgass. Denne dysen har jeg funnet ut et sted at den regulerer blandingen ved delbelastning. Akkurat hva vi er ute etter. Men da har du et utgangspunkt :-). Her går det kun luft, så en kan jukse til med litt loddetinn i hullet, og bore opp for hånd med 1, 5 mm bor. Det bør være nøye nok i første omgang. Får en tak i 1mm bor på f.eks proffpartner eller wurth så kan en bore opp hoveddysa også. Evt 1, 5 mm på trinn 2. Den første dysa gir fetere blanding i hele turtallsområdet så vær forsiktig med kompensasjons dysa.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Jeg loddet igjen hullet og boret opp til 1,5 mm. Har nå endelig foretatt min førte kjøretur uten choke! :D
Det var allikevel ikke like enkelt å justere forgasseren. Fremdeles et stort "område" som ikke gir stor utslag, så jeg er usikker på om jeg har gjort det riktig.
En annen ting: 1,4 betyr det 1,4 mm i diameter på hullet i dysa?
Jeg har ennå ikke fått napp hos noen av de jeg har sendt forespørsel til angående ventilasjonsskrue...
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Hm, høres ut som om du har et problem som kan ligge utenfor forgasseren, for så dårlig går den ikke normalt. Er du helt sikker på at det er tett mellom manifold og topplokk?. Ingen rør som lekker luft inn i manifolden?. Tenker da på to ting. Noen har ett lite rør montert oppe på manifolden. Det er egentlig fra en 56modell eller tidligere som hadde vakuum vinduspussere. Dette skal ellers tettes. Noen kobler dette til fordeleren, men det er feil. Nederst på forgasseren er det ett lite gjenget hull. Rett bak blandeskruen. Her skal røret fra fordeleren festes. Sjekk att koblingen her er tett.
En tredje ting faktisk når vi er inne på fordeleren. Om en suger i røret fra forgassersiden med fordeleren tilkoblet, skal en kunne lage et undertrykk her som holder seg. Får en ikke til det er membranen som regulerer tenningen i fordeleren gåen. Midlertidig løsning er da å "plugge" røret. Vulketape fungerer greit.
Regner forøvrig med at du kjører med originalluftfilteret på forgasseren. Det er et must, og det må være tett i koblingen mellom forgasser og luftfilter.

For ordens skyld 1,4 betyr 1,4mm hull i dysa ja :-).

Gøy at vi nærmer oss målet :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply