445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Det er nok kameravinkelen som gjør at ventilsetene ikke ser så forskjellig ut. Slipe seter her bør ikke være bortkastet, men det er mulig at en elelr flere ventiler bør byttes. Kanskje styringen også, men det kan måles .. maks 0,15 mm bevegelse på ventilen er tillatt. målt der hvor ventilfjærene sitter.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Dersom jeg skal bytte ventiler, må jeg bytte styringer og brotsje disse også?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Det kommer an på slitasje. Med bare nye ventiler kan klaringen havne innenfor toleransen.
Har du litt uflaks, kan det være nødvendig å bytte styringer også.

Om du setter på ventiltetninger, kan man akseptere noe mer slitasje, da tetningene tar seg av evt. ekstra oljeforbruk.

alt innenfor toleranser er best.


Styringene må ofte brotsjes, da de elelrs kan henge med varmkjørt motor. Bøyde løftestenger kan bli et resultat av det....

Litt styr, men de er verdt det....
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Det ser ut til at det sitter ventiltettinger der idag. Jeg kan ikke finne de igjen på sprengskissene på B16. Vet dere om det er mulig å få tak i slike (den ene er sprukket)?
ventiltetting.png
ventiltetting.png (378.59 KiB) Viewed 12999 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Det er nok noe uoriginalt, men et motorverksted kan kanskje finne tilsvarende. Jørgenrud har ikke så vidt jeg vet...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

En kan jo måle toppen på ventilstyringen og diameteren på ventilstammen og se om en kan bruke en tetting fra B18? Bare en tanke...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Er toppen av ventilstyringen neddreid, eller i original størrelse?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:En kan jo måle toppen på ventilstyringen og diameteren på ventilstammen og se om en kan bruke en tetting fra B18? Bare en tanke...
B20, må det bli, da B18 ikke har slike tettinger...
Men de til B20 har nok litt mindre diameter?
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

445 wrote:Er toppen av ventilstyringen neddreid, eller i original størrelse?
De er neddreid. Jeg skal få målt i løpet av helgen. Nå har toppen ligget i syrebad og ting ser ikke like mørkt ut. Kommer med noe close-up fotos slik at dere som er mer kyndige kan bedømme :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Ansgar445 wrote:De er neddreid.
Noe slikt som dette?
viewtopic.php?f=4&t=170&start=195
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Her er et bilde av den ene eksosventilen og sete. Som dere ser er det små krater rundt tetteflaten. Ventiler som dette er vel ikke mulig å redde? Og dersom jeg kjøper nye ventiler må jeg vel bytte setene også siden noen av dem har kratre også. Snakket med en volvoentusiast idag og han anbefalte meg å bytte ventiler og seter. Vet ikke hva det kommer til å koste men etter å ha sett prislista til Sarpsborg Motor, tror jeg det kan bli dyrt (700 for å bytte et sete).
Jeg ser at den Svenske Volvo PV klubben selger nyoverhalte topper til 3600. Man må da være medlem av klubben.
En annen tanke jeg har er å kjøpe nye eksosventiler og slipe setene med slipepasta. Men er usikker på om det går med de eksosventilsetene jeg har.
ventil red.jpg
ventil red.jpg (37.97 KiB) Viewed 12949 times
eksosventilsete red.jpg
eksosventilsete red.jpg (43.27 KiB) Viewed 12949 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Her ser det ut til at setene er for mye slitt til å slipes til med nye ventiler, på grunn av at aneggsflaten er ytterst på ventilene. Det går jo alltids an å slipe dem til, men det er ikke fagmessig riktig. Ventlene vil komme for dypt i toppen og gi andre misspasninger....
Det kommer an på hvor mye bilen skal brukes osv... Men så lenge du gjør skruing selv, bør det være bra økonomi å gjøre en skikkelig og rikitg jobb.
Alternativt kan større ventiler settes inn, men da må man se på hva som er mest jobb, og evt. får tak i større ventiler? Noe som ikke er det enkleste i verden.
Sette inn seter er nok det beste her om det topplokket skal brukes.

Den ventilen som er vist, kan betegnes som brent. Det kan også hende at 445 eller andre har et topplokk som er "tilslipanes" og at du kun trenger en eller to ventiler?

Hvordan så det ut nedi sylindrene forresten?

Mulig kameraet lurer, men det set ut som styringene også er ovalt slitt?

Her er en god kontaktperson om du vil ha jobben 200% bra: Jan-Widar Jahrmann – 926 66 740

Geitryggvegen 20, 2770 Jaren
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Hvis du kommer på Oslo & Akershus sitt smøretreff så skal jeg ta med to topplokk dit.
Da kan du jo se om et av dem kan være et greit utgangspunkt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Jeg hadde planer om å skifte ut toppen, men igår kjøpte jeg meg en ny motor isteden.. :D
Kjørt ca 500 mil etter massiv overhaling.
ny B16 red.jpg
ny B16 red.jpg (57.77 KiB) Viewed 12837 times
Her er link til bedre bilde:
https://www.dropbox.com/sc/rej9k8hiepes4sc/RM0WczsGcj

Trenger man motorjekk eller går det med en talje i taket for å bytte motor?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Den motoren så jo vakker ut! Med girkasse også. 4-trinns?
Jeg har brukt talje i taket de siste gangene, men det er litt triks å styr bilen innunder, og det må være litt plass på sidene og god takhøyde om du skal klare det uten å ta av panseret. Tar du av panseret er det som regel grei skuring i en normal garasje.
Om du tar av girkassen er det lettere å tre inn motoren, mitt valg, men det går med girkassen på også. Ser at noen gjør det...

Den bilen foran hengeren, fulgte den med?
Post Reply