Halvorsens biler

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Halvorsens biler

Innlegg Halvorsen » Lør 03 Nov 2012 19:52

Tenkte jeg endelig skulle ta meg tid til å lage meg en samletråd for bilene.

Starter med den elste pv544a spessial2 norskutgave:)

Bilen ble kjøpt ny i August 1959 av skogvokteren i Hamar og Elverum (Alfred Mellum).

Bilen havnet senere som "ungdomsbil" på Dovre på begynnelsen av 80-tallet.

I 1985 fikk onkelen min kjøpt bilen mot at han tok bilen ut av byggda, dette var ikke noe problem siden onkelen min bodde i Drammen. Der ble bilen restaurert.

I 1991 kjøpte bestefar min bilen og "ga" den til meg, med avtale om at jeg skulle få papirene da jeg ble 18. dermed var bilen tilbake på Dovre.

I 2007 ble jeg endelig 18 og bilen ble offisielt min :D

Bilde



I 2005 begynte jeg å se meg etter en første bil, da falt valget på en 1962mod 210 som var kappa. denne bilen hadde stått noen år ute på Dovre og hadde derfor fått en del rust og trengte en restaurering. jeg gikk på med stort mot og bilen ble plukket helt ned, nye gulvplater ble kjøpt inn og ramma ble pussa rein.
men etter dette er det gått noe saktere, og bilen har bokstavlig talt blitt hengt på veggen i verkstedet frem til tiden strekker til for å sette den sammen.
Bilde

Så i sommer kom jeg over en bil da jeg var på ferietur i sverige. jeg var ute og prøvde bilen og bestemte meg for at denne måtte jeg ha.
Helga etter fikk jeg lurt med meg en kompis og vi reste for å hente bilen. 120mil og 15 timer senere sto bilen hjemme på gårdsplassen.
Bilen er en 1962mod som er betydelig omgjort. og har de sisste 10 årene blitt brukt til nostalgisk hillclimb.
Noe av det som er gjort med bilen er:
fjernet håndtak på dører og bagasjelokk
samt sveiset alle hull og sveiset skjermer fast til karoseriet.
flyttet hovedlykter på innsiden av framskjermer,
140 travers med amazon skivebremser forran
duett bakaksling med sperre og lav utveksling
b20 med div oppgraderinger og pustehjelp
+++
Bilde
Bilde
pv 544 og p-210:)
Brukerens avatar
Halvorsen
 
Innlegg: 35
Registrert: Man 16 Okt 2006 22:15
Bosted: Dovre

Re: Halvorsens biler

Innlegg Torbo2 » Lør 03 Nov 2012 20:40

Supert, og en shine som du bør fortelle om. Lenge siden jeg har sett slik speilblank lakk!
Tror jeg må en tur ut garasjen.... :roll:
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Halvorsens biler

Innlegg pals » Lør 03 Nov 2012 22:07

Fine biler, og helt forskjellig stil. Hver med sin sjarm. Jeg vil gjerne se flere bilder, altså :)
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Brukerens avatar
pals
 
Innlegg: 278
Registrert: Ons 04 Okt 2006 21:35
Bosted: Sør-Trøndelag

Re: Halvorsens biler

Innlegg Halvorsen » Søn 04 Nov 2012 20:04

Takk for det, lakken på den blå er ikke så bra som det ser ut som det begynner å bli noen sår i den, men med 6-8 lag klarlakk gjør det at den er veldig blank :)
skal legge ut flere bilder senere.
men legger ut en film av den svarte fra konkuranse i sverige.
http://youtu.be/n3Acj-1CZZM
pv 544 og p-210:)
Brukerens avatar
Halvorsen
 
Innlegg: 35
Registrert: Man 16 Okt 2006 22:15
Bosted: Dovre

Re: Halvorsens biler

Innlegg 445 » Man 05 Nov 2012 09:26

Det var en spennende bilpark!
Hvilke planer har du for 210'en?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Halvorsens biler

Innlegg jangu1@hotmail.com » Man 05 Nov 2012 15:26

Jeg vil også ha en sånn 210. Skikelig fin bilpark ja. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
 
Innlegg: 2314
Registrert: Tor 18 Aug 2011 09:04
Bosted: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Halvorsens biler

Innlegg Halvorsen » Fre 01 Mar 2013 16:42

tenkte å legge ut noen bilder fra de siste dagene i verkstedet.

Noen må ut:
Bilde
Bilde

andre slipper inn
Bilde

Da er det bare å sette igang
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
pv 544 og p-210:)
Brukerens avatar
Halvorsen
 
Innlegg: 35
Registrert: Man 16 Okt 2006 22:15
Bosted: Dovre

Re: Halvorsens biler

Innlegg Torbo2 » Fre 01 Mar 2013 20:50

Rene muskelbilen! Den ventilbryggen var også interessant! Er det høyere utveksling på den, eller bare forbedret?
Fortell gjerne mer om motoren, som kan se ut til å inneholde mye snadder?
Sist endret av Torbo2 den Fre 01 Mar 2013 21:42, endret 1 gang
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Halvorsens biler

Innlegg 445 » Fre 01 Mar 2013 21:28

Hvilke planer har du med bilen nå inne på verkstedet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Halvorsens biler

Innlegg Halvorsen » Fre 01 Mar 2013 22:19

vet ikke så mye om motoren annet en at det er en porta topp med større ventiler og lavere komp.
dessuten er den vel borra litt..

Planen er å få den til å gå med de dobble SU'ne, til jeg får sveisa meg nye rør til turboen.
men funnet ut jeg skal ta av toppen når jeg først driver, greit å se hva som er under der :lol:
pv 544 og p-210:)
Brukerens avatar
Halvorsen
 
Innlegg: 35
Registrert: Man 16 Okt 2006 22:15
Bosted: Dovre

Re: Halvorsens biler

Innlegg 445 » Fre 01 Mar 2013 22:24

Halvorsen skrev:men funnet ut jeg skal ta av toppen når jeg først driver, greit å se hva som er under der :lol:


Det er sikkert smart. Opptil flere har fått seg noen overraskelser når toppen har blitt tatt av.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Halvorsens biler

Innlegg Torbo2 » Lør 02 Mar 2013 00:26

Uten unntak for min del på både B16, 18, 20... Også min B22 etter få år. Flere kambytter, fjærbytter og ettermonterte ventildeflektor og annet som gir glede og spenst.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Halvorsens biler

Innlegg Halvorsen » Ons 06 Mar 2013 22:06

siden det hadde blitt litt feil med monteringen av gasserne ble det visst litt ekstra jobb.
gasserne hadde pøst bensin inn i motoren, som igjen førte til at da jeg kom i verkstedet var det olje untover hele gulvet, bunnpanna full av bensin, og bensin og olje i vannet.

så da var det bare å skifte toppakning 8)
Bilde

var visst greit å få sett over støtstengene
Bilde

Mye sot og store ventiler
Bilde

100cc ekstra
Bilde

da var det "ferdig"
Bilde

Nok av prosjekter å fortsette på :P
Bilde
Sist endret av Halvorsen den Tor 07 Mar 2013 10:46, endret 1 gang
pv 544 og p-210:)
Brukerens avatar
Halvorsen
 
Innlegg: 35
Registrert: Man 16 Okt 2006 22:15
Bosted: Dovre

Re: Halvorsens biler

Innlegg 445 » Tor 07 Mar 2013 07:27

Halvorsen skrev:siden det hadde blitt litt feil med monteringen av gasserne ble det visst litt ekstra jobb.
gasserne hadde pøst bensin inn i motoren, som igjen førte til at da jeg kom i verkstedet var det olje untover hele gulvet, bunnpanna full av bensin og bensin og olje i vannet.


Dette hørtes ut som en salig røre.
Fikk du forgasseren til å fungere riktig til slutt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Halvorsens biler

Innlegg Halvorsen » Tor 07 Mar 2013 10:48

445 skrev:
Halvorsen skrev:siden det hadde blitt litt feil med monteringen av gasserne ble det visst litt ekstra jobb.
gasserne hadde pøst bensin inn i motoren, som igjen førte til at da jeg kom i verkstedet var det olje untover hele gulvet, bunnpanna full av bensin og bensin og olje i vannet.


Dette hørtes ut som en salig røre.
Fikk du forgasseren til å fungere riktig til slutt?


jada, når jeg fikk satt på lufting og justert allt riktig fungerte det som bare fy :P
pv 544 og p-210:)
Brukerens avatar
Halvorsen
 
Innlegg: 35
Registrert: Man 16 Okt 2006 22:15
Bosted: Dovre


Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest