H-544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: H-544

Post by 445 » Mon 01 May 2017 20:38

Suverent!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Sat 18 Nov 2017 08:50

Har demontert diffen på bakakselen min . Har en ENV aksling . Spørsmålet mitt er om det skal være en masse slark i pinjongen etter ar jeg har dratt av festet til kardangen . Er dette et tegn på slitte lagre på nevnte pinjong ??? Tok en liten videosnutt men den fikk jeg ikke lastet inn her . Beveger jeg meg ut på tynn is om jeg tar ifra hverandre hele dette rakleverket eller skal det la seg gjøre med litt tålmodighet ??
-60 544A Special 2

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: H-544

Post by Reodor57 » Sat 18 Nov 2017 12:21

Hei Guntor. Jo da det blir en betydelig slakk når flensen er dratt av. Det er denne som holder alt på plass, og det er her det legges inn shims for å justere pinjongen. Det er også noe av grunnen til at flensen skal dras til med moment.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Sat 18 Nov 2017 12:40

Så ved riktig moment og korrekt shimsing så skal det ikke være bevegelser hverken radialt eller aksialt ??
-60 544A Special 2

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: H-544

Post by Reodor57 » Sat 18 Nov 2017 12:52

Riktig. Svømming er også for å få riktig inngrep i samvirkning med justering av kronhjulet sidelengs. Manual mener jeg finnes på hjemmesiden også for ENV.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Sat 18 Nov 2017 14:22

Takker. Har verkstedhåndboka, så er vel bare å lese den godt nok da.
Startet jo dette med tanke på å bytte tettingen for det lekker lite grann.
Skal vel bare være å trekke ut nå når flensen er ute vel ??.
Er vel bare det å finne riktig verktøy !
Har hatt mye ulyd fra bak i bilen , men antar nå at det er de vanlige hjullagrene, og de blir byttet nå sammen med total bremserenovering
-60 544A Special 2

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: H-544

Post by Reodor57 » Sat 18 Nov 2017 15:00

Bare å trekke til ja. Sjekk også de to gummiforingene på mellomakselen
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Post Reply