H-544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Sun 22 Feb 2015 01:54

Har et spørsmål til dere der ute. kan Arcanol brukes til grunning for tokomponent lakk ??
-60 544A Special 2

User avatar
445
Posts: 5784
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: H-544

Post by 445 » Sun 22 Feb 2015 09:47

Spør du fordi du allerede har brukt den, eller fordi du har lyst til å bruke den?

Hvis du ikke har brukt den ennå, så ville jeg latt være, og heller brukt en tokomp grunning også, f.eks Hagmanns gul.

Hvis du har brukt den, så vil jeg anbefale å kontakte Nordstrand billakkering (eller en annen kompetent lakkerer) og søke råd. Kanskje du kan ha et annet sperrelag mellom?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Sun 22 Feb 2015 09:54

Har ikke brukt den. Vi tenkte tanken, men ble tvilende Og når vi ikke fant noe datablad på nett som var entydige er det jo fint å kunne ha noen med erfaring å spørre direkt. Takk for svar
-60 544A Special 2

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: H-544

Post by Torbo2 » Sun 22 Feb 2015 21:37

De fleste lakktyper til bil, inkludert tokomponent grunning er langt sterkere i kjemien enn Arkanol. Arkanol er vel fortsatt whitespritbasert, og den vil da krakelere.
Det er kun et sted det skal skje, men det er en annen sak.

Jeg prøvde for noen år siden på gulvet i min Renault Dauphine, og det ble ikke pent. Men det er ikke på et synlig sted.
Valgte selvfølgelig andre ingredienser etter det.

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Wed 07 Oct 2015 17:22

Så bra 445 at du tar tak og får liv i forumet igjen. Nå er ubønnhørlig høsten tilbake og vi kryper vel inn i garasjene
for å fikse både det ene og det andre som har dukket opp i løpet av sesongen. Jeg har kjøpt ny dynamo av Reodor og skal montere den samt
få byttet en del pakninger tror jeg. Det lekker litt Og så har jeg jo en mekkekamerat med en annen PV i min garasje som skal på veien igjen til våren. :D
-60 544A Special 2

User avatar
445
Posts: 5784
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: H-544

Post by 445 » Wed 07 Oct 2015 21:55

Ja, nå er det på tide med mer aktivitet på forumet.
Et innlegg om dagen er godt for ..... bilmagen? Imagen?
Sikkert godt for en hel masse for oss som har spesiell PV-interesse.

Legg gjerne inn rapport om hvordan monteringen av ny dynamo går.

Kanskje din mekkekamerat kan lage en egen prosjekttråd?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Sun 08 Nov 2015 21:46

Som jeg nevnte i en annen tråd så har det dukket opp en utfordring angående montering av et innertak på en 59 modell 544
Beskrivelsen sier at den svarte plastlisten på taktrekket skal ned i en fals rundt bakruta. Denne metallkanten er ikke eksisterende på denne bilen. Uvisst av hvilken grunn. Om det er resultat av tidligere renoveringer eller hva er og blir et mysterium.
Men har andre erfaring med dette og hva har dere evt. gjort. Vi tenker både på lim, borrelås, skru rett i karosseriet eller noe. Noen som har hatt samme "problem" ??

Skal senere i vinter også skifte taktrekket i min bil som er avbildet tidligere i denne tråden, men der har jeg allerede sjekket at plåkanten er på plass.
Ny erfaring dette her, men utrolig hva som kan gjøres med litt tid og tålmodighet har jeg hørt :D
-60 544A Special 2

User avatar
445
Posts: 5784
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: H-544

Post by 445 » Tue 10 Nov 2015 09:08

Som nevnt i en annen tråd har SVPVK noen tips om montering av taktrekk:

http://pv-klubben.org/teknik/mektips/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Tue 10 Nov 2015 11:28

Joda, takk for tipset. Den med bildene er en duett og det andre arket er monteringsveiledningen som ligger sammen med taket.
I den beskrivelsen står det at taket skal inn i den berømmelige plåtkanten rundt bakvinduet. Men den mangler altså, så der ligger utfordringen. :?
-60 544A Special 2

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: H-544

Post by Reodor57 » Tue 10 Nov 2015 17:01

Ja skrev svar på forrige tråd om emnet, men saken er at den platekanten bør være tilstede for å få riktig avstivning av karosseriet. På 544 kapper jo bakvinduet bokstavelig talt taket i to. En blikkenslager kan lage dette så det passer med vindusramma. De har falseverktøy til slikt. Bilder fra vår 444 finner du i min tråd viewtopic.php?f=4&t=767&start=555. Her skal antagelig jobben gjøres på nytt i vinter da takplatene datt ned og bilen skal lakkes på nytt. Måtte bare ha den klar til bryllupskjøring for noen i familien i sommer, ellers hadde taket måttet vente. Vær bare supernøye med å sentrere taktrekket foran og bak, så gir mye seg selv underveis. Begynn bakfra og lås bakre bøyle først. Deretter legger en til rette rundt bakvinduet før en fester foran på midten. Sidene tar en til slutt, først litt løselig, og deretter strammer en opp alle rynker. Plasttrekket strekker seg en del, så en kan godt gå noen runder med tilstramming. Når det ligger perfekt tar en å gjør seg ferdig rundt dørene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Tue 10 Nov 2015 18:13

Godt tips. Det skal jeg ta med meg videre. Tråden din hadde jeg ikke fått med meg. Kjempeflott arbeid.
-60 544A Special 2

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Sat 05 Dec 2015 13:16

Hei alle sammen
Jeg har løftet ut motor og girkasse for oppshining og fordi girkassa har bråket fælt.
Når jeg nå fikk av kassa og hadde utløserlageret i hånden så lurer jeg på om det kan være årsaken
til hele elendigheten. Det er veldig slitt og beveger seg i alle retninger.
Ved en rask inspeksjon ned i girkassa så ser det jo egentlig bra ut - ingen slark noe steder, men pakningene er jo gåen så de må byttes i hvertfall
Noen som har erfaring med dette utløserlageret og symptomene jeg har hatt med ulyd.
-60 544A Special 2

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2843
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: H-544

Post by Reodor57 » Sat 05 Dec 2015 15:15

Utløserlageret lager mye lyd, og det skal ikke være slarkete. Hadde et som virket bra på en nyoverhalt girkasse og det låt ikke pent. Med nytt lager ble det stille.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor » Sat 05 Dec 2015 17:29

Takk for svar. var temmelig sikker på dette jeg også, men greit å få det bkreftet. Enklere å få byttet dette
enn overhaling av girkassa ihvertfall.
-60 544A Special 2

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: H-544

Post by Torbo2 » Sat 05 Dec 2015 19:55

Var lyden til stede bare når du tråkket på kløtsjen kan det være lageret. Om lyden er konstand under kjøring kan det være verrre. Eks. inngående og utgående lager, samt nåleagrene på kubbeakslingen.

Så får vi håpe du har hellet med deg!

Post Reply