H-544
Re: H-544
Spør du fordi du allerede har brukt den, eller fordi du har lyst til å bruke den?
Hvis du ikke har brukt den ennå, så ville jeg latt være, og heller brukt en tokomp grunning også, f.eks Hagmanns gul.
Hvis du har brukt den, så vil jeg anbefale å kontakte Nordstrand billakkering (eller en annen kompetent lakkerer) og søke råd. Kanskje du kan ha et annet sperrelag mellom?
Hvis du ikke har brukt den ennå, så ville jeg latt være, og heller brukt en tokomp grunning også, f.eks Hagmanns gul.
Hvis du har brukt den, så vil jeg anbefale å kontakte Nordstrand billakkering (eller en annen kompetent lakkerer) og søke råd. Kanskje du kan ha et annet sperrelag mellom?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: H-544
De fleste lakktyper til bil, inkludert tokomponent grunning er langt sterkere i kjemien enn Arkanol. Arkanol er vel fortsatt whitespritbasert, og den vil da krakelere.
Det er kun et sted det skal skje, men det er en annen sak.
Jeg prøvde for noen år siden på gulvet i min Renault Dauphine, og det ble ikke pent. Men det er ikke på et synlig sted.
Valgte selvfølgelig andre ingredienser etter det.
Det er kun et sted det skal skje, men det er en annen sak.
Jeg prøvde for noen år siden på gulvet i min Renault Dauphine, og det ble ikke pent. Men det er ikke på et synlig sted.
Valgte selvfølgelig andre ingredienser etter det.
Re: H-544
Så bra 445 at du tar tak og får liv i forumet igjen. Nå er ubønnhørlig høsten tilbake og vi kryper vel inn i garasjene
for å fikse både det ene og det andre som har dukket opp i løpet av sesongen. Jeg har kjøpt ny dynamo av Reodor og skal montere den samt
få byttet en del pakninger tror jeg. Det lekker litt Og så har jeg jo en mekkekamerat med en annen PV i min garasje som skal på veien igjen til våren.
for å fikse både det ene og det andre som har dukket opp i løpet av sesongen. Jeg har kjøpt ny dynamo av Reodor og skal montere den samt
få byttet en del pakninger tror jeg. Det lekker litt Og så har jeg jo en mekkekamerat med en annen PV i min garasje som skal på veien igjen til våren.
-60 544A Special 2
Re: H-544
Ja, nå er det på tide med mer aktivitet på forumet.
Et innlegg om dagen er godt for ..... bilmagen? Imagen?
Sikkert godt for en hel masse for oss som har spesiell PV-interesse.
Legg gjerne inn rapport om hvordan monteringen av ny dynamo går.
Kanskje din mekkekamerat kan lage en egen prosjekttråd?
Et innlegg om dagen er godt for ..... bilmagen? Imagen?
Sikkert godt for en hel masse for oss som har spesiell PV-interesse.
Legg gjerne inn rapport om hvordan monteringen av ny dynamo går.
Kanskje din mekkekamerat kan lage en egen prosjekttråd?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: H-544
Som jeg nevnte i en annen tråd så har det dukket opp en utfordring angående montering av et innertak på en 59 modell 544
Beskrivelsen sier at den svarte plastlisten på taktrekket skal ned i en fals rundt bakruta. Denne metallkanten er ikke eksisterende på denne bilen. Uvisst av hvilken grunn. Om det er resultat av tidligere renoveringer eller hva er og blir et mysterium.
Men har andre erfaring med dette og hva har dere evt. gjort. Vi tenker både på lim, borrelås, skru rett i karosseriet eller noe. Noen som har hatt samme "problem" ??
Skal senere i vinter også skifte taktrekket i min bil som er avbildet tidligere i denne tråden, men der har jeg allerede sjekket at plåkanten er på plass.
Ny erfaring dette her, men utrolig hva som kan gjøres med litt tid og tålmodighet har jeg hørt
Beskrivelsen sier at den svarte plastlisten på taktrekket skal ned i en fals rundt bakruta. Denne metallkanten er ikke eksisterende på denne bilen. Uvisst av hvilken grunn. Om det er resultat av tidligere renoveringer eller hva er og blir et mysterium.
Men har andre erfaring med dette og hva har dere evt. gjort. Vi tenker både på lim, borrelås, skru rett i karosseriet eller noe. Noen som har hatt samme "problem" ??
Skal senere i vinter også skifte taktrekket i min bil som er avbildet tidligere i denne tråden, men der har jeg allerede sjekket at plåkanten er på plass.
Ny erfaring dette her, men utrolig hva som kan gjøres med litt tid og tålmodighet har jeg hørt
-60 544A Special 2
Re: H-544
Som nevnt i en annen tråd har SVPVK noen tips om montering av taktrekk:
http://pv-klubben.org/teknik/mektips/
http://pv-klubben.org/teknik/mektips/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: H-544
Joda, takk for tipset. Den med bildene er en duett og det andre arket er monteringsveiledningen som ligger sammen med taket.
I den beskrivelsen står det at taket skal inn i den berømmelige plåtkanten rundt bakvinduet. Men den mangler altså, så der ligger utfordringen.
I den beskrivelsen står det at taket skal inn i den berømmelige plåtkanten rundt bakvinduet. Men den mangler altså, så der ligger utfordringen.
-60 544A Special 2
Re: H-544
Ja skrev svar på forrige tråd om emnet, men saken er at den platekanten bør være tilstede for å få riktig avstivning av karosseriet. På 544 kapper jo bakvinduet bokstavelig talt taket i to. En blikkenslager kan lage dette så det passer med vindusramma. De har falseverktøy til slikt. Bilder fra vår 444 finner du i min tråd viewtopic.php?f=4&t=767&start=555. Her skal antagelig jobben gjøres på nytt i vinter da takplatene datt ned og bilen skal lakkes på nytt. Måtte bare ha den klar til bryllupskjøring for noen i familien i sommer, ellers hadde taket måttet vente. Vær bare supernøye med å sentrere taktrekket foran og bak, så gir mye seg selv underveis. Begynn bakfra og lås bakre bøyle først. Deretter legger en til rette rundt bakvinduet før en fester foran på midten. Sidene tar en til slutt, først litt løselig, og deretter strammer en opp alle rynker. Plasttrekket strekker seg en del, så en kan godt gå noen runder med tilstramming. Når det ligger perfekt tar en å gjør seg ferdig rundt dørene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: H-544
Hei alle sammen
Jeg har løftet ut motor og girkasse for oppshining og fordi girkassa har bråket fælt.
Når jeg nå fikk av kassa og hadde utløserlageret i hånden så lurer jeg på om det kan være årsaken
til hele elendigheten. Det er veldig slitt og beveger seg i alle retninger.
Ved en rask inspeksjon ned i girkassa så ser det jo egentlig bra ut - ingen slark noe steder, men pakningene er jo gåen så de må byttes i hvertfall
Noen som har erfaring med dette utløserlageret og symptomene jeg har hatt med ulyd.
Jeg har løftet ut motor og girkasse for oppshining og fordi girkassa har bråket fælt.
Når jeg nå fikk av kassa og hadde utløserlageret i hånden så lurer jeg på om det kan være årsaken
til hele elendigheten. Det er veldig slitt og beveger seg i alle retninger.
Ved en rask inspeksjon ned i girkassa så ser det jo egentlig bra ut - ingen slark noe steder, men pakningene er jo gåen så de må byttes i hvertfall
Noen som har erfaring med dette utløserlageret og symptomene jeg har hatt med ulyd.
-60 544A Special 2
Re: H-544
Utløserlageret lager mye lyd, og det skal ikke være slarkete. Hadde et som virket bra på en nyoverhalt girkasse og det låt ikke pent. Med nytt lager ble det stille.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: H-544
Var lyden til stede bare når du tråkket på kløtsjen kan det være lageret. Om lyden er konstand under kjøring kan det være verrre. Eks. inngående og utgående lager, samt nåleagrene på kubbeakslingen.
Så får vi håpe du har hellet med deg!
Så får vi håpe du har hellet med deg!