Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Trolig ikke på en Volvo? Men det var et fint sort juletre...
Det stod ikke hvilken bil det var til, jeg måtte bare hente ned bildet....
Skrekkelig....
Den motoren har nok hatt pustevansker....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Litt stille her, så da blir det noen bilder fra nabolandet:
I Järvsö var det både bensin og biler....
Image
Men å kjøre en Duett rett i veggen var ille på en måte:
Image
På bensinstasjonen, som ofte er møtested for sånne som oss, var det både kafe og prylar...
Image
Må oppleves....
I Trosa sør for Stockholm er det veteranbiltreff hver torsdag i sommer....
tips .......
Last edited by Torbo2 on Sat 06 Jul 2013 22:05, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Mye finne i nabolanet gitt..
Museet i Lärsjøfors er verdt å se.
Et av Sandinavias beste museer ifølge eksperter..
Her er nå bare en fjærende smakebit:
Image
Det var kulturhistorie av mange slag, ikke bare fjærer. Men det kan man jo glede seg til å se..
Og i Mariestad kom jeg tilfeldigvis midt oppi et veteranbiltreff.
Et par bilder:
Image
Duett og PV var der, men alt mulig annet også, som mopeder og motorsykler. pluss delemarked.
Image
Jeg skulle jo hatt min egen Duett der, men.... men...
Mopeder med og uten campingvogn:
Image
Monark med ilomotor nærmest:
Image
Last edited by Torbo2 on Sat 06 Jul 2013 22:00, edited 3 times in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Utenfor Mariestad var det en fin øy som heter Torsø:
Og der var blant annet rev - en liten unge riktignok:
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Kromramma på grillen. Dette kan være nyttig. Jeg skal snart sette på grillen på PV-en, og siden en spurte om det så skriver jeg det her også, da det er viktig:
Boltene til kromrammen er tykke karosseriskruer. De må slipes av på tuppen om de er spisse, ellers kan de lage hakk i krommen!
Er de for lange, kan man bruke muttere under hodet på skruene. De må ikke skrues særlig fast, bare lett inntil, nettop for ikke å skade krommen. Men bruker man tykk understellsmasse oppå, så løsner de ikke.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Stakkars PV... Den står å venter på grill med div. emblem. Må snart ta meg sammen. Men jobb etter ferien tar alle kreftene, men det roer seg vel....
Hvordan kan det ha seg at man er sliten etter ferien? Kjørte jo bare noen få tusen km.... ?

Snart tid for grilling også med "kvinnuell" blåser":
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Da er endelig topplokket ferdig fra spesialfirma som slipte av en mm, og satte inn nye styringer i samme slengen.
Presisjon, vil jeg kalle den jobben. Kunne ikke klart det bedre selv...
Image
Og så fikk styringene nye deflektorer fra en nyere Renault 4.
Image
Så er det bare å pusle tingene sammen....

Duetten fikk også en luftetur i dag.
Startet lett, etter ferien, og gikk jevnt og pent på tomgang.
Ellers sprek og fin, men det mangler et høyere gir... I alle fall uvant med høyere turtall enn det jeg er vant med i sommer...
Jeg har egentlig tenkt å sette på to forgassere, Stromberg eller SU, men det er jo fristende å ha den slik den er nå, stabil og fin gange osv.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Toppakningen ser ut til å ha falt fint på plass:
Image
Men en oppvarming og ettertrekking gjør vel susen....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Så fikk vi sett en fn bensinstasjon i går 13.8.
Og du verden så mange Volvo-kunder! Litt av et sammentreff!
"Treff til tusen" - det er forresten til helgen på Hokksund camping!
Gjett om jeg må der?
Image
Image
Og på en av bygningene stod en "taka" ford. - et barn under regnbuen..
Image

Og så lærte et par av oss noe nytt:
Om en B18-motor har varierende temperatur under kjøring, kan man borre opp et langsgående rør inni topplokket, som forsyner ventilstyringene med kjølevann.
Bedre sirkulasjon, bedre og jevnere temperatur over det hele i lengde retningen av topplokket præimært...
Smart tips, men litt jobb å gjøre det...
User avatar
Sverre L.
Posts: 52
Joined: Wed 22 Aug 2012 22:20

Re: Torbo2s Duett

Post by Sverre L. »

Hei på dere alle, både de fra Vestfold, Buskerud og Oslo/Akershus som deltok på vår grillkveld ved Br.Hanssens Auto s anlegg på Nøtterøy. En lettere omvisning av Jo Mathisen for våre gjester og grillmester Olav Øya holdt grillen varm så våre gjester også fikk grillet sin mat. Takk for en flott kveld med PV/Duett-folket.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by hlyshaug »

Sverre L. wrote:Takk for en flott kveld med PV/Duett-folket.
Det er vi som skal takke, Sverre! Parkerte bilen klokken 00.30 etter en flott kveld med dere. Supert anlegg og hyggelige folk. Hyggelig når lokalavdelingene kan gjøre noe sammen :D
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Da fyrte Dauphinen. Nydelig gange, bare en sus fra sylindrene, og motoren trakk bedre enn før selv om den ikke er innkjørt.
Dreiemomentet ligger litt lavere og det er mere krefter i hele turtallsområdet.
Litt småutfordringer før start, men det har jeg noenlunde kontroll på. En del i oljefiltret har hengt seg opp, så foreløbig går den uten. OK.
En liten vannlekkasje skyltes en bolt som var røket og erstattet med en som var for lang. - fikset.

En simmering til veiva svetter. Den ble da skiftet for 18 år siden, så den skulle jo holdt litt til, men gummien er trolig blitt hard, og kommet et tiendel ut av stilling som den stod i. Tenkte vel heller ikke på at jeg har hatt bilen så lenge og at jeg har kjørt over 50 000 km med den... Kanksje litt mindre eller litt mer?
Har ikke loggboka her...

Litt bensinsvetting fra forgasseren også etter at motoren har hvilt noen timer.... Den har ikke vært åpnet og den gjorde det ikke før?
Altså tre ting som ikke var feil før var/er feil nå.

Noen feil oppstår altså bare ved at bilen står... Litt merkelig, men jeg har jo hørt om at en bil kan "stå seg ihel", men jeg trodde det var andre ting på bilen som bremser, el.kontakter o.a.

Så da er det vel på tide å varme opp Duetten litt....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Oljelekkasje fikset. Ny simmering montert og en bolt ved siden av dekslet manglet..
Den går helt sykt jevnt nå, bortsett fra at den går litt magert i overgangen fra tomgangsdyse til hoveddyse. Aksdyse er litt magert justert, men dette kommer seg nå luftfiltret kommer på plass, tror jeg.

De nye sylindrene, som var nydelig krysshonet gjør susen... I dobblet forstand...
Image
Nye stempler og fjærer er ikke av veien det heller...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Den krysshoningen var jo rene kunstverket!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

De er flinke på Renaultfabrukken. Stemplerne er individuelt tilpasset, noe som er poengtert i manulalen. Det er med andre ord nøye på ting.
Det ble litt innkjøring av Dauphinen i dag, så jeg må vente litt med Duettsaker. men det kommer....
Ikke akkruat ujevn ganger her:
http://www.youtube.com/watch?v=HmV_7YqC ... e=youtu.be
Legg merke til G-en på topplokket - Gordini!
Om noen er interessert kan man se på et tidligere bilde hvordan Gordini har fikset plass til store ventiler, men tilstrekkelig avstand mellom eksos- og innsugsventiler. Her er visst et nært som viser det samme....
Image
Mangler en gummiplugg på topplokket og et luftfilter.
Jeg har ca. 0,1 mm for stor dyse i forhold til originalt (foreløpig), så den går som en kule, uten filter. Med filter og litt mindre dyse vil effekten nok gå ned et par prosent, men det skla jeg tåle.. Om mindre lyd og forbruk....

I en bakke, hvor den før gikk maks ca 60 km/t gikk den i dag ca. 70 km/t, på fjerde gir. Så de små endringene kjennes godt.
Post Reply