Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Mens jeg ventet på topplokket fikk jeg renset og sandblåst maniflolden. Jeg kjøpte varmebestandig lakk fra Biltema, men så tok jeg en tur på roteloftet for sikkerhets skyld, for å se etter noe bedre? Og der dukket det opp både Biltemas og en sort fra Plastic Padding, som jeg hadde glemt.
Så ble det den.
Topplokket ble bare helt nydelig! Det ble slipt av Jahrtek på Jaren.
Image
Så ble ventiler satt inn:
Image
Image
"Black and beauty" - manifold:
Image
Så ble det fyll olje og motor startet opp.. Så gikk den gitt... :roll:
Image
Den hadde litt fusking på grunn av dårlig kontakt på coilen.
Stol aldri på kabelsko! Det var for lite klem på flatstikket.... Var i ferd med å bytte coil, men så merket jeg at kabelskoen var slapp og da jeg strammet den opp gikk den som en kule...
Kjapp på gssen og fin gange - godlyd! :)
Så kjørte jeg den varm og ryddet opp...
Sparte litt småtteri til i morgen, som å få inn radiator og gasstag...
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Spennende med lakken fra Plastic Padding. Har du en skvett igjen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Vakkert topplokk! Kunne vært morsomt å tatt en studietur til dette topplokksfirmaet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Hva gjorde du med kammen? Mulig jeg ikke har lest godt nok, men den var jo temmelig slitt, så kan ikke ha vært mye herding igjen. Har vært sammen med noen Volvo folk i helgen, og de sier at kammen er elektroherdet, og da er det kun 0, 5 mm å slite på. fn av knastene var over em mm om jeg ikke husker feil. Fikk også et tips om å tette oljeretur hull i topplokket med vinkork for kun å tillate retur via løfterne :-). Kan være noe å ta med seg..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

445 wrote:Spennende med lakken fra Plastic Padding. Har du en skvett igjen?
Bare si ifra...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

445 wrote:Vakkert topplokk! Kunne vært morsomt å tatt en studietur til dette topplokksfirmaet.
Det var et sted jeg kunne vært mange timer og kost meg! Han hadde utrolig mange fine maskiner og kunnskap i toppklasse.
Last edited by Torbo2 on Sun 10 Mar 2013 11:00, edited 1 time in total.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Torbo2s Duett

Post by jangu1@hotmail.com »

Det var en vakker topp. Er misunnelig på den gitt. :D
Men ikke så misunnelig at jeg skal prøve og stjele den eller ødlegge den hehe :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Så da blir det en ny D-kam ... -med nye løftere.
Tror dette besvarer Reodors spørsmål. Hvor kjøpte du kammen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Kammen ble byttet til ny D-kam, samme som før. Det ville vært uansvarlig å satt inn den gamle igjen, da det kunne se ut som den var slitt igjennom herdingen. Og da går det fort nedover videre.
Så fikk den en fin forskyvning fram noen grader. Også anbefalt av min nye kontaktperson på Jaren. "det gir bunndrag, og i mange tilfelle, avhengig av utrustning og innstillinger på resten av motoren, gir det god kraft oppover også", var hans kommentar. Og på toppen av det hele fikk jeg med et godt "hemmeilig" tips som jeg skyndet meg å gjøre når jeg kom hjem ...
Når jeg tenker meg om har jeg fått gjort arbeider av han før via mellommann, polert veiv og borra opp til 2,2 liter ...

Det verste han har gjort?
Jo han borra opp en B20-motor til B24 (2,4 liter) og eksenterslipte veiva slik at motoren ble 2,8 liter! Det er mange gratishester det!
Og når eieren i tillegg hadde to doble webere og en "ufin" kam så ble motoren ganske heftig. 200+, heter det visst ...
Kjenner eieren, som jeg forresten kjøpte stempelfjærer av. Han kan svare på alt om Volvo, og derfor kan jeg ikke opplyse navnet. Forståelig nok ...
Last edited by Torbo2 on Sun 10 Mar 2013 11:24, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:Så da blir det en ny D-kam ... -med nye løftere.
Tror dette besvarer Reodors spørsmål. Hvor kjøpte du kammen?
Det ble BCB Bil og Deler AS, der jeg kjøpte til Amazonen. Den kom dagen etterpå, så raskt og greit. Kunne gjerne også kjøpt hos Jørgenrud, men jeg må passe på å oppretthode kundeforholdet fler steder.
Stemplefjærene med "brekkant" kjøpte jeg av Larsen på Nes i Hole.
Trappekilen hos Pedersen Racing Sarpsborg.
Motorpakningssett hos VP-Autoprats i Sverige.
Topplokk bearbeidet på "Grefsen laboratorium"...
Da var det vel det hele som skulle til?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

jangu1@hotmail.com wrote:Det var en vakker topp. Er misunnelig på den gitt. :D
Men ikke så misunnelig at jeg skal prøve og stjele den eller ødlegge den hehe :D
Motoren er låst med hengelås, og bilen står under et overvåkningskamera og det er satt på pulserende spenning på 20 000 volt, nok til å overleve, men det vil gjøre vondt for en evt. tyv!
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Du glemte å nevne de løse hundene...,
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Voff, voff,uff, hvordan kunne jeg glemme dem?
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by hlyshaug »

Torbo2 wrote:
jangu1@hotmail.com wrote:Det var en vakker topp. Er misunnelig på den gitt. :D
Men ikke så misunnelig at jeg skal prøve og stjele den eller ødlegge den hehe :D
Motoren er låst med hengelås, og bilen står under et overvåkningskamera og det er satt på pulserende spenning på 20 000 volt, nok til å overleve, men det vil gjøre vondt for en evt. tyv!
Minner meg om da jeg hadde sommerjobb på importanlegget til Harald A. Møller i 1982. Biler som skulle hentes av trailere på natta ble parkert ute, med tenningsnøkkelen gjemt på avtalt sted. Problemet var at uvedkommende fant ut hvor "avtalt sted" var, og forsynte seg med Golf GTIer, som de tullekjørte og herpeserte etter beste evne, før de få litrene med bensin på tanken tok slutt. Vi mistenkte at det var samme person som kom på besøk hver natt, og verksmesteren la derfor ut en felle, der han trakk en uisolert kobberremse på baksiden av rattet, og koplet denne på coilen. Morgenen etter sto GTI'n der vi hadde satt den, dog med åpen førerdør og et brekkjern plantet tvers gjennom en av karosseriplatene. Men etter dette slapp vi tyverier en stund...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det hørtes spennende ut.
En jeg kjente for lenge siden satte på 230 volt, og det hjalp det også, ifølge ham selv som fikk ha bilen i fred...
Last edited by Torbo2 on Mon 11 Mar 2013 19:46, edited 1 time in total.
Post Reply