Page 4 of 109

Re: Torbo2s Duett

Posted: Fri 11 May 2012 22:51
by guntor
Har verkstedhåndboka. Original utgave faktisk.
Koblingsskjemaet som står der omhandler biler fra chassisnummer 330100 og utover
Mulig det er dette du etterlyste
Har skannet inn som Tiff-fil og den ble på ca 3,3 mega så den må jeg evt sende deg
som e-post !
Prøvde også en enklere versjon som jeg kunne legge ut her, men fikk feilmelding
på alt jeg prøvde.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Sat 12 May 2012 00:04
by Torbo2
guntor wrote:Har verkstedhåndboka. Original utgave faktisk.
Koblingsskjemaet som står der omhandler biler fra chassisnummer 330100 og utover
Mulig det er dette du etterlyste
Har skannet inn som Tiff-fil og den ble på ca 3,3 mega så den må jeg evt sende deg
som e-post !
Prøvde også en enklere versjon som jeg kunne legge ut her, men fikk feilmelding
på alt jeg prøvde.
Fantastisk!
Sender deg mailadressen som melding PM.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Sat 12 May 2012 09:30
by Torbo2
Riktige tall og tilkoblinger er nå på plass over.
guntor ordnet en god skanning av skjemaet. :)
Nå skal det ikke være noen problem å koble bryteren, om man skulle være usikker på tilkoblingen!

Hele skjemaet kan ikke legges ut, da det er for stort for Tinypics..

Det kan evt. sendes til Reodor for å legge det inn på Teknisk/manualer på hovedsiden?

Re: Torbo2s Duett

Posted: Sat 12 May 2012 16:13
by Torbo2
Dagens tur med Duetten:
Så ble det en lysjustering I dag, og gjennomgang av ledninger osv.
På hjemturen sjekket jeg opp hjulopphenget ved å kjøre litt kontrasvinger, og da virket ikke bilen helt som den skulle!
Ved nærmere kontroll viste det seg at to bolter på øvre bærearm på høyre var svakt løsnet! De har ikke vært ettertrukket etter av den nyoverhalte bærebrua kom på plass. Når jeg tenker meg om så er det nok et år og over 2000 km siden.

Maling mellom delene kan ha trukket seg sammen og "gått seg til" og da jeg skrudde fast på begge sider og strammet opp hjullagrene til 0- klaring ble bilen god og kjøre, men ikke perfekt.
Så sjekket jeg styrestagene, ikke så lett alene, men der fant jeg en kule i grenseland på høyre side. Over grensen for min del ...
Sjekket også hjullagrene, og det venstre framme var på kanten da jeg la øret inn til skjermen og snurret hjulet fort rundt.

Positivt? Ja, det skal bli bra å få dette 100!

Så mens jeg lette etter div. deler fant jeg spesilaverktøyet for å justere forstilling, camber og spes. Caster. Det var i alle fall positivt.
Image
Lett å lage av et jernstykke og en forlenger fra Biltema:
35 mm åpning skal passe til mutteren ytterst på øvre bærebru.
Tykkelsen på materialet kan være 5-(6) mm. Mitt er 4 mm, men det går bra (på min bil), men det er verre om tingene ikke er rustet fast.
Da kan den trollig gi etter. Det er i alle fall plass til 5 mm gods...

Re: Torbo2s Duett

Posted: Sat 12 May 2012 22:21
by 445
guntor wrote:Har verkstedhåndboka. Original utgave faktisk.
En gang du har masse tid og lyst, så kunne jeg gjerne tenkt meg en høyoppløst skannet PDF-kopi av hele denne manualen. Eller om jeg får låne den, så kan jeg skanne selv.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Sat 12 May 2012 22:23
by 445
Når du skal bytte hjullager, samt justere camber og hva det nå heter, så håper jeg at jeg kan få lov til å være med! Dette vil jeg gjerne lære!

Re: Torbo2s Duett

Posted: Sun 13 May 2012 11:50
by Torbo2
Det er klart! Du kan jo også få lov til å gjøre det, så kan jeg se på og peke... :)
Det tar ikke lange tida og det er svært verdifullt å kjenne på en forstilling (god følelse) ved at styringen lystrer 100 ved f.eks. en kontramanøvre og at blen går som på skinner eterpå.
Det farlige med styring og hjuloppheng er at man gradvis til tilvendt en upresis styring og et slarkete hjuloppheng. Og så finner man kanskje på at man skal kjøre litt fort f.eks. i spennende svinger, en så blir det spennende på feil måte... Eller farlig.... Bilen lystrer ikke, rattutslagene blir for store osv. Bilen velger sin egen vei, som kanskje ikke du vil eller hvor veien er?
Forstilling i 100:
Når den minste rattbevegelsen virker helt fram til dekkene er også PV/Duett gode å kjøre.
Det viktigtste med et huloppheng og styringen er at det er presist, og spissingen er det aller viktigste.
Her er det mange metoder for å stille den inn.
Som en midlertidig nødløsning kan man sikte på bakhjulene og stille lengden på paralellstaget framme, for å få bilen kjørbar til nærmere fullverdig justering.
Camber skal være 0 grader - hulene skal stå loddrett helt enkelt.. Et vanlig vater er greit nok.
Casteren bør være maks. Et par grader skal kunen gå ved å skru mutteren øverst på bærebruene maks bakover. Helst økes til 5 - 8 grader pluss for å oppnå best mulig retningsstabilitet, men da må bærebrua tiltes og skimses opp.
for de som liker seg best i svinger, kan man forsterke krengningsstabilisatoren. Det fins oppskrifter på det også...
Mye morsomt her.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Sun 13 May 2012 20:28
by Torbo2
Mens jeg venter på deler skal rele for hovedlys monteres.
Lysene ble vesentlig bedre - hvitere med "ny" bryter! Rakk ikek å måle spenningstap i går, men jeg regner med at det er ca. 0,6-0,7 volt, men det skal ned i 0,1 volt. Derved får jeg godt over 10 prosent bedre lys, og det hodler.
Så monterer ejg relé med 87a kontakt for å eliminere en feilkilde...

Re: Torbo2s Duett

Posted: Mon 14 May 2012 09:15
by 445
Torbo2 wrote:Det er klart! Du kan jo også få lov til å gjøre det, så kan jeg se på og peke... :)
Avtale!

Re: Torbo2s Duett

Posted: Mon 14 May 2012 10:28
by Torbo2
Supert! - så slipper jeg å bøye og den halvknekte nakken min for mye....

Re: Torbo2s Duett

Posted: Wed 16 May 2012 21:31
by Torbo2
På vei til Stavanger kjørte jeg innom Neset Camping i Byglandsfjord, hvor landstreffet for Volvo skal være i august. Et fantastisk sted, og rett før ute i fjorden dukket "drømmebåten" opp og det ble full stopp og fram med kamerautstyr. Bjoren, som jeg bare så vidt har sett før.
Den gled i vannet som en kano, helt lydløst med godt oppvarmet kjele oppvarmet med bjørkeved. Hvem sa at veteraner ikke er miljøvennlige?
Bjoren er dampbåt fra 1867, bygget på Aker mek. verksted. Og byggingen skjedde på Kile og på Gullsmedmoen. Siden det ha den blitt forlenget med 6 + 10 fot, til sammen 68,9 fot og fikk ny maskin på hele 42 Hk i 1914.
Image
De som mangler her er Duett eller PV, men det må det bli neste gang!
I 1994 ble Bjoren restaurert ved Drammen Skipsreparasjoner AS under observasjon av Riksantikvaren. Når er det Bygland kommune som eier båten, mens et eget selskap står for driften. Ifølge kapteinen har maskinen nå hele 52 hestekrefter!
Så kan vi som har planer om å dra dit håpe på å få en sightseeing med denne i august på toppen av alt det andre ...
Fra om med juni vil det bli mulig å bli med på fjorden med båten.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Wed 16 May 2012 22:46
by 445
Det var et praktfullt skue!

Re: Torbo2s Duett

Posted: Wed 16 May 2012 23:22
by hlyshaug
Det som først og fremst mangler i Byglandsfjord, er toget... Stasjonen står jo der. Var det korrespondanse mellom Bjoren og Setesdalsbanen, mon tro?

http://no.wikipedia.org/wiki/Setesdalsbanen

Re: Torbo2s Duett

Posted: Fri 18 May 2012 23:43
by Torbo2
Det stod noen om det på en plaka, men det står jo også linken til hlyshaug:
Setesdalsbanen var en del av et kommunikasjonssystem i Setesdal. Fra før av var det dampbåtrute på Byglandsfjorden. Banens endestasjon var Byglandsfjord stasjon. Derfra kunne de reisende ta dampbåten Bjoren til Bygland eller Ose. Fra Ose var det den første tiden hesteskyss videre oppover dalen, seinere ble det rutebil. Da veien ble bygd rundt Fånefjell ble det rutebil langs fjorden helt ned til Byglandsfjord.

Jeg forstår ikke dette med miljøvenlig?
Setesdalsbanen er lagt ned, Valdresbanen og tog til Aranedal Kolsåsbanen osv. er lagt ned...
Trodde tog og trikk var miljøvennlig... :roll:
Morsomt å kjøre trikk forresten. Jeg fikk lov å prøve for et tid tilbake... Du verden for en rå kraft ved igangsetting!
hlyshaug kan sikkert si mer om momentet her, da det er langt utenfor de skalaene jeg kjenner....
Og som den trillet av seg selv! Skulle ikke tro det var noen som het friksjon?
Det var visst derfor man brukte transoprtskinner (trikkelinjer), med hest som trekkdyr (ren hestekraft) foran de første sporvognene som ble satt i drift i Oslo, bla...

Re: Torbo2s Duett

Posted: Sat 19 May 2012 07:56
by 445
Torbo2 wrote:I 1994 ble Bjoren restaurert ved Drammen Skipsreparasjoner AS
En liten avsporing: Ble den fraktet på lastebil til Drammen?