Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Om noen gidder å følge med her, kan jeg si noen om dette.
Jeg gidder å følge med, men håper å få det demonstrert i praksis.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Så får jeg også se hva jeg gjør med løfterne. De skal i alle fall lettes. Kanskje de skal få smørespor utvendig også?
Når du letter disse, borer du da hull i dem?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Løfterne skal se slik ut: (Pluss litt til som jeg kanskje kommer tilbake til?)

Mushroom:
Image
Dette er ikke spes. viktig på denne motoren som ikke skal jager over 6000–700 o/min, men det er for å spare en kamaksling som strengt tatt burde hatt oljesprutere for å få bedre holdbarhet. Jeg har vel byttet fem på Amazonen, mest på grunn av slitasje, men også av andre rare årsaker.
Løfteren skal få oljespot for å gi olje til kammen på en helt spesiell og uprøvd måte. Tiden er forbi med lavtliggende kamakslinger, så dette vil bli offentliggjort her (uten patentsøknad), om tråden ikke blir stoppet? Det er jo litt "galimatias" og dra dette utover det vanlige, men noen av oss synes det er greit å få greie på det man ikke vet også?
Noe slikt, men flere spor nede enn oppe for å sikre at de ikke fylles med olje.
Image
Jeg tror det rekker med et fire til åtte hull for å lette løfterne, da denne ikek skal går med høye turtall? men jeg må se tiden an...
Ikke alt her er like nyttig for hvermannsen, men noen kan kanskje plukkes opp?
En idé å brunge videre er noe for en rørlegger. legge opp tynne olje rør med tynne dyser, inn- eller utvendig som spruter olje på kamakslingen så den får gode levevilkår. Dette blir vel mer tankearbeid en selve utførelsen? Men noe skal man jo tenke på? Kan jo ikke bare drikke øl på puben? Det kan jo tenkes at man kan tenke bak et glass også, for den sakens skyld?
Fra spøk til revolver:
Ventiltyringene kunne jeg kjøpt ferdige hos Pedersen Racing - http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_motordeler/ - eller på KG Trimning i Sverige, med neddreide spor til ventildeflektorer, men da måtte jeg ha brukt B20-ventiler. Som her:

Image
Ventilene i mitt B18 topplokk var så fine, så da blir B18 styringer brukt og dreid her til lands. Dessuten er dette "low budget" -oppgradering og "low trim" – uten det høye turtallene inne i bildet. Så faller vel ting på plass etter hvert?
Appropo løftere, skal jeg slipe dem om de er greie. Så skal jeg forsøke å lage en "jordklodebue" (konveks) på overflaten. - En anelse bue med et par tusendels mm lengedeforskjell mellom sentrum og ytterst.

......
Last edited by Torbo2 on Tue 20 Nov 2012 13:14, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Litt porting, men kun der det er trangt, men noe i nærheten av dette, men ikke for mye...
Innsug ok etter justering:
Image
Eksos - rødt felt skal vekk:
Image
Ikke slik:
Image
På stedene ved de røde pilene er det kritisk tynt gods, men det er tatt for mye hele veien her, så ser man at ventilstyringene også får minimalt feste.
Gevinsten av dette "ekstreme" er kun tilstede med superkam med høye ventiløft, store ventiler og dobbel- eller to doble forgassere - osv...
Bildene er lånt...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Så var det kompresjonen da?
Starter med å måle ut kompresjonsrommet og så ser jeg om jeg kan bruke dette regnearket eller ta det på kalkulatoren?
Foreløpig går jeg ut fra dette, men kompresjonsrommet må måles når ventilene er kommet på plass:
Image
Kompresjonen skal bli mellom 9:1 og 9,5:1. Har ikke tenkt ferdig her...
Kom gjerne med ideer her...
Last edited by Torbo2 on Mon 19 Nov 2012 17:01, edited 1 time in total.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Torbo2s Duett

Post by jangu1@hotmail.com »

Dette var veldig intressant selv om jeg tror jeg må se det i praksis for og skjønne det.
Så fortsett gjerne tråden Torbo. Jeg prøver og lære av det dere gjør for en dag skal vel jeg også gjøre noe lignende.
Med både B 18 motoren og B 16 motoren min. Men jeg skal ikke åpne B 18 motoren før jeg har prøvd den litt.
Så stå på Torbo og legg gjerne ut mere informasjon her. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Bra du synes det jangu!
Det er jo litt i grenseland det jeg skal gjøre. Og alle er sikkert ikke enig i alle metodene. Og jeg innrømmer så gjerne at noe er amatørmessig, f.eks. sliping, hvor proffene bruker avansert verktøy. Men det har jeg ikke for mye av, så det blir enkle midler, og så er det ikke supertrim det er snakk om heller.

I hovedsak dreier det seg om å få vekk skarpe kanter og lette overgangen for bensinluftblandingen der det er trangt. Ikke øke størrelsen på kanalene. Det ville i mitt tilfelle blitt feil, da det reduserer strømingsshastigheten for god fylling ved lave turtall, som jeg vil ha.
Kanalene skal heller ikke poleres, selv m det er flere meninger om det. Ru overflate er gir faktisk bedre strømning!

Men i selve topplokket kan det være blankt og fint, for da er jo blandingen kommet seg inn. Den blanke overflaten her kan redusere sotdannelse, men noe sot skal det jo bli også, da sotlaget blir en liten varmesperre. Det er en av grunnene til at en motor skal innkjøres.
Det som skal "gjøre susen" er også at det gjøres plass rundt ventilene, men på riktig måte. Med tanke på at ventilene overlapper hverandre, at innsugningventilen begynner å åpne før eksosventilene er helt stengt, er det viktig at de er god passasje på de ytre halvmånedelene av ventilene, slik at ikke for mye av bensinluftblandingen går mot eksosventilen og lager HC, CO, NOx og alt det myndighetene ikke vil at vi skal slippe ut.
Dette er noe som er under utrarbeiding, tenker meg er forskjøvet åttetall, forbrenningsromemt sett overfra. Dette er en hemmelighet, så dettte må kun hodes innefor PV-klubben!
Det myndighetene glemte forresten er at NOx og HC jobber mot hverandre. De snakket kun om CO2 og HC, delvis også i EU, delvis styrt av bilfabrikkene. Og så kom fabrikkene med flotte verdier på utslipp som var skremmende bra! Lave HC-verdier, også på disel! Så da var det å anbefale til folket! Men så var det den glemte faktoren i regnestykket: NOx?
Oysann! Hmm. Hvorfor ble den så stor, hvorfor ble den 70 ganger større på en dieselbil enn en bensinbil? Og så må myndighetene finne på "noe nytt", som slettes ikke er noen nytt i det hele tatt!
Et faktum er at når HC-en reduseres, økes NOX-en, og omvendt.
Men nå er det den NOX-en som gjelder for å få inn penger i kassa..! Så har man det gåenede..
Beklager dette, men det er garantert upolitisk, men fakta basert på sikre kilder og forbrenningsteknikk. Kanskje de glemte å spørre noen med kunnskap?

B18-toppen: Det er heller ikke heldig at eksosrester kommer med i forbrenningen en gang til, selv om bilfabrikkene bruker det trikset for å få ned utslippene, helst på dieselmotorer, men det går på bekostning av effekten og totalforbruket. Men det er visst ikke så viktig, bare målingene på labben er OK.
Litt av det samme gjelder turbomontering, de målte avgassene kan gjøres flotte, bare ved å pøse på med nok luft, spesielt på en diesel, men det er energien I hver dråpe drivstoff som skyver bilen fram, og mengden totale utslipp er trolig ganske lik om man kjører i jevn hastighet med to like biler med og uten turbo - teoretisk. Men når turboen er i effektiv hastighet så gir den motoren god virkningsgrad, ikke minst fordi den drives av trykket fra eksosgassen, som ellers ville gått til spille. Om under normale forhold, eller totalt sett, vil turboen vinne, både med god effekt og lavere utslipp. Om man ikke guffer for mye på da? Da går vinsten ned igjen, selv om virkningsgraden blir bedre.
Det er jo en del elektronikksnadder som pynter litt på utslippene på nye motorene, men det var bare litt fast grunnlag.
Og så er det jo utrolig spensnige, så for all del, jeg skal ikke være for gammeldags..
Kunne jo nevt at en dieselmotor uten turbo har høyer kompresjon enn en med turbo. Så i perioden hvor turboen bare henger med er den terminske vikningsgraden større på sugediselen. - Godt at jeg ikke sa det, da ville jeg nok fått protester....
Jeg skal ikke dra det for langt, men Det er noe med å ta med alle faktorene i et regnestykke, samtidig kunne litt om prosentregning.
Så hva er best? Det vet sikkert myndighetene bedre enn meg, men de har en tendens til å skifte mening, så jeg er ikke helt sikker?
Vell, vell, jeg har nå sluttet å tro på julenssen, selv om han er på vei....
I påvente av lån av verksted, må jeg pusle litt med tanker og ideer.
Og nå er det press påå gå på Loppemarked, så dukker det opp nye utfordringer ...
Kommer vel hjem med noe som er så nostalgisk at det må stå på en hylle en viss til det blir stablet bort ... Så har jeg "det gående". Men noe moro skal man jo ha, kan ikke bare ha det gøy hele tiden ...?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Så kom jeg levende hjem fra loppemarked i dag, kun med en bok, Hvem Hva Hvor fra 1960. 1950 hadde de dessverre ikke!
Så hva skal jeg med den, jo det kom jeg på nå, den skal ligge i hattehylla på PV-en!
Så kan jeg også angre på at jeg ikke kjøpte bøker fra 1961, 1966 og 1972, evt. 1993.... men tankene kom litt sent....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Jeg var forresten innom en potensiell bil på veien hjem. Må vel si at dette kan bli noe spesilet, men det er vel å "banne i kjerka" her.. Men hva skal jeg gjøre? Holde alt for meg selv?
Image
Ble jo glad for at den stod der fortsatt, men hvorfor skal det alltid være problemer:
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Endrede planer: Slipingen av løfterne skal endres, sporene skal gå fra øverst til nederst på skrå, ikke via hullene. Men det kan bli fire spor nederst fra de nederste hullene som før.
Må gjøre noen skisser, men jeg tror jeg holder meg til fire hull for å lette dem, da det fungerte bra på amazen godt over 7000 o/min og originale ventilfjærer uten å rakle. Men lettere løftere er jo bra uansett, så jeg er hva det blr til? Bilder kommer om jeg ike glemmer det...?

Det neste er å gjøre noe med innsuget, enten sette på en avstemt trykkdemper eller forlenge det?
Så må jeg se litt på ventilløftet, da det kan være litt mye brems her ved kun 1 mm løft?
Ved å multiplisere løftehøyden med ventilens omkrets så framkomemmer strømningsarealet der. Så ser amn at det en god del mindre enn kanalene, så da kan man begynne å lure på hva som er viktigst å gjøre?

Det er noe som ikke stemmer her, eller jeg ikke forstår helt, som jeg må regne litt på, eller på annen måte finne ut av.
"ngen kjede er sterkere enn det svakeste ledd", sies det... Men det er vel trolig at en stor lufthastighet liekvel kan presse seg igjennom ventilåpningen, selv om den har mindre areal, men at det kompenseres ved trykktstigning, men det vil alikevel være en brems.
Dessuten på sugepulsene stemme med det "operasjonsturtallet" jeg skal ha som ideelt. Om det lar seg gjøre enkelt så må manifolden bygges om til å matche med tenningsrekkefølgen? Det er ikke sikkert det er noe problem med det jernstykket med hull i som står på i dag, men man kan jo se på alternativer?
Om jeg får tid eller finner ut noe smart? Om ikke får jeg håpe på gode resultater av de andre tingene...

Det er jo andre prosjekter "i gjæringa" også... Det tør jeg ikke fortelle om, da det er helt "på viddene" (i manges øyne) foreløpig....
Det har vel ikke noe her å gjøre heller....
Det over er vel ille nok, men jeg håper noen kan dra nytte av noe av det om ikke annet....?
i alle fall unngå feller man kan gå i...
Last edited by Torbo2 on Tue 20 Nov 2012 13:15, edited 1 time in total.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Torbo2s Duett

Post by jangu1@hotmail.com »

Torbo jeg synes ikke du skal holde alt inni deg. Om ikke annet så kan du dele det med meg. For jeg synes alt som høres sprøtt ut høres også morsomt ut.
Men jeg skal være så ærlig og si at jeg skjønner ikke helt alt det tekniske du skriver om. Men det gjør ikke noe for meg. Det ligger noen plan for høyt for meg :D
Den Dogden så morsom ut den. Du må gjerne ta deg en tur en dag og fortelle om den og planer. Så skal jeg fortelle deg om planene mine og merca.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Som amatørtrimmer og "ekspert" på strømning i lave hastigheter (Ventilasjon) så har jeg kommet til at en får mer ut av en pen innersving enn en pen yttersving i innsug og avkastkanalene. Dette begrunner jeg med følgenede.
Har gjort tester på bla firkantkanaler som det har blitt brukt en del av op igjennom årene. I 90 graders bend ser en nesten ikke forskjell i trykkfallet om en går fra rett vinkel til pen bue, men skifter en innerving fra rett til en pen bue med radie 100mm halverer en omtrent trykkfallet. Grunnen til dette er at luftstrømmen ikke slipper innersvingen og lager turbulent strømning. Det bør en ikke ha før luften kommer inn i sylinderen hvor en da får en bedre forstøving. En får bedre fylling når en bruker hele tverrsnittet på ventilen. De trimmede topplokkene som er vist her, har en fin innerradie som gjør at fyllingen blir optimal. JEg ville derfor ikke tatt for mye av "toppen av" innsugskanalen, men sørget for å få en så stor radie som mulig i "innersvingen.
Ru overflate gir bedre effekt fordi strømningen blir litt turbulent helt ytterst mot godset. En hindrer da at "væsken" i blandingen legger seg på flaten og skaper problemer. Innersvingen bør da i mitt hode være tilnærmet polert for å sikre vedheng på luften.
Dette kan vi diskutere i det vide og brede sikkert, men jeg har ikke rørt ventilstyringen i nevneverdig grad og konsentrert med om å ta bort alle støpekanter og få til en god innersving. Det har fungert forbløffende bra på den hverdagstrimingen jeg har gjort på mine og noen få andres biler. Rekorden er forsåvidt min svogers Ascona 1,9 CIH som gjorde rundt 7500-8000 o/min med annen kam, forgasser og litt hardere ventilfjærer. Rørte der ikke styringene til ventilene da dette var en hverdagsbil.
En snakker her om svært høye gasshastigheter i innsug og avgasskanalene, så den minste ujevnhet er i prinsippet negativt. Det er jo derfor at en tar bort mye av styringen også, men poenget er at hindringer i yttervingen har mindre å si for resultatet enn tilsvarende i innersving. I tillegg er styringen rund og gassen passerer i de feste tilfellene denne i ca 45 graders vinken som gjør at profilen da er oval. (Ikke langt unna dråpeform det)
Vedr. innsnevringer så er dette negaivt dersom tverrsnittet øker igjen før ventilen rent strømningsmotstandsmessig. Men en skal også tenke på at dette kjøler ned luftstrømmen med de hastighetene en her snakker om, som jo ikke alltid er negativt med hensyn til f.eks "bankefastheten" på de bensintypene som er tilgjengelige i dag. Innsnevringen bør derimot gjøres så jevn som mulig (Som f.eks venturien i forgasseren).
Dette var da mine amatørbetraktninger som jeg har brukt noen år på å tenke meg frem til, og som har fungert for meg så langt. Uansett så finnes det ikke en fasit, som også gjør at noen trimmingsfirmaer får til bedre resultater enn andre.
Det handler også her om å komme i mål og ikke få motorhavari da en har tatt ut for mye..
Håper jeg har tilført litt nyttig tankegods her Torbo2 og ikke ødelagt tråden din.. :)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Rekorden er forsåvidt min svogers Ascona
Nei nei nei!
Record er Record og Ascona er Ascona. Ikke bland Opel-modellene nå! :wink:

Sorry! Kunne ikke dy meg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Alle biler ruste, men Opel har Rekord heter det hehe. Eller for å si det på en annen måte "same shit new wrapping" Innmaten er stort sett den samme så også den GTn jeg hadde som i mine øyne er den eneste Opelen som er litt spennende.
Men har nå konvertert til KUN Volvo PV/Duett og Fiat 124 Spider på gammelbilfronten. Det står forøvrig en 2CV i garasjen min, men den er ikke min..
Ellers er hverdagstrimming gøy, og det er mye en kan få til med enkle modifikasjoner uten at det koster skjorta eller fører til større inngrep i den opprinnelige mekanikken. Blir mer å se på som tuning. En motor som summer jevnt og trutt og går godt, er bedre enn en radio i bilen :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Fint det Reodor, vi er vel på linje her, bra med innspill.
Men det med inner og yttersvingen er jeg litt usikker på, da jeg trodde og hr lest at innersvingen er mindre viktig på grunn av redusert hastighet der. Det går jo fortere ytterst, i motsetning til nå vi kjører eller løper på en bane..
Men det med turbulens i innesvingen kan jeg forstå, hvor stor betydning osv.. er jeg usikker på, men dette kan du sikkert forklare nærmere, siden du har kjennskap til slikt..
Her har je registrert fra en som driver og måler ut strømning, at et vinkelrør kan ha mindre motstand enn et 45 graders rør! Kan du forklare det?
Det er "stikk i motstakk" av det jeg har trodd!
(men det hjelper kanskje å stå på hodet å tenke?) - noen ganger er ting opp ned elelr bakvendt?
Selvfølgelig er det mange meninger her på dette temaet, men jeg ta ikke alt for gitt fra forskjellig hold. I dagens målestokk er jeg også amatør her, men prøver å oppjustere gamle gode regler og teorier. Jeg skal ikke forsøke å arrestere noen, men jeg prøver å forstå og handler deretter. Men her er det ting som skal prøves ut som ikke er prøvd før også?. Men for ikke å bli arrestert selv blir det senere, om det har noe for seg?
Patent på innsugsiden? Demping på avgassen? sov...
Som nevnt litt på kanten det her, men jeg håper noe innimellom kan være til nytte ved en eller annen anledning?
Om ikke annet kan man slå fast at kamakslingene er utsatte og oljeskift derfor er viktig osv...
Og at motorerne går pent når man har fått ut gammel sot o.a.
Post Reply