Page 108 of 109

Re: Torbo2s Duett

Posted: Mon 05 Mar 2018 13:36
by Reodor57
Raskere løft vil vel medføre større slitasje? Jeg synes den B22 motoren jeg satte inn en D kam på, gikk mye penere enn en en B20 med K kam på lavere turtall. Måtte ha en motor som var sterk i bunn på B22 motoren da den hadde automatkasse. Det skulle vel bety mindre overlapp.
Forbruket er jeg ikke så opptatt av på våre gamle. De skal selvsagt ikke drikke bensin med så liten tank, men vi kunne jo kjørt en amerikaner... Mottoet må være at alt over en liter på mila er hobby. Ellers er det mye å spare på å slippe opp noen mm på gasspedalen. Trenger ikke å gå saktere for det.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Mon 05 Mar 2018 18:58
by Torbo2
D-kam er jo helt ok, på linje med K. Men K-kammen skal i prinsipp gi finere tomgang, men kanskje gi mer lyd fra seg?
Camshaft D
VALVE LIFT 10.8
NOCK ANGLE 111°
DURATION 280°


Camshaft K
VALVE LIFT 10.8
NOCK ANGLE 111°
DURATION 277


Spesifikasjoner fra KG trimning - samme som Autoparts

K har 3 grader mindre durasjon, og det betyr normalt mindre overlapp og bedre gange på tomgang. Forskjellen er ubetydelig, men siden løftet er raskere på K-kammen, faltere "lobe", så kan den strengt tatt ha ytterligerre mindre overlapp og snillere utslipp.
Men dette er jo marginale tilpasninger til strengere miljøkrav. Kanskje for å få 0,25-0,5 % mindre CO og NOX?

Re: Torbo2s Duett

Posted: Mon 05 Mar 2018 19:57
by Reodor57
Hm, kan det da ligge i timingen at jeg synes Dkammen gikk penest? Nå gikk den riktignok med to vanlige Zenith fall forgassere og K kammen gikk med SU, men større overlapp skulle jo normalt være værre for fall forgassere. Standard kile forresten. Forbrenning er ikke lett!

Re: Torbo2s Duett

Posted: Mon 05 Mar 2018 23:31
by Torbo2
Man blir aldri klok, men det er halve moroa. SU-ene kan pumpe litt ved "høye kammer", så det kan ligge noe der?

Noen ganger kan man gjøre alt etter oppskriften og vel så det, og så kommer det noen ulumskheter..
Satte du på en elelr to friske og tette Zenith så bør den jo gå fint med både D og K.
Er det forbindelse mellom de to innsugene?
ER det ikek det, så vil to forgassere bli bedre på tomgang i neon tilfelle.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Tue 06 Mar 2018 01:09
by Reodor57
Zenithforgasserne er nyoverhalt og mener det er rør imellom de, men det husker jeg ikke nå. Lenge siden ifjor sommer hehe. Største feilen med den er at den har for små bensinrør til forgasserne. Men, det er en annen sak.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Tue 06 Mar 2018 01:22
by Torbo2
Elektrisk pumpe kan hjelpe på bensinmengden. Ny kan også gjøre underverker..

Re: Torbo2s Duett

Posted: Tue 06 Mar 2018 01:25
by Reodor57
Ikke når en bruker 6mm bremserør for distribusjon til to forgassere. De er som kjent kun ca 4mm innvendig, men ellers er jeg enig i tanken om elektrisk pumpe.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Tue 06 Mar 2018 14:18
by Torbo2
Reodor57 wrote:Ikke når en bruker 6mm bremserør for distribusjon til to forgassere. De er som kjent kun ca 4mm innvendig, men ellers er jeg enig i tanken om elektrisk pumpe.
Ikke bra nei, men kombinasjon av litt høyere trykk og mengde så kan det kanskje være nok.
Men en ny pumpe kan også gjøre underverker.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Tue 22 May 2018 23:30
by Torbo2
Nå er uínnsugsmanifolden skilt fra eksosmanifolden! Regner med at en slik "skilsmisse" vil gi en ny "sentralcooler-effekt", da ikke eksosen vil varme opp innsugningsdelen slik som før. delene er ferdige, og den ene tok turen oppom panna mi, fra dreiebenken. Så jeg måtte til sykehuset og få tapet kuttet sammen. Siden jeg går på blodfortynnende, så ble jeg ganske rød i panna... De vurderte å sy, men jeg sa at jeg ikke var modell for tiden, så om det skulle bli synlig kutt, så var det bare tøft... Tør ikek si mer om dette, da det kan skremme voksne personer!
La til, når jeg gikk ut av døren, at de måtte bare komme til meg om de ville ha dreid (svarvad) noe!? Da lo dem fælt på sykestua...
Gratis parkeling rett utenfor hovedinngangen, nesten som i Norge.... he he...
Nå ble det pinsetur med bandasje til Motoala på bilmuseet og Husqvarna-museet i Husqvarna/Jönkøping. Begge deler kan anbefales på det sterkeste.

Må skru delene på bilen en dag, men det var noe annet jeg skulle gjøre først....

Re: Torbo2s Duett

Posted: Wed 23 May 2018 07:32
by 445
Torbo2 wrote:delene er ferdige, og den ene tok turen oppom panna mi, fra dreiebenken. Så jeg måtte til sykehuset og få tapet kuttet sammen.
Jeg mener at det er du som har lært meg hvor viktig det er å feste emnene skikkelig i dreiebenken.... :wink:
Godt at dingsen bare traff panna og ikke øyne eller tenner.
Uten å mene noe om tykkelsen på hodet, så tåler gjerne (hjerne) panna mer enn tenna.

Kos deg videre på biltur, selv om det ikke er med Duett!

Re: Torbo2s Duett

Posted: Wed 23 May 2018 23:13
by Torbo2
Jo da! Spente fast med firebakkers chuck, men to av labbene fikk skjevt tak og glapp. Dreie av to innsugsdeler er ikke akkurat dagligdags.
Fant en god løsning og fikk flyttet innsuget 12 mm ut fra eksosmanifolden, men måtte lage nye bolter og avstandstykker for å tilpasse.

Deler på plass. Motorstartet og den virket livlig. Gasstaget måtte justeres om, og da så jeg at overføringen er mye slitt! Må fikse det før jeg testkjører.
ikke bra om den henger seg opp!

Så i morgen er det gjennomgang av rotekassene for å finne et bra stag med kuleledd.
I verste fall blir det Biltemas, selv om dem har vanlige gjenger i hver ende.

To hensikter med dette: mer effekt og hindre fordamping av bensin og overflyt etter kjøring.
Har satt på kjøleribbe på toppen også.. - tidligere. Effektøkning ca 1-2 hk? he he...
Sentercooleren i tilelgg: 10 hk elerl ca 10 prosent? (antatt)

Re: Torbo2s Duett

Posted: Fri 25 May 2018 12:40
by Torbo2
Testkjørte i går. Det ble mer sprut og kraft fra 1500 o/min. Rundt 2000-2500 var motoren som en stram sprettert, ville bare mer!
På turtall over 4000 - 5000 o/min var gevinsten liten, og som før. Trolig fordi innsugningsluften ikke rekker å bli varmet opp av eksosmanifolden som var sammenbygd.
Men hva gjør det? Det bråker og skramler så mye oppi det turtallsområdet at jeg holder meg unna.

Så her fikk jeg altså det jeg ønsket! Mer fylling i fra 1000 til 3500 o/min. (2000-2500 o/min er mes brukt). Og her er den spenstig, også av andre grunner.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Fri 25 May 2018 18:43
by Torbo2
Skulle hentet en manual, men får ikkelogget meg inn på hovedsiden?
hva kan dette skyldes?

Re: Torbo2s Duett

Posted: Fri 25 May 2018 19:06
by Reodor57
Hovedsiden har egen bruker. Forumet og hovedsiden er to forskjellige programmer. Men, det hender ikke sjelden at en må logge inn to ganger etterhverandre. Sånn er det bare.

Re: Torbo2s Duett

Posted: Sat 26 May 2018 00:13
by Torbo2
ok takk prøver igjen