Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Man 05 Mar 2018 12:36

Raskere løft vil vel medføre større slitasje? Jeg synes den B22 motoren jeg satte inn en D kam på, gikk mye penere enn en en B20 med K kam på lavere turtall. Måtte ha en motor som var sterk i bunn på B22 motoren da den hadde automatkasse. Det skulle vel bety mindre overlapp.
Forbruket er jeg ikke så opptatt av på våre gamle. De skal selvsagt ikke drikke bensin med så liten tank, men vi kunne jo kjørt en amerikaner... Mottoet må være at alt over en liter på mila er hobby. Ellers er det mye å spare på å slippe opp noen mm på gasspedalen. Trenger ikke å gå saktere for det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Man 05 Mar 2018 17:58

D-kam er jo helt ok, på linje med K. Men K-kammen skal i prinsipp gi finere tomgang, men kanskje gi mer lyd fra seg?
Camshaft D
VALVE LIFT 10.8
NOCK ANGLE 111°
DURATION 280°


Camshaft K
VALVE LIFT 10.8
NOCK ANGLE 111°
DURATION 277


Spesifikasjoner fra KG trimning - samme som Autoparts

K har 3 grader mindre durasjon, og det betyr normalt mindre overlapp og bedre gange på tomgang. Forskjellen er ubetydelig, men siden løftet er raskere på K-kammen, faltere "lobe", så kan den strengt tatt ha ytterligerre mindre overlapp og snillere utslipp.
Men dette er jo marginale tilpasninger til strengere miljøkrav. Kanskje for å få 0,25-0,5 % mindre CO og NOX?
Torbo2
 
Innlegg: 4562
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Man 05 Mar 2018 18:57

Hm, kan det da ligge i timingen at jeg synes Dkammen gikk penest? Nå gikk den riktignok med to vanlige Zenith fall forgassere og K kammen gikk med SU, men større overlapp skulle jo normalt være værre for fall forgassere. Standard kile forresten. Forbrenning er ikke lett!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Man 05 Mar 2018 22:31

Man blir aldri klok, men det er halve moroa. SU-ene kan pumpe litt ved "høye kammer", så det kan ligge noe der?

Noen ganger kan man gjøre alt etter oppskriften og vel så det, og så kommer det noen ulumskheter..
Satte du på en elelr to friske og tette Zenith så bør den jo gå fint med både D og K.
Er det forbindelse mellom de to innsugene?
ER det ikek det, så vil to forgassere bli bedre på tomgang i neon tilfelle.
Torbo2
 
Innlegg: 4562
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Tir 06 Mar 2018 00:09

Zenithforgasserne er nyoverhalt og mener det er rør imellom de, men det husker jeg ikke nå. Lenge siden ifjor sommer hehe. Største feilen med den er at den har for små bensinrør til forgasserne. Men, det er en annen sak.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 06 Mar 2018 00:22

Elektrisk pumpe kan hjelpe på bensinmengden. Ny kan også gjøre underverker..
Torbo2
 
Innlegg: 4562
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Tir 06 Mar 2018 00:25

Ikke når en bruker 6mm bremserør for distribusjon til to forgassere. De er som kjent kun ca 4mm innvendig, men ellers er jeg enig i tanken om elektrisk pumpe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 06 Mar 2018 13:18

Reodor57 skrev:Ikke når en bruker 6mm bremserør for distribusjon til to forgassere. De er som kjent kun ca 4mm innvendig, men ellers er jeg enig i tanken om elektrisk pumpe.


Ikke bra nei, men kombinasjon av litt høyere trykk og mengde så kan det kanskje være nok.
Men en ny pumpe kan også gjøre underverker.
Torbo2
 
Innlegg: 4562
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 22 Mai 2018 22:30

Nå er uínnsugsmanifolden skilt fra eksosmanifolden! Regner med at en slik "skilsmisse" vil gi en ny "sentralcooler-effekt", da ikke eksosen vil varme opp innsugningsdelen slik som før. delene er ferdige, og den ene tok turen oppom panna mi, fra dreiebenken. Så jeg måtte til sykehuset og få tapet kuttet sammen. Siden jeg går på blodfortynnende, så ble jeg ganske rød i panna... De vurderte å sy, men jeg sa at jeg ikke var modell for tiden, så om det skulle bli synlig kutt, så var det bare tøft... Tør ikek si mer om dette, da det kan skremme voksne personer!
La til, når jeg gikk ut av døren, at de måtte bare komme til meg om de ville ha dreid (svarvad) noe!? Da lo dem fælt på sykestua...
Gratis parkeling rett utenfor hovedinngangen, nesten som i Norge.... he he...
Nå ble det pinsetur med bandasje til Motoala på bilmuseet og Husqvarna-museet i Husqvarna/Jönkøping. Begge deler kan anbefales på det sterkeste.

Må skru delene på bilen en dag, men det var noe annet jeg skulle gjøre først....
Torbo2
 
Innlegg: 4562
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg 445 » Ons 23 Mai 2018 06:32

Torbo2 skrev:delene er ferdige, og den ene tok turen oppom panna mi, fra dreiebenken. Så jeg måtte til sykehuset og få tapet kuttet sammen.


Jeg mener at det er du som har lært meg hvor viktig det er å feste emnene skikkelig i dreiebenken.... :wink:
Godt at dingsen bare traff panna og ikke øyne eller tenner.
Uten å mene noe om tykkelsen på hodet, så tåler gjerne (hjerne) panna mer enn tenna.

Kos deg videre på biltur, selv om det ikke er med Duett!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5611
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Ons 23 Mai 2018 22:13

Jo da! Spente fast med firebakkers chuck, men to av labbene fikk skjevt tak og glapp. Dreie av to innsugsdeler er ikke akkurat dagligdags.
Fant en god løsning og fikk flyttet innsuget 12 mm ut fra eksosmanifolden, men måtte lage nye bolter og avstandstykker for å tilpasse.

Deler på plass. Motorstartet og den virket livlig. Gasstaget måtte justeres om, og da så jeg at overføringen er mye slitt! Må fikse det før jeg testkjører.
ikke bra om den henger seg opp!

Så i morgen er det gjennomgang av rotekassene for å finne et bra stag med kuleledd.
I verste fall blir det Biltemas, selv om dem har vanlige gjenger i hver ende.

To hensikter med dette: mer effekt og hindre fordamping av bensin og overflyt etter kjøring.
Har satt på kjøleribbe på toppen også.. - tidligere. Effektøkning ca 1-2 hk? he he...
Sentercooleren i tilelgg: 10 hk elerl ca 10 prosent? (antatt)
Torbo2
 
Innlegg: 4562
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Fre 25 Mai 2018 11:40

Testkjørte i går. Det ble mer sprut og kraft fra 1500 o/min. Rundt 2000-2500 var motoren som en stram sprettert, ville bare mer!
På turtall over 4000 - 5000 o/min var gevinsten liten, og som før. Trolig fordi innsugningsluften ikke rekker å bli varmet opp av eksosmanifolden som var sammenbygd.
Men hva gjør det? Det bråker og skramler så mye oppi det turtallsområdet at jeg holder meg unna.

Så her fikk jeg altså det jeg ønsket! Mer fylling i fra 1000 til 3500 o/min. (2000-2500 o/min er mes brukt). Og her er den spenstig, også av andre grunner.
Torbo2
 
Innlegg: 4562
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Fre 25 Mai 2018 17:43

Skulle hentet en manual, men får ikkelogget meg inn på hovedsiden?
hva kan dette skyldes?
Torbo2
 
Innlegg: 4562
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Fre 25 Mai 2018 18:06

Hovedsiden har egen bruker. Forumet og hovedsiden er to forskjellige programmer. Men, det hender ikke sjelden at en må logge inn to ganger etterhverandre. Sånn er det bare.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Fre 25 Mai 2018 23:13

ok takk prøver igjen
Torbo2
 
Innlegg: 4562
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

ForrigeNeste

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron