Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

hlyshaug wrote:Moderne biljournalistikk dreier seg om å skrive "premium" flest mulig ganger. Kan noen forby det ordet?
Så skrekkelig innovative greier på en kjøremaskin som består en sekser med glans... Hutte tu... hvordan man kan bli frelst.... ? :?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Så dreide jeg en flens til endedekselet hvor jag kan måle vakum med det nye instrumentet.
5,5 mm inntak fra slangen til instrumentet og 8 mm gjenget bolt.
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Håper bare ikke twin-turboene blåser hull i stemplene. men Booster-instrumentet sier vel fra når det er fare på ferde?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Her kan det være et problem, dvs det er et problem etter min mening. Mulig at VW og Mahle mente dette godt, men dette er dessverre mislykket. Alle kan gjøre feil :
Image
Image
Det er en stor åpning opp mot oljefærene. Med fullt oljetrykk opp mot stempelbolten vil det sige ut mye olje der som vil smøre overdrevet mye og verre blir det når motoren blit litt slitt.
Så dette er en dårlig oppfinnelse med tanke på varighet, etter min mening.
Så ser jeg at erstatningsstempler ikke har denne dumme spalten opp mot oljefjærene.
Image

Det bekrefter min mistanke om at slike stempler (bide øverst) er helt ute av kurs. REne oljefossen oppover hvis stempelboltene er noe slitt. Med tynn olje blir det rene elva som renner oppover.
Last edited by Torbo2 on Mon 21 Mar 2016 13:59, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Den spalten har vel vært nødvendig med dårlig drenasje bak oljeringen, og som du er inne på før i spalten vil et redusert overtrykk i veivhuset også minske trykket oppover i sylinderen. Litt atig med den Visa motoren jeg har holdt på med de siste dagene. Motoren har ikke brukt olje selv om oljefjæren var så slapp at den ikke holdt fasongen når den ble holdt i ene enden. Sylinderne er såpass koniske at en ikke kan sette stemplene i fra toppen. Da passer de ikke. Dette kan sikkert ha noe med at dette er en luftkjølt motor også(Går varmere enn en vannkjølt) men den blir utrolig tett i sylinderne. I tillegg er dette en boksermotor hvor det til enhver tid vil være mye olje rundt stemplene. Samme låseringer som på din motor, men betydelig smalere spor til demontering av låseringen. Som en ser av siste bildet så har de også flyttet dette sporet. Artig også å se at de har "kopiert" det med å legge dreneringsspor under oljeringen :-D.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det du er inne på, at motoren ikke trenger å bruke masse olje, selv om ringene er noe slitt, bekrefter også mistanken om at det er noe uvanlig med denne 1,2-motoren.
Slitasjen på ringene på denne og heller ikke spensten var direkte utslitt, heller et stykke unna normale byttegrenser.
Så får vi se om visse knep kan få forbruket ned?
Siste utvei er tykkere olje...
Foreløpig er vakumet øket med 50%, så får vi se når måleren kommer på?

Denne motoren har aluminius blokk og sylindre sylindre belagt med stål, og den kan derfor lett få ovale sylindre, på grunn av spenninger. Det hadde den også litt av, men ikke kritisk.
Har den hatt en overoppheting, kan det være forklaringen?

Nå jeg også fant at kryssboltforingene var slitt helt til grensen, så sitter jeg igjen med flere spørsmål.
Har tidlgere eiere "kjørt gris", eller slurvet med oljeskift?

Noen svar er gitt, men ikke alle her.

Lykke til med Visa og 2CV.
Last edited by Torbo2 on Tue 22 Mar 2016 08:44, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Ser at andre også har nedsverta stempler. Og noen vil selge på Ebay:
Image
Skulle tro de hadde et samarbeid med et oljeselskap?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Måtte lage ny strammebolt til dynamo-/vannpumpe-/AC- pumpa, da strammebolten hadde en hallveis utslitt torx.
Jeg stolte ikke på den halvslitte torxen til strammeren med lings gjenger! Så sveiste jeg på en 22 mm mutter, og da fikk jeg full kontroll på det som før var lealaust.
Her er den:
Image
Ikke superfin sveis, men jeg bare punktet saftig og slipte. Skal ikke dra denne bolten med 100 Nm....
Skulle jeg angre, så er torxen beholdt inne den gamle mutteren som jeg sveiste på. :)
Ble nesten ferdig med motoren i går, men jeg kom helt ut av tellingen ang. skruer, størrelser osv. Så mye blanding/forskjellige har jeg ikke sett på noen bil/motor før!
Mye jobb her, så jeg tror ikke jeg tar oppdrag...? men her er det spenningen som driver meg. Går det bra så blir jeg glad. Blir det ingen effekt, så blir det frimerker og hagearbeid...
Forresten jeg har jo en gammel Volvo Duett, som jeg skjønner mer av... Må vel børste støv av den i påsken og teste det nye 3,73:1 -drevet i bakakslingen. Så slipper jeg å ligge på høyt turtall på motorveien. Det er moment så det rekker til å trekke dette drevet,da har jeg forskjøvet kammen noen grader for bedre drag på lavere turtall, noe som fungerer bra på en D-kam.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Håper bare ikke katta tar helt over....?
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Motor i gang. Den går pent og ryker ikke lengre på tomgang. Merker noe røyk ved stor belastning og motrbrems, men det er jo som forventet med nye stempelfjærer. Etter å ha kjørt et par mil, ble det en smule mindre, det var jo tross alt mye olje på stempel og sylinder ved montering.
I morgen får jeg kjørt en tur til Uddevalla, og da blir den vel mer tilpasset. Men jeg tror den må ha minst 100 mil før den tetter seg tilfredstillende.
Måleinstrumentet viser ca. 0,5 bar ved tomgang, ca.0,6 - 0,7 bar ved pen kjøring og ca. 0,2-0.3 ved ca 100 km/t. Ved kraftig akselerasjon gå vieseren opp mot - 0,1 - 0,0 bar.
Image
Litt grov avlesning, men jeg ser tydelig at det er passe vakum inni motoren nå.
Ganske fornøyd nå, men om vakumet ikke endrer seg ved akselrasjon etter 100 mil, må jeg strupe passasjen opp til luftfilteret en anelse. Vil gjerne ha en anelse vakum ved akselerasjon også, om ikke mer enn 0,1 bar?
Last edited by Torbo2 on Tue 22 Mar 2016 22:33, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Håper bare ikke katta tar helt over....?
Image
Dette kan ende med "Katta-strofe"!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Motoren maler vel nå som en katt, så katta kjenner seg hjemme.
Veldig artig å ha fulgt prosessen. Lærere masse av at noen tør utfordre motoringeniørene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Skal be katta kjøre forsiktig! Han skal bare sjekke GPSen. Ja, nå maler den som en katte....
Det er lov å tenke selv, har jeg hørt. Kan ikke bare høre på bilfabrikantene. De hadde dødsdømt denne motoren. De har gjort mange konstruksjonfeeil i denne motoer, men jeg skal ikke terpe på det. Mye er nevnt. Skulle jeg fortalt alt, hadde jeg aldri fått solgt den....
Ser at du går på utfordringer du også...
jeg hørte en svak lyd fra kryssbolter/stempler rett etter start, men den lyden er helt borte. Det var nok bare noe olje som skulle til i veivstakene, og så ble det godt med olje til kryssboltene.
Det jeg har gjort er ikke etter noen oppskrifter, men godt at andre også setter pris på innleggene...

Om ikke ideene kan kopieres direkte, kan det være faktorer som kan legges inn i kalkulatoren til senere utfordringer.
Føler ikke at jeg har vært "helt på bærtur". Ser lysning nå, reinere bak allerede...
Før overhaling var det noe grårøyk/blårøyk bak når den stod og gikk på tomgang.
Katta (katalysatoren), ikke min, forandret blårøyken til grå. Trolig/naturlig - tror jeg... Det forsvant ikke en vanndråpe fra kjølesystemet.
Nå er det bare CO2 og nesten rent det som kommer ut bak. NOX er det ikke snakk om.
Kanskje jeg allerede kan se redusert forbruk i morgen etter en dagstur til Uddevalla?

"Sensorene"/tennpluggene skal i alle fall sjekkes etter turen. De sier mye....
Spenningen og eventyret fortsetter....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Vel, mine utfordringer er mer å gjøre det eieren av motoren har Google seg frem til. Vel egentlig å finne de mest fornuftige løsningene med det verktøyet jeg har til rådighet. Litt artig det også :)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Du tar snart innersvingen på meg nå. Så nå må jeg synde meg å finne på noe annet som ingen har gjort før!
Har forresten laget en skrustikke med som girer seg ned automatisk på den siste millimeteren av tilspenning. Trykket økes med 5 -gangen.
Det kan bli ti om man vil, men slik den er nå så klemmer den ekstremt, rør blir flattjern i den om man ikke lemper på håndtaket. Den skal patenteres. Har sendt brev til Inovasjon Norge i fjor, men de har ikke giddet å svare en gang. Og den inovasjonen er statsstøttet. Våre penger går altså til kontorrotter som trolig ha nok med å surfe, padde og heve lønna.
"Skrustikke, hva er det? uff uff ,denne kan jeg ikke svare på".... "legger den vekk"...Syns jeg hører de fisefine flåsene med slanke fingre og trolig noen med neglelakk...
De er vel så inovative at de ikke ser utenfor en datamaskin? kunne jo demostrert den til dem, og bedt dem legge noen fingerstilker imellom?

Frustrert? Jeg nei,,, er ikke forundret i det hele tatt..
Må vel prøve noe annet på egen hånd!?
Om ikke noen her inne kan gi meg råd?
Post Reply