Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

I ettermiddag fikk jeg satt sammen puslespillet og den startet på første sekund!
Snakker om flaks...
Kjørte noen mil med vekslende belastmning, og det var røykfrikk fra eksosanlegget.
Mindre enn forventet, da stempler osv var godt smurt ved montering.

Får ta en lengre tur i morgen....
Lysekil kanskje?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Da får du skynde deg å bestille etterkontroll (PKK) før den begynner å bruke olje igjen 8)

Forøvrig var det nok ikke så mye flaks som dyktighet!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Etter denne innsatsen skal den ikke bruke olje før neste 150 000 km.

Et par endringer er gjort ang. smøring innvendig og en begrensning av veivhusventilasjonen vil trolig hjelpe også.

Nå skal den kjøres inn, og den vil jo bruke litt olje i innkjøringsfasen, så etter 200 mil så skal den til EU-kontroll.
Allerede nå er det stor forskjell. Det lukter ikke bak og det kommer bare en varm luft ut bak.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

200 mil!
Husk at du har 5-6 andre biler som skal kjøres også, ikke minst en Duett :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Nå står Duetten for tur med forhåpentligvis tett tank.


Det haster ikke å kjøre inn Fabiaen.
Skulle jeg ikke klare 200 mil innen juni/juli, så kan jeg søke om utsettelse på EU-kontroll.

Fikk oppskrift på det fra Statens Vegvesen.

Håper de gidder å svare denne gangen?

For et par år siden ba jeg om utsettelse på grunn av at veteranbilen hadde sommerdekk og jeg skulle vise i novenmber/desember.
Ingen svar! De hadde nok ikke tid?

TEnkte : "den som tier samtykker", så jeg gjorde bare en egen utsettelse... krøsser ikke ....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Så fikk jeg kjørt 30 mil på to dager. Og oljenivået er konstant!
Skulle ikke tro det var mulig?
Veivhusventilasjonen er omdiregert og vakumet fra PCV-ventilen er begrenset med en svakere fjær, samt at mengden er begrenset av en dyse på 2 mm.
Så her er PCV-effekten redusert slik at mindre oljedamp går i innsugningsmanifolden. Men nok vakum for å unngå overtrykk i andre enden av ventilasjonen.

Motoren blir vekselvis innkjørt, men korte perioder hard belastning og korte med lav belastning. Ca et minutts variasjon mellom intervallene. Så litt lengre intervaller med valing kjørig og så litt vekslende igjen.

Etter ca 100-150 mil skal innkjøringsoljen (BT 10w-40 mineral) ut og syntetisk Mobil 10w-40 inn. Og bytte oljefilter. Magnet sitter på bunnpannen, og der kan den sitte.

Nå er bilen 100 og kan selges med god samvittighet!
Egenltig så er dette bra biler...
30 000 kroner til folk her inne. og 35000-40 000 kroner når jeg legger den på finn.no
1,2 2003 modell. Masse utstyr - som virker!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Skulle ha ordnet med Duetten i dag, me ndet var så kalt og guffent at jeg måtte melde pass! Hoveårsaken er at det ikke blir god tørk på tokomonent-malingen jeg skal bruke på tanken. Men det ble med tanken, i det minste..

Fabiaen:
Nå etter 40 mil så har ikke oljenivået beveget seg synlig på peilepinnen!
Så nå er motoren blitt bedre enn aldri før!

En kombinasjon av flere modifiseringer har gjort susen.

Slik er tennpluggene ut i dag:
Image

Tidligere va de både sotete og til tider oljete.
Stempeltoppene var også litt brun-orange som på tuppen av tennpluggene.
Tidlgere svarte og oljete.

Så her har jeg hatt flaks!

Nå skal den holde 120 000 - 130 000 km til, helt til registerkjedet må byttes igjen.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

I går kom nymalt tank på plass i Duetten. Ladet batteri over natten og fikk meg en tur til Årjeng i dag på Saab-treff.
Masse fine biler og hyggelige folk.
Da traff Volvoen andre Saaber.
Det meste fungerte bra på turen. Et par dråpe vann under, men det er nok litt overskudd fra radiatoren, som jeg fylte litt full i går.
En oljedråpe fra bensinpumpa, og en viss usikkerhet ang. støtdemperne bak?
Må sjekke lufttrykket også, selv om det så ok ut!
Så litt finpuss innvendig med nye matter og ny innfesting for bilbeltene.
Var det noen mer da tro?
En liten etterfylling av olje også, men ikke noen forbruk å snakke om.



Skodaen er forresten blitt tett som en potte. Bruker helt minimalt med olje, knapt utslag på peilepinnen, og motoren er i ferd med å bli innkjørt.

Må nok dessverre gå over til syntetsik olje, da ventilløfterne liker det best. Stempelfjærene liker vel også best syntetisk, men det kan vel hende at forbruket går en smule opp?
Det blir nok syntetisk nå, og halvsyntetsik senere..
Lagrene har det fint med det meste av oljer, da det er store oljekanaler i det vanlige smøresystemet.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Må sjekke lufttrykket også, selv om det så ok ut!
Flott at bilen er på veien igjen!
Hvilket lufttrykk bruker du i Duetten?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:Må sjekke lufttrykket også, selv om det så ok ut!
Flott at bilen er på veien igjen!
Hvilket lufttrykk bruker du i Duetten?
Vet ikke om jeg tør å svare på det, men 30 p.s.i. minimum.
Det anbefales kanskje mindre, men slitasjen er i alle fal jevn, og den ruller lett, og er ok ang. komfort.

På bobilen har jeg 70 - anbefalt 60 psi. Skal justere ned til 65---
På VW Camperen har jeg 45 psi.

Sikkert litt i overkant?, men dette gir meg de egenskapene jeg vil ha. Om det skulle medføre 5 prosent mer slitasje på midten av dekkene i løpet av levetiden, så har jeg spart mer i drivstoff og fått mer faste og stabile kjøreegenskaper. Om man noen sinne kan si at det er oppnåelig med den forstillingen som er konstruert til å tål 100 km maks, før krefter i alle retninger gir påvirkning av vinklene.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Bruker 30Psi på både PVn og Duetten og det fungerer bra. Da med radialdekk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Vet ikke om jeg tør å svare på det, men 30 p.s.i. minimum.
Det anbefales kanskje mindre, men slitasjen er i alle fal jevn, og den ruller lett, og er ok ang. komfort.
Det er jo ikke mer enn ca 2 bar. Mener jeg fylte ca 2,4 i mine Duett-dekk.
De ruller lett de også :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

185x15 på 4 toms felger trenger mye luft for ikke å bli helt viskelær. Jeg har 5,5" brede felger på duetten, og da holder det fint med 2 bar.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:Vet ikke om jeg tør å svare på det, men 30 p.s.i. minimum.
Det anbefales kanskje mindre, men slitasjen er i alle fal jevn, og den ruller lett, og er ok ang. komfort.
Det er jo ikke mer enn ca 2 bar. Mener jeg fylte ca 2,4 i mine Duett-dekk.
De ruller lett de også :D
Ja, når du seier det er har jeg nok 35 på Duetten. Jeg skrev 30 minimum, men 35 er nok det det ligger på? Må sjekke... Skulle gjort det i går, men så glemte jeg det..
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Fikset en kingbolt i dag! Den var blitt liggende etter påbegynt arbeid, men så måtte jeg rydde og da ble det så uryddig med løse kongeboltdeler.
Så det var da noe. Og arbeidsbenken ble nesten rensket.
Tenker ut en løsning ang. lokken oppe og nede?
Noe skal man jo tenke på... I tillegg til det man leter etter...
mangler ventiler, nøkler og et lokk!
Post Reply