Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
(Huskeliste)
Moment:
6 kgm ved første tiltrekning av toppen
0,20 og 0,25 ved første ventilstilling
6,5 kgm ved andre trekking av toppen
0,15 og 0,20 ved sluttjustering
(kald motor - alutopp)
Veivlagerbukker: 3,5 kgm.
Rammelagerbukker: 6 kgm.
Moment:
6 kgm ved første tiltrekning av toppen
0,20 og 0,25 ved første ventilstilling
6,5 kgm ved andre trekking av toppen
0,15 og 0,20 ved sluttjustering
(kald motor - alutopp)
Veivlagerbukker: 3,5 kgm.
Rammelagerbukker: 6 kgm.
Re: Torbo2s Duett
Vet ikke om jeg bør legge inn mer her, men nå skal oljekanalene i veiva og blokka blåses igjennom. Har mistanke om at metallpartikler kan være i systemet.
Ser jeg på rammelagrene er det ingen indikasjon, men på veilagrene er det noen striper. Selve veiva ser ok ut. Mulig at den får en polering?
Nye lagre selvfølgelig. Ventilstyringer er bestilt.
Etter nærmere kontroll av ventilsetene, ser de greie ut.
Og ifølge beregninger kan jeg ta av minst 0,5 mm av toppen. Det øker kompen med: 0,12
Tar jeg av 1,0 mm øker kompen med 0,25.
I utgangspunktet er kompresjeone ca. 8:1, så jeg er godt under farlige grenser uansett.
Begge deler er beskjedent. Men bilen skal jo ikke trimems, så da blir det kanskje bare 0,7 mm?
Jeg skal måle ut kompresjonsrommet mer nøye først.
Ser jeg på rammelagrene er det ingen indikasjon, men på veilagrene er det noen striper. Selve veiva ser ok ut. Mulig at den får en polering?
Nye lagre selvfølgelig. Ventilstyringer er bestilt.
Etter nærmere kontroll av ventilsetene, ser de greie ut.
Og ifølge beregninger kan jeg ta av minst 0,5 mm av toppen. Det øker kompen med: 0,12
Tar jeg av 1,0 mm øker kompen med 0,25.
I utgangspunktet er kompresjeone ca. 8:1, så jeg er godt under farlige grenser uansett.
Begge deler er beskjedent. Men bilen skal jo ikke trimems, så da blir det kanskje bare 0,7 mm?
Jeg skal måle ut kompresjonsrommet mer nøye først.
Re: Torbo2s Duett
Blokka og veiva skal renses i oljekanalene. Whitespirit først, og så trykkluft..
Andre forslag?
Annleggsflatene på veiva er jo fine og det er godt ojetrykk, så med nye lagre blir det nok bare velstand.
Den må måles, men mest for interessens skyld. Polering er som nevnt noe å tenke på.
Jartek på Jaren får i så fall den oppgaven.
Den jobben hlyshaug fikk gjort var under pari, så der skal jeg holde meg lang unna.
Standardmotorene i Dauphine ha ca 30 hk v. 4250 o/min og Gordinimotoren som min hele 40 hk ved 5000 o/min.
Momentene er henholdsvis 69 Nm ved 2000 og 69 Nm ved 3300.
Det er altså en original trimkam (Gordini) her, på min 670-05 -motor (moteur).
Orker ikke å jage motoren til rundt 4000 - 5000 omdreininger for få nødvendig effekt.
Ergo vil jeg også her flytte kammen fram 2 - 4 grader for å få få litt mer momet nedenfra.
Ideelt går jeg for 75+ Nm ved 2500 o/min, og ca 38 hk ved 4500 o/min.
Tror nok jeg går for å ta av 0,8 mm av topplokket, og beholder da trolig hk-tallet på 40 eller litt mer?
Noen andre småting skal også gjøres så det blir litt ekstra til harde bakker.
Spesialutgaven har 55 hk v. 5800 o/min, 9,2 i komp og en dobbel Weber-forgasser.
Men det blir ikke i denne omgang, selv om jeg har diverse forgasere på lur.
Andre forslag?
Annleggsflatene på veiva er jo fine og det er godt ojetrykk, så med nye lagre blir det nok bare velstand.
Den må måles, men mest for interessens skyld. Polering er som nevnt noe å tenke på.
Jartek på Jaren får i så fall den oppgaven.
Den jobben hlyshaug fikk gjort var under pari, så der skal jeg holde meg lang unna.
Standardmotorene i Dauphine ha ca 30 hk v. 4250 o/min og Gordinimotoren som min hele 40 hk ved 5000 o/min.
Momentene er henholdsvis 69 Nm ved 2000 og 69 Nm ved 3300.
Det er altså en original trimkam (Gordini) her, på min 670-05 -motor (moteur).
Orker ikke å jage motoren til rundt 4000 - 5000 omdreininger for få nødvendig effekt.
Ergo vil jeg også her flytte kammen fram 2 - 4 grader for å få få litt mer momet nedenfra.
Ideelt går jeg for 75+ Nm ved 2500 o/min, og ca 38 hk ved 4500 o/min.
Tror nok jeg går for å ta av 0,8 mm av topplokket, og beholder da trolig hk-tallet på 40 eller litt mer?
Noen andre småting skal også gjøres så det blir litt ekstra til harde bakker.
Spesialutgaven har 55 hk v. 5800 o/min, 9,2 i komp og en dobbel Weber-forgasser.
Men det blir ikke i denne omgang, selv om jeg har diverse forgasere på lur.
Last edited by Torbo2 on Wed 05 Jun 2013 20:46, edited 1 time in total.
Re: Torbo2s Duett
Da er to topplokk levert til Jartek. Et B16 og Dauphine-topplokket. Begge skal avslipes 1,0 mm.
Kompresjoenen blir da 8,2 - 8,3, altså noe bedre enn originalt, og mer tilpasset 95 oktan.
Og så blir det vel et par-tre hk på kjøpet, med disse topplokkene.
- og litt mindre bensinforbruk.
Trappekile:
Kilen til veiva er lik den på kammen til B18/20, 5 mm, men må kanksje slipes litt på høyden, så får jeg en enkel forskyvning av ventiltidene.
Effekten er noe begrenset i forhold til endringen på Duetten, da jeg skal sette den på veiva og ikke på kamhjulet. Men ca. 4 grader på veiva, nye stempler og sylindre, litt høyere kompresjon o.a. vil nok øke både bunndraget og effekten.
Dette er en "langslagsmotor", det vil si at slaglengden er forholdsvis stor i forhold til sylinderdiameteren og ccm.
Det skal visst nok gi mer seigdragning i seg selv.
I morgen skal blokka gjennombålses etter whitespirit-spyling. Så litt rydding og rensing mens jeg venter på deler.
Håper jeg får gjort litt med 2-erern før helgen, da den skal til Stavern på søndag på Renault-treff.
Men snart er det Duettens tur for litt omsorg.
Kompresjoenen blir da 8,2 - 8,3, altså noe bedre enn originalt, og mer tilpasset 95 oktan.
Og så blir det vel et par-tre hk på kjøpet, med disse topplokkene.
- og litt mindre bensinforbruk.
Trappekile:
Kilen til veiva er lik den på kammen til B18/20, 5 mm, men må kanksje slipes litt på høyden, så får jeg en enkel forskyvning av ventiltidene.
Effekten er noe begrenset i forhold til endringen på Duetten, da jeg skal sette den på veiva og ikke på kamhjulet. Men ca. 4 grader på veiva, nye stempler og sylindre, litt høyere kompresjon o.a. vil nok øke både bunndraget og effekten.
Dette er en "langslagsmotor", det vil si at slaglengden er forholdsvis stor i forhold til sylinderdiameteren og ccm.
Det skal visst nok gi mer seigdragning i seg selv.
I morgen skal blokka gjennombålses etter whitespirit-spyling. Så litt rydding og rensing mens jeg venter på deler.
Håper jeg får gjort litt med 2-erern før helgen, da den skal til Stavern på søndag på Renault-treff.
Men snart er det Duettens tur for litt omsorg.
Re: Torbo2s Duett
Registret har et mellomdrev, som bør holde leenge. Jeg skiftet det for noen år siden i et helt nytt.
Det er greit merket, men om det har rotert noen runder finner man ikke merkene igjen, og man kan bli fristet til å tro at det er satt feil?
Men forklaringen er at det er oddetall på mellomdrevet og partall på veiv- og kamdrev.
Så her kan man altså bli frustrert om man ikke vet om slikt...
Jeg kommer nok til å ta ut kammen for å få renset opp skikelig i oljesystemet.
Det er greit merket, men om det har rotert noen runder finner man ikke merkene igjen, og man kan bli fristet til å tro at det er satt feil?
Men forklaringen er at det er oddetall på mellomdrevet og partall på veiv- og kamdrev.
Så her kan man altså bli frustrert om man ikke vet om slikt...
Jeg kommer nok til å ta ut kammen for å få renset opp skikelig i oljesystemet.
Re: Torbo2s Duett
Så blir det vel snart fisketur med bilen?
Re: Torbo2s Duett
Vi får håpe at skjebnen ikke blir så grim som her:
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Torbo2s Duett
Flott bilde hlyshaug
Var på samme skroten for noen uker siden, jeg også med kamera.
Prøvde å finne noen artige vinklinger, men ikke lett selv om utvalget av biler er enormt !
Var på samme skroten for noen uker siden, jeg også med kamera.
Prøvde å finne noen artige vinklinger, men ikke lett selv om utvalget av biler er enormt !
-60 544A Special 2
Re: Torbo2s Duett
Skal man definere kunst, så er det bra, men ellers var det ikke så bra, synes jeg.
Stakkars bil....
Stakkars bil....
Re: Torbo2s Duett
Ikke bra dette heller:
Å krasje med en ubåt er vel å gå litt langt?
Bildet er fra våre svenske vener, Det var 1960 i Lysekil det hände. En pv rullade av kajkanten och in i ubåten Bävern
Å krasje med en ubåt er vel å gå litt langt?
Bildet er fra våre svenske vener, Det var 1960 i Lysekil det hände. En pv rullade av kajkanten och in i ubåten Bävern
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Torbo2s Duett
Så kom kilen til kammen i dag, men delene fra Danmark lar vente på seg. Det kan hende de ligger i tollen for vurdering og forskning på hva jeg skal betale i toll og merverdiavgift?
Men veivaklingen er i med nye rammelagre og klørsjen er sjekket ut. Null slitasje etter 18 år... Så da har jeg fortsatt en klutsj i reserve.
Kamakslingen var ute for sjekk, og var som ny, uten slitasje.
Splinten for mellomdrevet for kammen skal holde en mutter med lings gjenger på plass. Mutteren skal ikke skrus fast, men kun til splinten stemmer med hullene. Grunnen til at den er lings er at den ikke skal løsne.
Duetten må også få litt tilsyn snart. Toppen skal få en ekstra ettertrekking og ventilene skal finjusteres.
Brensene skal justeres og en plate bak/foran bakdørene skal skrus fast. Mer kommer jeg ikke på i farten, men noen småting blir det jo framover.
Men veivaklingen er i med nye rammelagre og klørsjen er sjekket ut. Null slitasje etter 18 år... Så da har jeg fortsatt en klutsj i reserve.
Kamakslingen var ute for sjekk, og var som ny, uten slitasje.
Splinten for mellomdrevet for kammen skal holde en mutter med lings gjenger på plass. Mutteren skal ikke skrus fast, men kun til splinten stemmer med hullene. Grunnen til at den er lings er at den ikke skal løsne.
Duetten må også få litt tilsyn snart. Toppen skal få en ekstra ettertrekking og ventilene skal finjusteres.
Brensene skal justeres og en plate bak/foran bakdørene skal skrus fast. Mer kommer jeg ikke på i farten, men noen småting blir det jo framover.
Re: Torbo2s Duett
Kamendringen blir ca. slik:
Dreiemomentet vil bli omtrenst som den grønne kurven.
Den turkise er standard Dauphine-motor
Og den blå momentkurven er for Gordini, som gir den røde effektkurven.
Den lilla kurven er hk slik jeg øsnker, med rundt ti prosent ekstra effekt.
Dreiemomentet vil bli omtrenst som den grønne kurven.
Den turkise er standard Dauphine-motor
Og den blå momentkurven er for Gordini, som gir den røde effektkurven.
Den lilla kurven er hk slik jeg øsnker, med rundt ti prosent ekstra effekt.
Re: Torbo2s Duett
Litt å tenke på:
Slik kan ventiler se ut med slitte ventilstyringer uten ventildeflektorer:
Her er et eksempel på hvordan man kan lage justerbart kamdrev:
Slik kan ventiler se ut med slitte ventilstyringer uten ventildeflektorer:
Her er et eksempel på hvordan man kan lage justerbart kamdrev:
Last edited by Torbo2 on Sun 16 Jun 2013 19:07, edited 1 time in total.
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: Torbo2s Duett
Oj. Den var ikke no pen. Kan det bli så gæli? Før det stopper?