Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Det skal snart bli litt mer Duett, men her er noe til ettertanke:
Dauphinen har jo en litt komplisert Solex-forgasser, blant annet med automatchoke som styres av avgasstemperaturen. Så å få motoren til å gå helt fint med dagens bensin her, kombinert med en bimetallfjær som styrer choken osv. krever sitt.. men...
Forgasserjustering:
Bilen har gått litt magert på delbelstning, selv med litt større hoveddyse.
Litt mer (feitere) på tomgangsskruen hjalp, men jeg var ikke fornøyd.
Den moderne bensinen har nok ikke like mye energi som tidligere, så fant jeg fram dysebrotsjene og brotsja opp tomgangsdysa.
Den forsyner også overgangen litt over spjeldet og ved spjeldet i overgangen, i tillegg til selve tomgangen, så da ble overgangsproblemene mindre. Sikkert greit etter manges krav, men når jeg først skal gjøre noen så kan jeg jo gjøre det beste ut av det?
Jeg brotsja opp ca. 0,02 mm, men jeg må kanskje ta litt mer?
Ville ikke ta for mye, da diameter-økning gir mer mengde prosentvis enn diameterøkning i seg selv. Jamfør formelen for arealet av en sirkel.
Det over blir vel nærmere seks-åtte prosent i mengde, uten at jeg har regnet på det.
Må jo sjekke hva dysa er i utgangspunktet også for å regne ut mengdeøkning av bensingjennomstrømning?
Prøver meg her:
Økning i diameter – originalt er 0,45
0,01 gir 5 prosent mer areal - bensinmengde...
0,02 gir 9 prosent mer areal – mitt foreløpige valg som er 98 prosent bra...
0,03 gir 14 prosent mer – neste forsøk om jeg ikke får det 100 med annen finjustering.
Dette under blir nok for mye ... Stopper i alle fall her, da dette kan virke mot sin hensikt.
0,04 gir 18 prosent
0,05 gir 22 prosent
Zenith-forgasseren har en økonomiventil som tar seg av overgangsproblemene, ved å stenge lufttilgang i tilførselsluftdysene ved rask økende belastning.
Ellres var det sikekrt mye mer, men kanskje ikke så mye for Volvo, bortsett fra til dem som har Solex eller Weber....
Dauphinen har jo en litt komplisert Solex-forgasser, blant annet med automatchoke som styres av avgasstemperaturen. Så å få motoren til å gå helt fint med dagens bensin her, kombinert med en bimetallfjær som styrer choken osv. krever sitt.. men...
Forgasserjustering:
Bilen har gått litt magert på delbelstning, selv med litt større hoveddyse.
Litt mer (feitere) på tomgangsskruen hjalp, men jeg var ikke fornøyd.
Den moderne bensinen har nok ikke like mye energi som tidligere, så fant jeg fram dysebrotsjene og brotsja opp tomgangsdysa.
Den forsyner også overgangen litt over spjeldet og ved spjeldet i overgangen, i tillegg til selve tomgangen, så da ble overgangsproblemene mindre. Sikkert greit etter manges krav, men når jeg først skal gjøre noen så kan jeg jo gjøre det beste ut av det?
Jeg brotsja opp ca. 0,02 mm, men jeg må kanskje ta litt mer?
Ville ikke ta for mye, da diameter-økning gir mer mengde prosentvis enn diameterøkning i seg selv. Jamfør formelen for arealet av en sirkel.
Det over blir vel nærmere seks-åtte prosent i mengde, uten at jeg har regnet på det.
Må jo sjekke hva dysa er i utgangspunktet også for å regne ut mengdeøkning av bensingjennomstrømning?
Prøver meg her:
Økning i diameter – originalt er 0,45
0,01 gir 5 prosent mer areal - bensinmengde...
0,02 gir 9 prosent mer areal – mitt foreløpige valg som er 98 prosent bra...
0,03 gir 14 prosent mer – neste forsøk om jeg ikke får det 100 med annen finjustering.
Dette under blir nok for mye ... Stopper i alle fall her, da dette kan virke mot sin hensikt.
0,04 gir 18 prosent
0,05 gir 22 prosent
Zenith-forgasseren har en økonomiventil som tar seg av overgangsproblemene, ved å stenge lufttilgang i tilførselsluftdysene ved rask økende belastning.
Ellres var det sikekrt mye mer, men kanskje ikke så mye for Volvo, bortsett fra til dem som har Solex eller Weber....
Re: Torbo2s Duett
Uanstendig, men kanskje morsomt også?
Der tippet den over gitt.....
Der tippet den over gitt.....
Re: Torbo2s Duett
Husker at det der skjedde med familiens Amazon også, sannsynligvis i 1971. -Der ble bilen mindre verdt, sa fattern.
(Bildet er en reprise, men det eneste bildet jeg har digitalt av Amazonen)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Torbo2s Duett
Solide saker gitt.
Det er vel gutten også, ha jeg skjønt...
Hyggelig med minner...
Det er vel gutten også, ha jeg skjønt...
Hyggelig med minner...
Re: Torbo2s Duett
Her skulle jeg har hatt Duetten:
Men det gå greit med en Mustang-kupe også
Endesløse veier, streker, veier så langt man kan se....
Mye fint ang. bil også:
Fire kjørebaner i i hver retningt på Highway 40, men smalner i Texas som her...
Route66 kan anbefales... sier ikke mer nå da jeg må kjøre nå.. Er på vei til Grand Canyon.
Men det gå greit med en Mustang-kupe også
Endesløse veier, streker, veier så langt man kan se....
Mye fint ang. bil også:
Fire kjørebaner i i hver retningt på Highway 40, men smalner i Texas som her...
Route66 kan anbefales... sier ikke mer nå da jeg må kjøre nå.. Er på vei til Grand Canyon.
Re: Torbo2s Duett
Regner med at du tar bilder nok til en hyggelig klubbkveld i vinter
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Torbo2s Duett
Jeg har vært med på mye rart, men dette er vest!hlyshaug wrote:Regner med at du tar bilder nok til en hyggelig klubbkveld i vinter
Over til et indianerreservat i dag måtte vi vente på et tog med seks lokmotiver og 180 vogner på slep, dvs. to av lokomotivene dytta bak og fire trakk framme.
Alt er bare så uendelig stort, fra veier til hamburgere.
Re: Torbo2s Duett
Yes, you know that it is a tour.jangu1@hotmail.com wrote:Er du på tur Torbo ?
I dag ble det en tur fra Santa Fe til Flagstaff, etter to dager i Santa Fe med blueskonserter fredag og lørdag. Helt rått!
Selvfølgelig ble det noen km med gåing rundt omkring også...
ingen stoppet!
Re: Torbo2s Duett
Et par bilder til fra en forsmak til Grand Canyon i morgen...
Re: Torbo2s Duett
Herlig!
Kos deg på tur og ta masse bilder.
Kos deg på tur og ta masse bilder.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
At least "500 miles away from home" .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Torbo2s Duett
Vi trodde det skulle bli bare en dag i Grand Canyon, men etter 200 bilder i dag, var vi bare halvves i løypa. Nå er vi hjemme hos en Indianerdame hvor vi skal sove. En som leier ut privat altså. alle hotellene var fulle.
Så får jeg se om jeg får lagt inn noen bilder.
500 miles - tror det må være noen tusen?
Uansett, asdet var er liv før route66 og et etter, tror jeg?
Ikke at det har noe med Volo å gjøre, men jeg fikk en liten drøm oppfylt i forårs, i tillegg til alt det andre, nemlig å prøvekjøre en 35 meter lang Kenwortht. Hele hytta vridde seg da jeg ga på. Helt sykt, som et lokomotov!
det er nok best å komme seg hjem igjen snart, men det er litt skummelt med las vegas!? Los angeles og san francisco skal jo også besøkes.
Så får jeg se om jeg får lagt inn noen bilder.
500 miles - tror det må være noen tusen?
Uansett, asdet var er liv før route66 og et etter, tror jeg?
Ikke at det har noe med Volo å gjøre, men jeg fikk en liten drøm oppfylt i forårs, i tillegg til alt det andre, nemlig å prøvekjøre en 35 meter lang Kenwortht. Hele hytta vridde seg da jeg ga på. Helt sykt, som et lokomotov!
det er nok best å komme seg hjem igjen snart, men det er litt skummelt med las vegas!? Los angeles og san francisco skal jo også besøkes.
Last edited by Torbo2 on Tue 17 Sep 2013 07:34, edited 1 time in total.
Re: Torbo2s Duett
Hyggelig å høre at det er mye fint å se.
Har du sett noen PV eller Duett ennå?
Har du sett noen PV eller Duett ennå?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Dessverre ingen PV eller Duett, men jakten fortsetter!
Det er mye annet som skal "på plass" først. men plutselig....
Det er et hav av opplevelser hver dag!
Mye fint til salgs forresten. For under 100 000 kroner får man en fin pickup, eller denne til vrakpris:
Denne var også forlokkende:
Det er mye annet som skal "på plass" først. men plutselig....
Det er et hav av opplevelser hver dag!
Mye fint til salgs forresten. For under 100 000 kroner får man en fin pickup, eller denne til vrakpris:
Denne var også forlokkende: