Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Spørmålet om jeg skal sette på to forgassere på Duetten? To Strombergare? SU?
Jeg fikk kjøpt 2 SU sist vinter. Tror det er minst ett annet medlem som også tenker på SU-montering.
Kanskje vi skulle ha noen SU-kvelder i løpet av vinteren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Blir med på den jeg. Har noen forgassere i skuffen til B16 som bare venter på en rens/overhaling. Originalt er to SU også på B18. Zenith Stromberg ble levert som enkelinstallasjon på 210 på de siste utgavene etter at 544 hadde gått ut av produksjon.
Gjelder nå bare å finne en måte å koble om en 3 fas 230 volt eksosanalysator til enten 230volt enfas eller 400 volt, så kan vi få sjekket resultatene av den eksperimenteringen vi gjør på forgassersiden også. Neste blir vel rullende landevei hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Gjelder nå bare å finne en måte å koble om en 3 fas 230 volt eksosanalysator til enten 230volt enfas eller 400 volt, så kan vi få sjekket resultatene av den eksperimenteringen vi gjør på forgassersiden også.
Kanskje du får noen tips her?
http://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

SU-verent!
Forgasserne er i prinsippet enkle, og har man gode nåler, så kan CO justeres på tomgang og så følger resten etter på et riktig nivå, ut fra konisiteten på nålene.

En utfordring på SU er å få stemplene til å gå lett i husene. Her har jeg noen uprøvde ideer, som man kunne prøvd ut.
Den er nesten gratis, og helt ufarlige...

Det kan vi jo komme tilbake til?

Det er også kjent det med synkroniseringen, men der er det greie oppskrifter å forholde seg til.
Gasoverføringen må trekke dønn likt.
Blandingsforholdet må være likt osv.
Det enkleste er å stikke en passende skrutrekker inn under spjeldet og vri 90 grader. Da skal turtallet øke likt på begge forgasserne.
Like nåler er en forutsetning - helst nye....
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Så skal Dauphinen på EU-kontroll, sent ute som vanlig...
Jeg kikket litt på bremsesko og tromler framme og renset opp. Det var ca 50% skjevhet framme. Ikke nå, da jeg ikke fant noen feil...
Bak er de fine...
(sjekket på en bremseprøver)
Lysene virker ok, men er usikker på justeringen.
En merkelig feil:
Jeg skulle bytte lyspærer for å få godt lys, da de gamle er ca. ti år, men da begynte problemene. Jeg lan merke til at nærlysene ikke virket!
Kun ferrnlys eller begge deler var det vel? I alle fall jeg mistenkte ikke annet enn dimbryteren, og gikk over den. Men til ingen nytte..
De kunne jo ha vært slik en stund uten at jeg har registrert det?? bruker den jo bare på dagtid....
Men så.... satte jeg inn den gamle lyspæra på venstre side først, og da virket alt som før. Det var altså feil på hovedlyspære fra Biltema! Er det mulig?
Verkne jeg eller andre jeg har snakket med har opplevd det!
En sikring var også røket, men når vet jeg ikke?
Bilen har bare to sikringer....
Ja! To timer bortkastet jobb som jeg trolig må ta på egen kappe?

Vell vell jeg fikk da smurt opp brytermekanismen osv. Så helt bortkastet var det vel ikke...??
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by hlyshaug »

Har også opplevd dårlige Biltema-pærer. Virker som om man må kjøpe 3 pærer når man skal ha 2 til å virke. Da er det jo ikke så billig lenger...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det blir om før i tiden, man burde jo teste blitspærene før man kjøpte dem!

Vell vell, jeg har nå vært heldig før om årene, men jeg opplevde at festetråden for glødetråden smeltet på Duetten, men om det var Biltema, husker jeg ikke. Tenkte det bare var en tilfeldighet, men jeg burde ha sjekket opp!

Selv om man ikek blir fattig av slikt, så bør de får greie på det, slik at de evt. kan vurdere en annen leverandør?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Selv om man ikek blir fattig av slikt, så bør de får greie på det, slik at de evt. kan vurdere en annen leverandør?
Helt enig. Dette bør man si fra om og reklamere på.
Får de bare et par klager, gjør de nok ingenting, men er vi mange som klager tar de det nok opp med leverandøren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Trikset på Biltema er å lete etter longlife pærer. De er vesentlig bedre kvalitet og koster ikke veldig mye mer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by hlyshaug »

Finnes det "longlife" for 6 V?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Ikke hva jeg vet. Men der er spenningen så lav at de blir longlife hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Med tanke på kjøretimer er vel ikke slitasjen noe problem, verken med 12 eller 6 volt, men det kan tydeligvis være rare feil her.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Jeg har visst glemt å legge ut dette fra Åmål i høst:
Image
Ved en av flere båthavner der...
Fint rekreasjonsområde sentralt i byen....
Fine områder her langs hele byen og litt til...
User avatar
nila61
Posts: 182
Joined: Wed 31 Jul 2013 12:15
Location: Trondheim

Re: Torbo2s Duett

Post by nila61 »

Idyllisk :) Duett, mating av ender...ser bra ut...
...ser baklyktene på Duetten og lurer: K70 baklykter? ...
Du kan kanskje legge ut noen bilder av bakenden?....på Duetten...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

K70, ja, men de skal vekk! Har bare ikke kommet så langt ennå. Men jeg har planer om det til neste år.
Han jeg kjøpte bilen av var svensk og derfor ville han ha baklykter som syntes bedre i trafikken, forstod jeg.
Post Reply