Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tor 11 Mai 2017 22:29

Beklager men det ble litt Fabia i dag:
I da la jeg om utluftingen fra toppdekslet eller topplokket slik at ikke oljesprut fra kammen rett under utløpet ikke skulle bli dratt med opp i luftfilteret.
La utluftingen fra topplokket foreløpig til påfyllingslokket som et eksperiment. Etter mange mil i dag kom det ikke en dråpe ut i "oil catsh can" -en som jeg har montert foreløpig. Bare en liten antydning til kondens.

Kjørte den også med en tennplugg ute av drift noen kilometer for å får litt ekstra bensin og litt E85 ned i katalysatoren og på O2-sondene slik at de skulle brenne seg rene. Sikkert "off topic", men det har fungert i kveld. Ingen motorlampe kom på!

Jeg har bestilt ny O2-sensor til manifolden, så den kommer jeg til å sette inn uansett lampe på eller av?

Utluftingen fra motoren til filteret skal gå fra det høyeste punktet under påfyllingslokket, i god avstand fra en kam som kaster olje. Det ser ut som det er en god løsning? Det andre utløpet er rett over en kam som naturlig nok vil kaste tynn olje opp til røret. Det ser penere ut enn en slange som går igjennom påfyllingslokket. Har et ekstra et sted.

Sjekket også trykk og vakum under kjøring og nå er det jevnt på 0 på alle belastningforhold.
Torbo2
 
Innlegg: 4490
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg 445 » Fre 12 Mai 2017 06:31

Dette er jo spennende, og en del av dette kan jo overføres til våre gamle motorer. Tenker i første rekke på "Catch-tank", og ikke like mye på O2-sensor og katalysator....
Bruker du E85 på Skodaen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5467
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Fre 12 Mai 2017 09:29

Det med oljesvetting på B16 kan være noe å vurdere. B18 og B20 - spes. B20 har en bra løsning som kan kopieres. Men catch can kan vel også vurderes?
Vi kan vel se om vi finner en god løsning som er så enkell og diskret som mulig?
Jeg har noen forslag, men vet ikke hva som er best?

Jeg er i ferd med å lage noe til Fabiaen som kan plasseres litt skjult. Men på denne motoren er det så mye mik makk - slanger og ledninger at man kan "gå seg bort". Og det er ikke direkte god plass i motorommet.

Kommer tilbake til dette
Torbo2
 
Innlegg: 4490
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Fre 12 Mai 2017 10:04

Husk motorvask i ny og ne:
Bilde
Torbo2
 
Innlegg: 4490
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Fre 12 Mai 2017 10:24

Motorvask av den typen der tar jo litt tid. Det vil være en helgejobb er jeg redd :-).

Men tilbake til oljesvetting på B16. Gamle filttettinger vil vel uansett lekke litt og må derfor fornyes ved jevne mellomrom. Ellers har jeg ikke merkbart oljeforbruk på mine selv om jeg kjører helsyntetisk 10w-40. Ved en glipp har den motoren jeg tok ut av bilen for å skifte filtringer foran og bak gått drøyt 10000 km på siste oljeskift, men har ikke etterfylt noe, og er ca midt på peilepinnen. Girkassa brukte mer olje. Den motoren har heller ikke tetting på ventilstammene. Eksperiment motoren har heller ingen synlig svetting nå etter 20mil. Mulig det er en dråpe på ånderøret etter en kvikk tur til jobb i dag, men ingen flekker på asfalten.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2416
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Fre 12 Mai 2017 16:18

Lekaksjer er nok litt tilfeldig. Og små dråper syns godt når det er våt asfalt.
Jeg har opplelvd noe oljesvetting og små lekkasjer etter moorovrehalinge, men noen gange blir det bedre etter innkjøring. andre ganger stabil og noen ganger tett som en potte.
Nå kommer sikkert min Fabia til å bli vårslapp, da den er tørr i utåndingen og tett som en potte.
Men det ordner seg etter etterkontroll på EU. Da skal den få litt oljedamp (Vitapro) å leve på. Men nå tar jeg ingen sjanser på at katta, som er litt slitt får olje i gitteret (kuben).
Kjørte litt hardt på 40 prosent E85 i går for å rense utløpet. Om det hjalp, vet jeg ikke. Men håper utslippene er ok nå?
Har ikke så veldig lyst til å bytte katalysator..

Hvis ikke så er bilen til salgs som delebil. Grensen for påkost er nådd.
Mange fine deler på den!
Torbo2
 
Innlegg: 4490
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 01 Aug 2017 10:45

I da ble det toppakninsskift på min Skoda Fabia 1,4.
Tok over ventilene også i samme slengen, men der var det bare velstand.
Det meste så greit ut, bortsett fra pakningen, som vitnet om lekkasje.
Det er løse sylinderforinger på disse, så jeg er en smule skeptisk til at det kan være lekkasje i bunn av dem også?
Men nå hadde jeg verken pakninger eller tid, så jeg får bare prøve å se?

Bilde
Nå blir det ventiljustering. De er selvregulerende men jeg må sjekke grunninnstilligen. Det var synd om dem lå på, da jeg skan kjøre neon mil i dag.
Torbo2
 
Innlegg: 4490
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Søn 06 Aug 2017 23:33

Toppakning skiftet. Virker ok nå, ingen signaler om utettheter.
Det var neon småriper og en liknet på en mikroskopisk sprekk, men jeg satte ting sammen igjen, da jeg ike ville gjøre det mer komplisert enn det er.
Tett og fint etterpå.
Litt høyt trykk i kjølesystemet, 3 -6 psi , så jeg ble mistenkelig til lekkasje et sted, men ingen HC i kjølevæskebeholderen, så da er det noe annet..
jakten er i gang....
Syns vifta går litt uregelmessig. På tomgang kan den komme og gå ti sekunder og stoppe i et minutt igjen og igjen. Altså en for kort "hysterese", eller innkoblngstid! Det betyr vel en av to ting?
Punkt 1: Skifte føleren/temperaturbryteren i radiatoren.
Punkt 2: Skifte termostat. (Den er bygget om til Volvo-termostat, så den skulle jo bli bedre. Men nå har det vært "majones" i kjølesystemet som kan ha forstørret/svellet gummien på ventilen?) - og at den derfo er treg og henger...?

Har mest tro på punkt 1
Torbo2
 
Innlegg: 4490
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Man 07 Aug 2017 07:08

Hadde samme symtom på en Renault en gang i tiden. Der var det luft i systemet som forårsaket problemet. Fant til slutt en lufteskrue i plast på en slange.. Bare et tips. Vanndamp kan også forklare trykket.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2416
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg 445 » Man 07 Aug 2017 07:10

Torbo2 skrev:Litt høyt trykk i kjølesystemet, 3 -6 psi ,

Hvordan måler du dette?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5467
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Man 07 Aug 2017 11:31

Regner med at han har et manometer han kan koble på, men om jeg ikke husker feil er lokket på Duetten på 0,3 bar. Det er jo da ca 5psi. Sett fra det ståstedet bør det jo være riktig, eller? Trykkløst skal det jo ikke være for da koker det jo lettere..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2416
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Ons 09 Aug 2017 18:02

Jeg byttet termobryteren for vifta, og da ble trykket mer stabilt. Den hadde for lav "hysterese", eller innkoplngtidspunkt. Tror vannet kom opp mot kokepunktet?
En trøst er at de ikek er HC i ekspansjonstanken.
jeg hadde vel ikke fått ut all lufta av anlegget herller. Så i ettertid at termoføleren for instrumentet måtte ut for å få luftet skikkelig.

Trykket er vel greit, men jeg reagerte på at øvre radiatorslange var hard, og trykket var svært varierende.
Etter noen målinger med instrument ble jeg nå mer beroliget...

Tror alt er greit nå?
Tiden vil vise!

Litt pirkete her, da min sønn kjører bilen, og har er ikke direkte mekaniker..
Torbo2
 
Innlegg: 4490
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Ons 09 Aug 2017 18:03

445 skrev:
Torbo2 skrev:Litt høyt trykk i kjølesystemet, 3 -6 psi ,

Hvordan måler du dette?



Jeg kjøpte en måler på Biltema til 100 kroner som er nøyaktig nok tror jeg. Det kan også brukes som vakummeter.
Torbo2
 
Innlegg: 4490
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Ons 09 Aug 2017 18:04

Virker ikke bildeopplasting lengre?
Torbo2
 
Innlegg: 4490
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Ons 09 Aug 2017 18:11

Har fungert greit til nå, men photobucket virker ikke pga ny politikk der i gården.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2416
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

ForrigeNeste

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron