Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Man 24 Apr 2017 20:50

Lokkene oppe og nede på kingbolten mener du?. Det værtste er å få av det øverste. Det nedre slår en ut sammen med kingbolten. Når en setter de sammen igjen er det bare å rense leiet lokket skal ligge i godt, og så bruke samme doren en slår kingbolten ut med til å slå de nye lokkene flate. En må bare ha godt anlegg så en ikke deformerer shimsen. Lett med dagens messingshims. Før var disse av stål. Største problemet med kingbolten er egentlig armen der den sitter fast med kile. Denne blir ofte for vid i bunnen slik at armen må kasseres. Har ikke funnet noen god måte å forminske dette hullet. Har du sett det samme Torbo2?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Man 24 Apr 2017 21:06

Jeg har da byttet noen av disse, så den saken er grei. Men jeg tenkte å finne på en bedre løsning for montering av topp og bunnlokk.
Det med kilen fant jeg en løsning på. Jeg satte inn en låsemutter i tillegg til kilen slik at kingbolten sitter bomm fast i midten.
Hullet for styrearmen har jeg aldri hatt noen problemer med. Jeg tar aldri av den.
Ellers pleier det gå greit på vanlig måte, men her var det faktisk slakk i midten, og det kan man ikek ha noen av.
Torbo2
 
Innlegg: 4488
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Man 24 Apr 2017 21:17

Bruker du standard dor? Den er fin å slå lokkene flate med. Alternativet er kanskje noe hydraulisk som klemmer sammen begge lokkene samtidig.
Problemet med der en kiler fast er at bunnen av hullet til kingbolten utvider seg. Har ikke sett at hullet til kilen gir samme problem selv om det hullet også utvider seg litt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Man 24 Apr 2017 22:03

Denne enheten var romslig før jeg begynte. Har ikek opplevd utvideler eller liknene med å slå på lokkene. Men siden noen har herja litt før her tar jeg ikke sjansen på at lokkene blir tette på vanlig måte. VAnligvis slår jeg 100 slag med doren til lokkene retter seg og utvider seg og vanligvis blir det tett.
Har en løsning klar til i morgen på denne.
Men jeg vet ikke om jeg får tid, da jeg må på jobb? Til sent ! uff uff....
Torbo2
 
Innlegg: 4488
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Man 24 Apr 2017 22:14

Ser vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg mener det lange hullet i armen mellom øvre og nedre bærearm, der kingbolten er festet. Nedre del av hullet der armen møter lageret har en tendens til å utvide seg. Det gjør armen ubrukelig om slakken blir for stor. Tror det lett kan oppstå når en bruker brede felger for da øker presset, ikke bare på føringene. Har fablet litt med å gjenge opp to hull og sette inn en umbrakoskrue for å ta opp slakken men vet ikke om det er en god løsning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Man 24 Apr 2017 22:55

Reodor57 skrev:Ser vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg mener det lange hullet i armen mellom øvre og nedre bærearm, der kingbolten er festet. Nedre del av hullet der armen møter lageret har en tendens til å utvide seg. Det gjør armen ubrukelig om slakken blir for stor. Tror det lett kan oppstå når en bruker brede felger for da øker presset, ikke bare på føringene. Har fablet litt med å gjenge opp to hull og sette inn en umbrakoskrue for å ta opp slakken men vet ikke om det er en god løsning.


Skjønner. Men jeg har ikke opplevt det som noe problem. Det er vel konisk der så det burde ikke være noen problem å fikse...
Torbo2
 
Innlegg: 4488
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Tir 25 Apr 2017 22:14

Torbo2 skrev:Skjønner. Men jeg har ikke opplevt det som noe problem. Det er vel konisk der så det burde ikke være noen problem å fikse...


Er ikke konisk her, men skal forsøke å illustrere med et bilde
IMG_20170425_230940.jpg
Her blir hullet for stort
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tor 27 Apr 2017 20:39

Det hullet ja.. Der har jeg som du er inne på borret og gjenget opp for å sette inn en 8 mm settskrue som virker fra samme siden kom kilen. Da ligger kingbolten helt inntil den ene siden og blir stabil.
Det kan tenkes to er bedre, men jeg prøver med en først.
Kanskje en ettertrekking kan væer på plass etter noen 100 km?

Tenkte også å skjære et spor i hver ende og så migge sammen for så å brotsje opp igjen.
Sveisefugen trenger ikke gå så langt inn, og når dette trekker seg sammen kommer de ntrolig under 19 mm og så tajg jeg resten med brotsjen.
Har kastet en slik sak før, men det er trolig håp om man vil.

Tiden vil vise.
Torbo2
 
Innlegg: 4488
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Søn 30 Apr 2017 07:20

Bilde
Torbo2
 
Innlegg: 4488
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg 445 » Søn 30 Apr 2017 07:48

Hvilket prosjekt er dette bilde fra?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5462
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Man 01 Mai 2017 07:10

Det var Fabiaen, men jeg legger dette litt vekk nå. Nå er det Volvotid.
Torbo2
 
Innlegg: 4488
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 02 Mai 2017 10:12

Ellers er det greit med mange bolter i svinghjulet:
Bilde
Torbo2
 
Innlegg: 4488
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Reodor57 » Tir 02 Mai 2017 12:00

På grensa til å svekke materialet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2411
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Torbo2s Duett

Innlegg Torbo2 » Tir 02 Mai 2017 14:24

Det var det med momentet ja...
Torbo2
 
Innlegg: 4488
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Innlegg 445 » Tir 02 Mai 2017 22:16

Og morsomt med alle smilefjesene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5462
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

cron