her:
Utrolig hva jeg blir pressa til!
Vell vell. Da kom lysbryteren ut.
Jeg hadde den løs i går og den ble varm, og jeg var redd for at den skulle bli ødelagt.
Jeg tok bilde av ledningene for sikkerhets skyld.
Men jeg hadde også koblingsskjema for hånden for å ikke stå fast…
De to viktigste koblingene er 30 og 56. Det er strøm inn og ut til hovedlysene.
58b er også viktig, da den skal gå til instrumentbelysning. Det uttaket må ikke gå til andre lys, da den variable motstanden inni bryteren vil få for stor belastning og bli ødelagt/brenne, dessuten vil lysene bli svake og fort borte!
Altså de to røde til 58b og instrumentbelysning!
De to andre skal gå til parklys og til varsellampe for hovedlys. Kobles feil så vil den lille blå lampa lyse selv om bare parklyset står på, og fotbryteren står tilkoblet hovedlys.
Bryteren er satt sammen med to nagler, som jeg borra flensen av på to av endene.
Derved var det bare å vippe av lokket.
Men du verden så fint det så ut inni der! Bryterkontaktene var ikke sånn som jeg trodde!
De var rene og pene. Så målte jeg litt og fant ikke noe.
Men så satte jeg på strøm og da fikk jeg spenningsfall mellom en nagle og en kabelsko.
Samtidig så jeg noe som vistes på bildene av bryteren før jeg tok vekk ledningene!
Et mørkt felt på bryteren på et område der bryteren består av bakelitt.
Det var også litt tendens til varme/blåfarge på en ledningsskinne inni bryteren.
Da var det bare å borre ut en nagle til for den kontakten og pusse rent og sette inn en renset og pusset skrue fra roteskuffen.
For å være på den sikre siden loddet jeg skruehodet mot koblingsskinna innvendig sånn at jeg kan glemme dårlig kontakt der mer…. men jeg varmet ikke mer enn nødvendig for ikke å anløpe (mykne) messingkontakten.
Ved demontering må man se hvordan kontaktene står for ikke å sette kontaktene feil sammen igjen. En pekepinn er å se etter at den ene delen a kontakten på firkanten inni bryteren (til venstre), som er annerledes står mot den lengste kontakten som går ut til kontakt 56.
Jeg renset kontaktene inni for sikkerhets skyld og satt det hele sammen godt oppsmurt med vaselin.
Litt plundrete å sette bryterdelene sammen, men det går fint…
Så var det å finne to nye små passende skruer fra roteskuffen og sett det hele sammen.
Den nye kablelskoen skrudd på - med messingskruer:
Tallene bak på bryteren kan være verdt å notere seg...
Deretter å montere bryteren på bilen – og det ble lys og bryteren ble ikke varm!
Men relé kommer på senere…